شاید این عبارت معروف را شنیده باشید که : "هرگز کتابی را بر اساس جلد آن قضاوت نکن" اما این جمله بیشتر در مورد آدمها درست است چراکه نباید کسی را بر اساس ظاهرش قضاوت کرد؛ اما واقعیت این است که در دنیای مدرن امروز که دسترسی به اطلاعات همه‌گیر شده است، به احتمال زیاد این جمله در مورد کتاب و دیگر محصولات فرهنگی صدق نمی‌کند.

انتشارات متخصصان.jpg

تا آنجا که خواننده یا خریدار کتاب می‌تواند با توجه به طرح و کیفیت جلد کتاب، چیزهای مهمی از آن دریابد.

بدیهی است که همه‌ی ما جذب محصولاتی می شویم که جذابیت بصری داشته باشند و کتاب هم یکی از این محصولات به شمار می‌آید. با ما همراه باشید تا از اهمیت طراحی جلد قبل از چاپ کتاب بگوییم و چند تکنیک کاربردی را برای ارتقا کیفیت طرح جلد کتاب با هم بررسی کنیم.

تاثیر طراحی جلد کتاب روی فروش

طرح روی جلد کتاب می‌تواند درست مثل یک فروشنده برای مخاطبانش کار کند. پس طرح پرمفهوم و با کیفیت  در کنار وظیفه‌ی اصلی آن که محافظت و صحافی کتاب است، تاثیر زیادی در فروش نیز خواهد داشت. در عصری که ما زندگی می‌کنیم، رقابت بین نویسندگان بسیار شدت گرفته است و به همان نسبت انتشاراتی‌ها نیز تمام توان خود را به کار می‌برند تا در چاپ کتاب از رقبای خود پیشی گیرند.

"من صدها کتاب نخوانده در قفسه کتابخانه‌ام دارم، چون به خرید کتاب های زیبا با جلدهای خیره کننده معتادم."
جی.دی اسمیت - نویسنده

طراحی جلد کتاب تنها برای کتاب‌های فیزیکی اهمیت ندارد، بلکه برای کتاب‌های الکترونیکی نیز بسیار مهم است زیرا اولین قسمتی که در مورد یک کتاب بصورت آنلاین به شما ارائه می‌شود، جلد آن است. اولین قدم در طراحی کتاب که آخرین مرحله از مراحل چاپ کتاب است، تحلیل، بررسی و جمع آوری تمام اطلاعات می باشد. بایستی مخاطبان کتاب و مشخصات آن‌ها را بررسی کنیم. اینکه رده سنی، جنسیت و فرهنگ آن‌ها چیست. تحلیل این موارد به شما در ایده‌پردازی برای طراحی جلد کتاب کمک زیادی می‌کند.
حتی رنگ و اندازه‌ی تصاویر و نوع فونت به‌کار رفته در کتاب نیز روی طراحی موثر خواهند بود. اگر کتاب نکات و ویژگی های مهمی دارد آن ها را یادداشت کنید و حتما به طراح کتاب خود بگویید.  مواردی که برای جلد روی کتاب الزامی هست شامل موارد زیر است:

  • نام نویسنده
  • عنوان کتاب
  • تصاویر
  • عطف و دسته بندی

۹ نکته که باید در طراحی جلد کتاب به آن‌ها توجه داشت

۱. مثل خواننده فکر کنید ، نه مثل نویسنده

نوشته‌ها و تصاویر جلد کتاب باید به راحتی دیده‌شوند و قابل فهم باشند. بخصوص در تصاویر بندانگشتی که برای نمایش کتاب‌های الکترونیکی از آن استفاده می‌شود. شما به عنوان نویسنده باید خودتان را به جای یک خواننده معمولی بگذارید و ببینید می‌توانید تصویر و نوشته را تشخیص دهید یا نه!

جلد روی کتاب به جای اینکه چیزی به خواننده بگویید باید احساسی در او شکل دهد.
پیپر برایرز

۲. جلد کتاب را به عنوان یک قطعه کلیدی از یک معما تصور کنید

نویسنده کتاب God of Burden می‌گوید: "نوشتن کتاب برای من مثل حل کردن یک پازل ۱۰۰۰۰ تکه با چشمان بسته است که آخرین قطعه این پازل یافتن طرحی مناسب برای کتاب است. پس با انتخاب یک طرح مناسب میتوانید مشتریان و مخاطبان را به سمت قفسه فروش کتابتان بکشانید.

 

۳. مخاطب خود را بشناسید

برای اینکه بهترین طراحی برای جلد کتابتان داشته‌باشید، باید درباره مخاطبتان بیشتر بدانید. شناخت مخاطب منجر به آگاهی از سلیقه او می‌‎شود.

۴. از طرح‌های کلیشه‌ای استفاده نکنید

برای مثال شاید شما کتابی با موضوعات مالی نوشته‌اید در حالیکه از تجربیات شخصی خود در نوشتن آن استفاده کرده‌اید، پس بهتر است به جای تصاویر کلیشه‌ای مثل عکس دلار و پول از طرحی استفاده کنید که حاوی پیام مهمتری که انتقال تجربه است، باشد.

۵. به پیام اصلی کتاب متعهد بمانید

نوشته و طرح کتاب باید با پیام اصلی آن نوشته همسو باشد. حتی اگر طرح جلد جذاب باشد اما پیام اصلی را منتقل نکند، در نهایت به سود شما نخواهد بود.

۶. طرح روی جلد باید احساس خاصی در خواننده ایجاد کند.

نویسنده کتاب Nameless طرحی را برای کتاب خود انتخاب کرد که ماهیت تاریک داستان را به بهترین وجه به خواننده منتقل می‌کرد. به این ترتیب توانست خوانندگان علاقه‌مند به رمان‌های مهیج FBI را به خواندن ماجرای این قاتل سریالی هدف قرار دهد.

انواع طراحی جلد کتاب در انتشارات متخصصان

۷. ذهنتان را آزاد بگذارید

تمام اطلاعات مورد نیاز طراحان را در اختیار آن‌ها قرار دهید: مخاطب، ژانر کتاب (ماجراجویی ، عاشقانه ، علمی و غیره) ، دوره ای که کتاب در آن نوشته شده، حتی شرایط روحی  شخصیت ها و لحظات مهم . اما در انتها انتظار نداشته باشید طرحی که به شما پیشنهاد می‌شود دقیقا منطبق با چیزی باشد که در ذهن داشته‌اید. آغدشتان را برای ایده‌ها و طرح‌های دور از ذهن باز کنید.

۸. نظرخواهی از کاربران و فالورهایتان در رسانه های اجتماعی

اگر در نهایت نتوانستید طرحی مناسب انتخاب کنید، اجازه دهید دنبال‌کنندگان شما در فیس‌بوک، اینستاگرام یا توییتر به شما در انتخاب طرح جلد کتاب کمک کنند. با گذاشتن یک نظرخواهی می‌توانید تصمیم را بر عهده خوانندگان بگذارید.
با این کار در واقع به دو هدف رسیده اید، اول اینکه طرح مناسب را انتخاب کرده‌اید و دوم اینکه با توجه به اینکه طرفدارن شما همان مخاطبانتان هستند، خواسته آن‌ها را شناسایی کرده‌اید.

۹. برای فروش اصرار نکنید

اینکه روی جلد کتاب از جوایز آن و عباراتی مثل پرفروش‌ترین و مشابه آن استفاده کنید، در صورتی خواننده را جذب می‌کند که به آن موضوع علاقه‌مند باشد. پس خواننده در ابتدا می‌خواهد بداند که "ژانر کتاب" چیست. پس اگر می‌خواهید جلب توجه کنید، روی چیزهایی که خواننده میخواد در مورد کتاب بداند مانور دهید.

انتشارات متخصصان  با استفاده از نظرات و پیشنهادات نویسنده‌، اقدام به طراحی جلد کتاب می‌کند. زیرا پدیدآورنده‌ی هر اثر، بیشترین اشراف را به محتوا و جزییات آن دارد، بنابراین اغلب بهترین راهنمایی‌ها از سوی نویسندگان ارائه می‌شود.
همچنین ما با نیرو های متخصص قادریم تخصصی ترین مشاوره و بهترین کیفیت کار را برای شما ارائه دهیم. کافی است به قسمت طرح ها رفته و طرح جلد کتاب را برای کتاب خود انتخاب کنید ما سعی کردیم تا بهترین طرح ها را برای شما آماده سازی کنیم. طراحی جلد کتاب با کیفیت مناسب از خدماتی است که تیم متخصصان برای شما عزیزان فراهم می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. 

۰۹۱۲۹۶۷۹۱۸۰           

کد خبر 584152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha