لجین الهذلول، ناراضی سرشناس سعودی و فعال حقوق زنان، روز چهارشنبه پس ۱۰۰۱ روز بازداشت از زندانی در ریاض آزاد شد.

هذلول

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از گاردین هذلول پس از کارزار هماهنگ خویشاوندانش و گروه‌های جهانی حقوق بشر از یک قاضی در یک ریاض حکم آزادی مشروط گرفت و چهارشنبه بعدازظهر پس از رهایی از زندان به اعضای خانواده‌اش پیوست.

لینا، خواهر او عکس از لجین را که لبخند می‌زند، در اول غروب به وقت ریاض در توئیتر منتشر کرد- این نخستین عکسی است که از این مشهورترین زندانی پادشاهی سعودی از هنگام بازداشتش در سه سال پیش منتشر می‌شود.

آلیا، خواهر دیگر لجین در یک پست جداگانه در خانه‌ والدینشان در پایتخت عربستان سعودی نوشت: ‌«‌این بهترین روز زندگی من است.»

ظاهرا بر اساس شرایط آزادی مشروط هذلول حق بحث درباره دوران حبسش در زندان را ندارد. او همچنین از ترک عربستان سعودی منع شده است و در صورتی که شرایط آزادیش را زیرپا بگذارد، یک حکم تعلیقی در انتظارش است.

هذلول یک فعال پیشگام برای حق رانندگی زنان در عربستان سعودی پیش از تغییر قانون مربوط به این موضوع در اواخر سال ۲۰۱۷ بود. 

تقاضاهای مکرری برای آزادی او از طرف گروه‌های حقوق بشری و دولت‌های خارجی انجام شده بود. اما در همین دسامبر  سال میلادی پیش (آذر ماه) او به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد و به پیشبرد اهداف بیگانگان و استفاده از اینترنت برای به هم زدن نظم عمومی متهم بود.

این حکم امیدها را برای آزادی او از بین برد و باعث تشدید انتقادات از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی شد که نیروی محرک تغییرات گسترده اجتماعی در این کشور و نیز سرکوبگر بیرحم مخالفان بوده است.

هذلول برای اعتراض به زندانی شدنش دست به اعتصاب غذا زد و به سایر فعالان زن در عربستان سعودی پیوست که به قضات این کشور گفتند او در حین بازجویی بوسیله مردان نقابدار شکنجه شده و مورد تعرض جنسی قرار گرفته است. این زنان می‌گویند شلاق خورده‌اند، به آنها شوک الکتریکی داده شده و «واتربوردینگ» (ایجاد خفقان با ریختن آب روی صورت) شده‌اند. برخی از آنها از دست زدن به بدن با زور و تهدید به تجاوز شکایت کرده‌اند. والدین هذلول گفتند هنگام ملاقات در زندان متوجه کبودی بدن او شده‌اند.

خانواده او گفتند که یک دادگاه استیناف در رز سه‌شنبه ادعاهای او درباره شکنجه را رد کرده است.

وضعیت هذلول در طول زندانی‌شدنشان به شدت مورد توجه سیاستمداران برجسته حزب دموکرات در آمریکا بود و جو بایدن نیز در جریان کارزار انتخاباتی‌اش از او دفاع کرد. تصور می‌شد آزادی این کنشگر دست کم تاحدی به پیروزی بایدن در  انتخابات مربوط باشد.

کد خبر 584344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha