معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور درباره توسعه حمل و نقل عمومی درون‌شهری گفت: فرآیند اجرایی نوسازی ۵ هزار دستگاه اتوبوس آغاز و تفاهمنامه همکاری با شرکت‌های داخلی برای تولید ۳ هزار دستگاه اتوبوس امضا شده است.

اتوبوس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی جمالی‌نژاد در مورد اقدامات صورت گرفته در خصوص توسعه حوزه حمل‌ونقل عمومی به ویژه در شرایط کرونایی، گفت: بی‌تردید شهرداری‌ها نقش تأثیرگذاری در بهداشت محیط دارند و در پیشگیری و درمان می‌توانند نقش‌آفرین باشند. در همین راستا و پس از شیوع ویروس کرونا، شهرداری‌ها در تأمین نیازمندی‌های شهروندان در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت پسماند، آرامستان‌ها و پایانه‌های مسافربری، به رغم متضرر شدن در حوزه مالی، خدمات قابل توجهی ارائه کردند.

به گفته او، دولت در زمینه توسعه حمل‌ونقل شهری به ویژه مترو اقداماتی انجام داده است، هر چند شرایط مالی محدودیت‌هایی را ایجاد کرده، اما با امکانات اندک اقدامات خوبی انجام شده است. این در شرایطی است که با سهمیه‌بندی بنزین، استقبال از حمل‌ونقل عمومی اوج گرفت و با شیوع کرونا درآمدهای این بخش کاهش پیدا کرد.

۵ هزار اتوبوس برای ۶۷ شهر

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تاکید کرد: بازسازی پنج هزار دستگاه اتوبوس شهری در ۶۷ شهرداری کشور در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور با صندوق کارآفرینی امید و شهرداری‌ها که نظارت آن را سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برعهده دارد در حال پیگیری است. همچنین تفاهم‌نامه بازسازی و خرید قطعات یدکی مورد نیاز ناوگان اتوبوسرانی‌های شهری کشور در ۱۲۷ شهرداری و بازسازی ۵۴۱ دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده است.

بهره‌برداری از ۱۱۶ ایستگاه مترو

معاون وزیر کشور درباره دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی درون شهری، از افزایش طول شبکه متروی کلان‌شهرها به ۳۳۸ کیلومتر از طریق بهره‌برداری از ۱۷۹ کیلومتر خط مترو از سال ۹۲ تاکنون خبر داد و گفت: ۵۴ درصد کل خطوط مترویی در حال بهره‌برداری طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده و تعداد ایستگاه‌های در دست بهره‌برداری هم اکنون به ۲۲۲ ایستگاه رسیده است. بهره‌برداری از ۱۱۶ ایستگاه جدید طی ۸ سال گذشته صورت گرفته که معادل ۵۴ درصد کل ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری است.

او با اشاره به افزایش تعداد واگن‌های در دست بهره‌برداری کلان‌شهرها به ۱۸۷۲ واگن از طریق تامین ۶۹۱ دستگاه واگن جدید طی هشت سال گذشته که معادل ۳۷ درصد کل ناوگان مترو در دست بهره‌برداری است، گفت: قابلیت جابه‌جایی و انجام حدود ۸۴۰ میلیون سفر از طریق حمل‌ونقل ریلی به صورت سالانه وجود دارد.

نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده در سال جاری

جمالی‌نژاد همچنین به نوسازی بیش از ۷۳ هزار دستگاه تاکسی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و افزود: با حمایت‌های دولت طی سال جاری ۱۰ هزار تاکسی فرسوده ناوگان حمل‌ونقل شهری نوسازی شده است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند از طریق پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود در انتشار اوراق مشارکت به توسعه مترو و خطوط اتوبوسرانی در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ کمک کند و در این راستا بیش از ۴۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ منتشر شده است. ضمن اینکه وزارت کشور تاکنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان پروژه‌های قطار شهری و توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهرداری‌ها و هزار میلیارد تومان پروژه‌های بازآفرینی شهری را برای انتشار اوراق مشارکت سال ۹۹ به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه معرفی کرده است.

کد خبر 584572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha