شیلات گیلان در سال‌های اخیر تلاش بسیاری برای تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان انجام داده، اما آلودگی‌های دریای خزر امکان حیات این گونه‌های پرورشی و ضریب بازگشت این ماهیان به تور صیادان را کاهش داده است.

شیلات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، صیادان گیلانی تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان را ناکافی می‌دانند و خواستار راهکار جدی در این بخش هستند.

رئیس اتحادیه شرکت تعاونی‌های پره استان گیلان گفت: سال ۹۵ پیشنهاد تکثیر در محیط طبیعی به اداره کل شیلات گیلان ارائه شد و در سال ۹۷ دو شرکت یادگار امام در دستک و شهدای انزلی در رودسر به‌صورت آزمونه (پایلوت) به تکثیر ذخایر ماهیان اقدام کرد.

رحمت محمدی یادآور شد: این دو شرکت در محوطه شرکت تعاونی پره به‌صورت آزمایشی به تکثیر نیمه طبیعی اقدام کردند و حدود ۱۵۰ قطعه ماهی ماده و ۳۰۰ قطعه ماهی نر مولد را برای زایش شناسایی و توسط صیادان در استخر شرکت قرار دادند و این احیا نتیجه داد.

وی افزود: هرکدام از این شرکت‌ها حدود ۵۰۰ هزار بچه ماهی انگشت قد را در تیرماه ۹۷ رهاسازی کردند. بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته با معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان موافقت برای اجرای این طرح در شرکت‌های صیادی پره اخذ شد و در سال ۹۸، ۱۰ شرکت تعاونی پره در این زمینه پیشقدم شدند و با اطلاعات حاصل از تجربیات شرکت‌های اجرا کننده در تابستان ۱۴۰۰ شاهد رهاسازی بچه ماهیان این شرکت‌های تعاونی خواهیم بود.

رئیس اتحادیه شرکت تعاونی‌های پره استان گیلان بیان کرد: در آینده‌ای نزدیک تعداد این شرکت‌ها به ۲۵ شرکت افزایش خواهد یافت تا شیلات در بخش بازسازی ذخایر به نتایج قابل قبولی دست یابد.

وی بیان کرد: در فصل بهار قریب ۱۰۰  ماهی از این رودخانه برداشت می‌شود.

تغییر رویکرد از صیادی به سمت آبزی پروری

رئیس سازمان شیلات ایران هم بیان کرد: صید در دنیا محدود و محدودتر می‌شود و ضوابط محیط زیستی استفاده از دریاها را با محدودیت بیشتری روبه‌رو می‌کند. برهمین اساس گیلان در بخش آبزی‌پروری و استفاده از فعالیت‌های نوین در این زمینه از استان‌های پیشتاز است. در حال حاضر نیز در برخی موارد مانند تولید ماهیان خاویاری، ماهیان گرمابی، ماهیان زینتی و تکثیر و بازسازی ذخایر از استان‌های ممتاز کشور هست.

نبی الله خون میرزایی اضافه کرد: باید فعالیت جامعه صیادی را با تغییر رویکرد به سمت فعالیت‌های آبزی‌پروری در دریا و قفس و تلفیق فعالیت‌هایشان با فعالیت گردشگری در سال با توجه به پهنه‌های در اختیار تعاونی‌های پره حرکت داد تا حمایتی دو جانبه از سوی شیلات و میراث فرهنگی و گردشگری برای توسعه و تغییر فعالیتشان صورت گیرد.

رئیس سازمان شیلات ایران به ظرفیت بسیار وسیع تلفیق فعالیت آبزی پروری در دریا با صنعت گردشگری اشاره و تصریح کرد : این روش می‌تواند جذب گردشگر، افزایش تولید و اشتغال و رسیدن به ثبات در معیشت جامعه صیادی را در پی داشته باشد.

خون میرزایی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مراکز تکثیر و رها سازی شیلاتی کشور در استان گیلان قرار دارد، گفت : بیشترین تعداد تولید و تکثیر بچه ماهی در منابع آبی گیلان اتفاق می‌افتد. شیلات تا مدت کوتاهی قادر به نگهداری از این بچه ماهیان است و هرچه بر میانگین وزن آنها افزوده می‌شود به غذای بیشتری نیاز دارند که هزینه تمام شده برای دستگاه‌های دولتی که این کار را انجام می‌دهد بالاتر خواهد رفت، در این رابطه فصل رهاسازی نیز مهم است.

وی میزان ماندگاری بچه ماهیان پس از رها سازی را وابسته به آلودگی‌های رودخانه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی دانست و تصریح کرد : هرچه آلودگی‌ها کمتر باشد ضریب بازماندگی بچه ماهیان افزایش می‌یابد، اما در استان گیلان در برخی نقاط آلودگی آب بالاست. هرچه جریان روان آب‌ها و رودخانه‌ها پاک تر و سالم‌تر باشد ضریب بازماندگی بالاتری خواهیم داشت. در سال‌های اخیر همکاری خوبی بین جوامع بهره‌بردار و شرکت‌های تعاونی پره با شیلات صورت گرفته و کار تکثیر طبیعی و نیمه طبیعی با استفاده از توان آنها در حال انجام است.

کد خبر 584809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha