مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: اطلاعاتی که از معاونان آموزشی دانشگاه‌های بزرگ برای میزان تقلب دانشجویان گرفته‌ایم، حاکی از این است که آنها دچار این مشکل نیستند.

تقلب - امتحانات مجازی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اقدامات وزارت علوم برای سد کردن راه تقلب در امتحانات مجازی، اظهار کرد: آنچه در وزارت علوم انجام داده‌ایم تاکید بر نقش استاد در کنترل دانشجو است. استاد وقتی تک‌تک دانشجویان را بشناسد و بداند که دانشجو از چه سطح علمی برخوردار است، می‌تواند پیش‌بینی کند که چه نتیجه‌ای در امتحانات پایان ترم خواهد داشت. دانشجویی که همیشه و در طول ترم ضعیف بوده قطعا نمی‌تواند در امتحان پایان ترم بدرخشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل تاکید کرده‌ایم ارزشیابی دانشجویان باید مستمر باشد که هم‌اکنون در حال اجرایی شدن است. در ارزشیابی مستمر تقلب معنایی ندارد و اساتید هر جلسه از دانشجو پرسش و پاسخ دارند. برای ترم جدید هم به دانشگاه‌ها نامه داده‌ایم که ارزشیابی مستمر انجام گیرد. اطلاعاتی که از معاونان آموزشی دانشگاه‌های بزرگ برای میزان تقلب دانشجویان گرفتیم حاکی از این است که آن‌ها دچار این مشکل نیستند.

آهنچیان در ادامه درباره شائبه نمره‌های بی‌حساب و کتاب به دانشجویان که باعث بالا رفتن سطح معدل آن‌ها شده است، بیان کرد: معدل‌های دانشجویان در ترم‌های گذشته تغییری نکرده است. حداقل در دانشگاه‌های بزرگ ما این مشکل وجود ندارد که این نشان می‌دهد استادان با قاعده ارزشیابی پیش رفته‌اند و نمره بی‌حساب و کتاب به دانشجویان داده نشده است.

مدیرکل دفتر آموزش عالی توضیح داد: در بحث تقلب در امتحانات مجازی بسته به زیر نظام که ۷ نوع است با مسائل مختلفی روبه‌رو هستیم. در یک نظام که انتظامی و امنیتی‌ها هستند کلاس‌ها و امتحاناتشان حضوری برگزار شد که یک مورد تقلب هم نداشته‌اند. یک مورد دیگر حوزوی‌ها هستند که باز هم این مشکل را نداشته‌اند. اکثر زیر نظام‌ها از این اتهام مبرا هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: دانشجویی که تلاش کرده تا رشته برتر دانشگاهی قبول شود آینده خود را با تقلب خراب نمی‌کند و می‌داند که باید آموزش ببیند تا در آینده در بازار با افراد خیلی بزرگ رقابت کند.

به گفته این مقام مسئول، دانشجویانی که عزت نفس کافی ندارند و رشته خود را تاپ نمی‌دانند حرمت خود و رشته تحصیلی‌شان را نگه نمی‌دارند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری اصلا امکان تقلب ندارند و در مقطع دکتری کلا آزمونی وجود ندارد. وقتی این میزان تقلب‌ها در آزمون‌های پایان ترم را محاسبه کنیم متوجه می‌شویم که در  تعداد کمی از دانشگاه‌ها آن هم برخی دانشجویان و فقط در برخی مقاطع مثل کارشناسی به این مسئله گرایش دارند که در قیاس با ۴ میلیون دانشجو عدد کمی است.

آهنچیان گفت: بیشتر مشکلات در مقطع کارشناسی و در تعدادی از دانشگاه‌هاست. تقلب به عنوان یک نقطه آسیب به حساب می‌آید و باید جلوی مدرک گرفتن حتی یک نفر به این شیوه را بگیریم. در شرایط برگزاری حضوری آزمون‌ها هم کسانی را داشتیم که با استفاده از تقلب و جعل وارد فرآیند آموزش شده و مدرک گرفته‌اند. این موضوع فقط مختص کشور ما نیست و در کشورهای خارجی هم این مسائل وجود دارد.

وی افزود: نظام آموزش عالی مسئول فرآیندهای کلی آموزشی کشور نیست. البته متاسفیم که افرادی در برهه‌ای از زمان بدون سواد کافی از این وزارتخانه مدرک گرفته‌اند، اما در حال تلاش برای جلوگیری از این قسم مسائل هستیم.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه با بیان اینکه مشخص نیست ترم آینده حضوری باشد یا غیرحضوری بیان کرد: از معاونان آموزشی خواسته‌ایم تلاش خود را برای ارتقای کیفیت آزمون‌ها داشته باشند.

کد خبر 584274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha