یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: آمار تماشاگران نمایش‌های روی صحنه در تالارهای مجموعه تئاتر شهر نشانگر استقبال نسبی مخاطبان از این آثار نسبت به نمایش‌های قبلی اجرا شده در این تالارهاست.

نمایش بیژن و منیژه نوشته و کار محمود عزیزی که اجرای خود را از 9 تیر ماه در تالار اصلی تئاتر‌شهر آغاز کرده بعد از 16 اجرا و با ظرفیت 579 نفری سالن، میزبان 2 هزار و 747 تماشاگر بوده است.

این آمار نشان دهنده آن است که در هر اجرا به‌صورت میانگین 180 نفر به تماشای این نمایش نشسته‌اند که آمار مورد قبولی برای اجرای نمایش در سالن اصلی نیست. در این نمایش که برگرفته از شاهنامه فردوسی است بازیگرانی چون هومن برق نورد، پرستو گلستانی، محمد ساربان، نعمت اسدالهی، محمود فرهنگ و نرگس امینی حضور دارند.
نمایش یادگار زریران جدیدترین اثر نمایشی قطب الدین صادقی که از 19 تیر‌ماه اجرای خود را در تالار چهارسو آغاز کرده، طی 9 اجرا و با ظرفیت 122 نفری سالن پذیرای 903 تماشاگر و علاقه‌مند به تئاتر بوده است.

این نمایش که اثری اسطوره‌ای بوده و با حضور هنرمندانی چون مصطفی عبدالهی، کرامت رودساز و اشکان جنابی همراه است، طی آمار اعلام شده مورد استقبال واقع شده و انتظار این می‌رود که همچون نمایش ماچیسمو محمد یعقوبی که پیش از این در تالار چهارسو به صحنه رفت با حضور و استقبال مخاطبان تئاتر همراه باشد.

اما نمایش «در جمعیت گم شد» کار مشترک سعید هاشم پور و جلال تجنگی که این روزها در تالار قشقایی روی صحنه می‌رود از اقبال خوبی برخوردار نبوده و نتوانسته همچون آثار «رؤیای نیمه شب پاییز» کیومرث مرادی و «حسن و دیو راه باریک پشت کوه» افشین هاشمی که پیش از این در این سالن اجرا شده اند، با استقبال تماشاگران تئاتر مواجه شود.

این نمایش با بازی هوشنگ قوانلو، مهران نایل و مژگان خالقی که از 12 تیر‌ماه اجرای خود را آغاز کرده، طی 15 اجرا در سالن 115 نفری قشقایی میزبان 623 تماشاگر بوده است.

به‌طور میانگین در هر اجرا 45 تماشاگر به تماشای این نمایش که برگرفته از اشعار شاعر فقید سوری نزار قبانی است، نشسته‌اند.کارگاه نمایش نیز که از 12 تیر‌ماه میزبانی نمایش عروس، کابوس، افسوس، بولوتوس آرش میر‌طالبی از آثار برگزیده دهمین جشنواره دانشجویی تئاتر تجربه را بر عهده گرفته به نسبت نمایش ماکاندو آزاده انصاری و کادنس نیما دهقان، شاهد استقبال کمتری از تماشاگران تئاتری بوده است.

این نمایش طی 15 اجرای خود و احتساب ظرفیت 66 نفری کارگاه نمایش پذیرای 784 تماشاگر بوده است. این آمار نشانگر آن است که 52 نفر به‌صورت میانگین در هر اجرا به تماشای این نمایش نشسته‌اند.

نمایش پای پیاده داوود دانشور نیز که روز یکشنبه 23 تیر‌ماه به اجرای خود در سالن سایه تئاتر‌شهر خاتمه داد نتوانست همچون نمایش غلتشن‌های حمید پورآذری باز‌خورد مناسبی در میان مخاطبان تئاتر داشته باشد.این نمایش طی 30 اجرا و ظرفیت 103 نفری سالن قشقایی تنها شاهد حضور 1008 تماشاگر و علاقه‌مند به تئاتر بوده است.

اما تالارهای نمایشی مولوی، هنر، خانه نمایش، سنگلج، تماشاخانه مهر، وحدت و... نیز با اجرای 9 نمایش فعالیت خود را در هفته‌ جاری از سر می‌گیرند. تالار مولوی با شروع برنامه‌های جدید اجرایی خود در هفته‌ جاری 3 نمایش را میزبانی خواهد کرد.

تئاتر «لایرتیس» با نویسندگی، طراحی و کارگردانی سارا فرزاد‌فر ساعت 18:30 در تالار کوچک مولوی به صحنه می‌رود. نمایش «گاردن پارتی در برف» نوشته چیستا یثربی با کارگردانی پرستو گلستانی و نمایش «کاکتوس» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی با کارگردانی مسعود طیبی از این هفته به‌ترتیب در ساعت‌های 17:30 و 20 در تالار اصلی مولوی به صحنه می‌روند. نمایش‌های «یه‌بازی تازه» به کارگردانی جابر رمضانی و «میلیون‌ها لبخند» به کارگردان مشترک حامد زحمتکش و مهدی فرشیدی سپهر این روزها در مرکز تولید تئاتر اجرای خود را آغاز می‌کنند. «یه بازی تازه» هر روز صبح ساعت 10 برای مهدها و مدارس و بعدازظهرها ساعت 18 برای عموم اجرا می‌شود.

اما نمایش «میلیون‌ها لبخند» که قرار است در باغچه مرکز تولید تئاتر اجرا شود هرشب ساعت 21 و با تاریک شدن هوا اجرا دارد. نمایش کمدی «یک روایت‌تازه از اونور قاب‌خواب نماها» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور با نگاهی تازه به معضلات اجتماعی زنان نیز از این هفته در تماشاخانه مهر به‌صحنه می‌رود. این نمایش به‌مدت 20 شب ساعت 18 در تماشاخانه مهر اجرا می‌شود. «حقه‌های مبارک» نوشته و کار رهام مخدومی نیز ساعت 18:30 اجرای خود را در خانه نمایش اداره تئاتر آغاز می‌کند. نمایش «قصه پادشاه سرزمین قصه‌ها» نوشته محمدرضا کوهستانی با کارگردانی احمد سلیمانی ساعت 19 در تالار هنر اجرا می‌شود.

کد خبر 58468

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز