خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ با وارد کردن تجهیزات جدید به تاسیسات هسته‌ای اصفهان، کار تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است.

آژانس انرژی اتمی

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، لارنس نورمن روز چهارشنبه در توئیتی نوشت که بر اساس گزارش آژانس، مواد تولید توسط ایران ، اورانیوم فلزی طبیعی است که تهران می‌گوید برای مقاصد تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشتر سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین روز چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شده است. 

کاظم غریب آبادی در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد: این فعالیت در سه مرحله انجام می شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می شود.

نماینده دائم کشورمان، با یادآوری اینکه برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع اژانس رسیده است، افزود: این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در تولید سوخت های جدید قرار خواهد داد.

وی همچنین افزود: تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می رسد ‌و بازرسان آژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) پیشتر با صدور بیانیه‌ای به آغاز فرآیند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران واکنش نشان داده و ادعا کردند که تولید این ماده از سوی تهران توجیه معتبری ندارد.

این بیانیه با طرح این ادعا که تولید اورانیوم فلزی به طور بالقوه می‌تواند پیامدهای نظامی داشته باشد، بدون اشاره به بی عمل اروپایی های نسبت به تعهدات برجامی خود، می‌افزاید:‌ ایران وفق برنامه جامع اقدام مشترک متعهد است که به مدت ۱۵ سال درگیر تولید اورانیوم فلزی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این زمینه نشود.

کد خبر 584347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha