با توجه فرارسیدن فصل مهاجرت پرندگان به استان زنجان، رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی بهترین راهکار برای مقابله با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان است.

مرغداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به فصل مهاجرت پرندگان که باعث ورود ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد به منطقه شده و سپس به صورت غیرمستقیم (از طریق پرندگان وحشی مقیم مانند کلاغ، زاغ، گنجشک و یا از طریق وسیله نقلیه و سایر وسایل) به مزارع صنعتی وارد می‌شود، پرورش‌دهندگان طیور توصیه می‌شود به واکسیناسیون گله‌های طیور اقدام کنند، چراکه واکسیناسیون موجب فعال شدن دستگاه ایمنی بدن پرنده و در نتیجه افزایش ایمنی در مقابل بیماری‌ها می‌شود. همچنین به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنها جلوگیری به عمل آید.

در این ارتباط نیز لازم است انبار دان و سالن پرورش برای اینگونه پرندگان غیرقابل نفوذ بوده و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه‌ای برای ورود پرندگان وحشی باشد. ریخت و پاش دان و رهاسازی کود در محوطه و وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکلی ممکن است این جاذبه را ایجاد کند.

پرورش‌دهندگان طیور از رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری کرده و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام شود. همچنین تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه (شامل کارگران و بازدید کنندگان) ضروری است. حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها را فعال نگه دارید و در هنگام ورود به سالن شستن دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی آنها و تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی‌کننده ضروریست. رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه با اهمیت‌تر است بطوریکه از آلوده نبودن کلیه وسایل، مواد، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل کنید.

باید از رفت و آمد خودروها به داخل محوطه پاک جلوگیری شود و در موارد بسیار ضروری نسبت به ضدعفونی قسمت‌های بیرونی خودرو به صورت کامل اقدام شود. خودرو حمل تخم‌مرغ، کارتن تخم‌مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شستشو و ضد عفونی قرار گیرد. در واحدهای تخمگذار ترتیبی اتخاذ شود تا تخم‌مرغ خوراکی به گونه‌ای به بیرون از مرغداری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نشود. کلیه رفت و آمدهای افراد به واحد را ثبت و ضبط کنید. همچنین از حضور در بازار پرندگان زنده، محل‌های پرورش طیور، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیر از واحد خودتان خودداری کرده و ترتیبی اتخاذ کنید تا پرسنل واحد نیز همین ممنوعیت را اجرا کنند. از ورود پرنده جدید به واحد (بویژه در مزارع مرغ مادر) جدا خودداری شود.
از پرورش‌دهندگان طیور درخواست داریم که با رعایت این اصول بره‌وری و اقتصاد استان را یاری کنند.

کد خبر 584131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha