گروه شهری: رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه‌و بودجه شورای شهر تهران، روز گذشته اعلام کرد که بانک مرکزی، طرح فروش متری مسکن را تایید و اجرای آن از سوی شهرداری تهران را بلامانع اعلام کرد.

عضو شورای شهر تهران، شب گذشته در برنامه تهران بیست، با بیان اینکه طرح نوسازان شهرداری تهران مورد تایید شورای شهر، وزارت کشور و بانک مرکزی قرار گرفته است، گفت: شورای شهر طرح فروش متری مسکن را شیوه‌ای مناسب برای رفع مشکلات موجود در نوسازی بافت‌های فرسوده می‌داند.

وی به جلسات مشترک سازمان نوسازی با وزارت مسکن و همچنین شورای شهر با وزارت کشور و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: «بانک مرکزی این طرح را در قالب مشارکت مدنی، مشروط به اصلاحاتی پذیرفت. وزارت مسکن هم این دغدغه را داشت که تجربیات ناخوشایند برخی از طرح‌های مشابه قبلی تکرا ر نشود، که بر این اساس مقرر شده جلسات مشترکی بین نهادهای مربوطه همچنان برگزار شود تا یک طرح بی‌نقص برای نوسازی بافت‌های فرسوده به اجرا در بیاید.

خادم تاکید کرد که طرح فروش متری مسکن شهرداری تهران با طرح‌هایی که از سوی دولت تحت عنوان مسکن مهر اجرا می‌شود متفاوت بوده و شورای شهر در این طرح به‌دنبال احیای بافت فرسوده است:«رویکرد مدیریت شهری در تهران ایجاد هماهنگی بین تمام منابع شهر جهت تولید مسکن با قیمت تمام شده پایین است. به همین دلیل شورای شهر تهران در حال تدوین طرحی است که تا یک ماه دیگر به صحن علنی شورا می‌آید. در این طرح اگر دولت با شهرداری و شورای شهر تعامل مناسبی برقرار کند، می‌توانیم به رفع مشکل مسکن در تهران امیدوار باشیم.»

به گفته خادم اگر تهران بتواند مشکل مسکن را به خوبی حل کند شیوه به‌کار گرفته شده در پایتخت می‌تواند برای سایر شهرهای کشور هم الگو باشد:«براساس برآورد صورت گرفته در حال حاضر در تهران 2 میلیون و 400 هزار خانه وجود دارد که 2میلیون و 250 هزار واحد مسکونی دارای سکنه و 5 درصد آنها هم خالی از سکنه هستند اما براساس رشد جمعیت و ضریب استهلاک، تهران تا سال 1404 نیاز به 3 میلیون واحد مسکونی جدید دارد.»

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، با بیان اینکه ساخت این تعداد واحد مسکونی باید در مدیریت کلان کشور در نظر گرفته شود، گفت: «تامین این تعداد واحد مسکونی از عهده شورای شهر و شهرداری تهران به تنهایی خارج است، دولت هم منابع محدودی دارد، به همین دلیل باید تمام منابع در کنار هم قرار بگیرد.»

خادم در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر اینکه در طرح فروش متری مسکن حتی برخی از خانواده‌ها قدرت خرید مسکن به قیمت متری 900 هزار تومان را هم ندارند، گفت:«توقع و انتظارمان از اقدام شهرداری تهران، رفع مشکل مسکن تهران یکباره نبود، بلکه شهرداری باید به‌دنبال تامین منابع برای نوسازی بافت‌های فرسوده باشد که برای این کار به 27 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم، در حالی که بودجه سازمان نوسازی شهر تهران 2 هزار میلیارد تومان است، یه همین دلیل باید به‌دنبال منابع جدید مالی برای احیای این بافت‌ها باشیم. خادم تاکید کرد که براساس برنامه چهارم دولت باید در طول 10 سال مشکل بافت‌های فرسوده را رفع کند که تاکنون 4 سال آن سپری شده است.

کد خبر 58447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز