رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، گفت: قبل از سفر به عراق از رهبر معظم انقلاب موافقت ایشان با عفو زندانیان عراقی محبوس در ایران را درخواست کردم که ایشان موافقت کردند؛ فهرستی تنظیم شد و این زندانیان مورد عفو قرار گرفتند.

رئیسی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا  آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به عراق بعد از ظهر چهارشنبه با «برهم صالح» رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

رئیس قوه قضائیه در این دیدار که در چهل‌ودومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن ادای احترام نسبت به مقام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید کرد که خون این دو شهید آثار و برکات زیادی در تحکیم روابط دو کشور خواهد داشت.

آیت‌الله رئیسی گفت: پیوند دو ملت ایران و عراق ریشه در باورها، اعتقادات و تمدن دو کشور دارد و علی‌رغم خواست دشمنان، مناسبات ملت و دولت ایران و عراق در حال افزایش است.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد تلاش دشمنان برای اختلاف‌افکنی بین ایران و عراق همیشه وجود داشته اما همکاری دو کشور این تلاش‌ها را خنثی کرده است.

آیت‌الله رئیسی ضمن تکریم تلاش‌ها و خدمات جلال طالبانی، رئیس جمهوری فقید عراق، برای گسترش روابط بین این کشور با ایران و دیدگاه‌های ممتاز وی در این زمینه تصریح کرد: همکاری و مناسبات ایران و عراق در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره وجود داشته و در حال افزایش است.

رئیس قوه قضائیه همچنین به همکاری‌های دو کشور در مقابله با داعش اشاره کرد و گفت: همکاری برای مقابله با عناصر تروریستی داعش نماد واقعی همدلی و همکاری بین دو ملت بوده است.

رئیس دستگاه قضا افزود: ما تاکید داریم مسئله زیارت برای زائران روزبه‌روز تسهیل شود. همکاری خوب دولت عراق به ویژه در زیارت اربعین و اقدامات شما قابل تقدیر است که جمعیت زیادی برای زیارت می‌آیند و به سلامت برمی‌گردند.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: مسئله لغو روادید برای سفر به عراق از اقداماتی است که در تسهیل فرآیند زیارت نقش بسزایی خواهد داشت.

رئیس قوه قضائیه افزود: قبل از سفر به عراق از رهبر معظم انقلاب موافقت ایشان با عفو زندانیان عراقی محبوس در ایران را درخواست کردم که ایشان موافقت کردند؛ فهرستی تنظیم شد و این زندانیان مورد عفو قرار گرفتند.

رئیس دستگاه قضا بر همین اساس تاکید کرد که انتظار می‌رود عراق نیز زندانیان ایرانی محبوس در این کشور را که فهرست آن‌ها به دولت این کشور ارائه می‌شود، مورد عفو قرار دهد. مسائل حقوقی خانواده‌هایی که حاصل ازدواج یک ایرانی با یک عراقی هستند از دیگر موضوعات مورد تاکید آیت‌الله رئیسی بود؛ رئیس دستگاه قضا در این خصوص گفت: این افراد که اغلب زوجه ایرانی است، بعد از سقوط صدام و بازگشت اتباع عراقی و رهایی خانواده‌ها، با مشکلاتی مواجه شدند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: قرار شده کارگروهی برای حل و فصل مشکلات آن‌ها تشکیل شود و امیدواریم این موضوع نیز با تدبیر مقامات عراقی به سرعت تعیین تکلیف شود.

تشکیل دادگاه‌های تجاری بین دستگاه‌های قضایی ایران و عراق برای رسیدگی ویژه به دعاوی تجاری و تسهیل سرمایه‌گذاری و استرداد مجرمان از دیگر موضوعاتی بود که آیت‌الله رئیسی در سخنانش به آن‌ها پرداخت.

آیت‌الله رئیسی افزود: مجرمین در هر یک از دو کشور نباید احساس امنیت کنند و همکاری قضایی دو کشور می‌تواند آثار مثبتی از جمله در بازدارندگی از تکرار جرم داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه در پایان با ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به مردم و مسئولان عراق بر لزوم تسریع در پیگیری حقوقی پرونده ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید کرد و گفت: این دو شهید قهرمان مبارزه با تروریسم بودند که آمریکا با نقض حقوق حاکمیتی عراق، آن‌ها را به شهادت رساند.

سفر آیت‌الله رئیسی به عراق، پیام مهمی برای عراق و منطقه

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و ریشه‌دار ایران و عراق گفت: فرهنگ و میراث مشترکی ملت‌های ایران و عراق را به هم پیوند داده است.

وی افزود: روابط ایران و عراق یک واقعیت تاریخی است که بر اصول فرهنگی و برادری استوار است.

برهم صالح سفر آیت‌الله رئیسی به عراق را پیام مهمی برای عراق و منطقه دانست که دارای ابعاد مختلفی است و تصریح کرد: دولت‌های ایران و عراق با همکاری مشترک و نزدیک امور را پیش می‌برند و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در مناسبات داشته‌ایم.

وی با اشاره به همکاری‌ها برای آزادی زندانیان ایرانی محبوس در عراق گفت یک فهرست با همکاری سفارت ایران تهیه شده و قرار است این افراد به ایران منتقل شوند. 

رئیس جمهوری عراق به موضوع استرداد مجرمان اشاره کرد و با استقبال از همکاری ایران و عراق در این زمینه گفت مشکلات بر سر راه مبارزه با فساد را می‌توان با یک همکاری جدی برطرف کرد.

کد خبر 584342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز