شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

زابینه مولر: بحران اقتصادی بازارهای مالی جهان به مرکز بزرگترین صنعت سینمای جهان یعنی هالیوود، نیز سرایت کرده است.

برخی از پروژه‌های بزرگ سینمایی با مشکلات مالی روبرو شده یا به کلی متوقف گردیده‌اند.

رسانه‌های گروهی آمریکا گزارش داده‌اند که مذاکرات کمپانی سینمایی معروف "پارامونت" با بانک مرکزی آلمان به بن‌بست رسیده است. بانک مرکزی آلمان قصد داشت با بودجه ۴۵۰ میلیون دلار در تهیه ۳۰ فیلم سینمایی شرکت کند و حدود ۲۵ درصد از بودجه هر فیلم را فراهم سازد. حال پارامونت ناچار است یا خود سرمایه بیشتری به تولید فیلم‌ها اختصاص دهد یا همکاری کمپانی‌های دیگر را جلب کند.

اعلام انصراف بانک آلمان در سرمایه‌گذاری در محصولات کمپانی پارامونت، برای کارشناسان عجیب نبود. دیوید دیویس که وضعیت اقتصادی هالیوود را دنبال می‌کند، در این‌باره می‌گوید: «دوره‌ی پروژه‌های عظیم گذشته است. در سه چهار سال اخیر استودیوهای بزرگ یازده میلیارد دلار در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما بازده مالی تا کنون رضایت‌بخش نبوده است.»

به نظر او سرمایه‌گذاری در صنعت فیلم مثل سابق سودده نیست. احتمال از دست‌دادن سرمایه روز به روز بیشتر می‌شود. پرسش این است که با وجود چنین شرایطی چرا برخی از مؤسسات مالی آلمان در هالیوود سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ به اعتقاد دیویس، این نهادهای مالی تنها به کسب حیثیت نظر دارند.

او در این رابطه خاطرنشان می‌سازد: «بسیاری از سرمایه‌داران ثروتمند و موفق به صنعت سینما چشم دوخته بودند، چون برای آنها تشخص به همراه داشت. در بیست سال اخیر دیده‌ام که این افراد دوست دارند که نامشان در فیلم بیاید یا با ستاره‌های نامی هالیوود حشر و نشر کنند.»

به نظر دیویس در سال‌های اخیر درآمد فیلم‌های سینمایی برای استودیوها خوب بوده اما نه برای بانک‌ها. اینک در شرایط رکود اقتصادی، سرمایه‌گذاران در محاسبات خود دقیق‌تر و سختگیرتر شده‌اند.

برای نمونه بانک مرکزی آلمان بر سر معامله‌ای کلان، ماه‌ها با کمپانی پارامونت مذاکره می‌کرد. این مذاکرات اما به شکست انجامید، زیرا کمپانی پارامونت از شرایط مالی کاملا راضی نبود و مبلغ بیشتری می‌خواست.

پارامونت تأکید می‌کند که صنعت سینما با کمبود بودجه روبرو نیست. دیوید دیویس عقیده دارد که اگر مؤسسات مالی آلمان از پروژه‌های هالیوود کنار بکشند، سرمایه‌گذاران دیگری وجود دارند که جای آنها را پر کنند.

به گفته دیویس: «سرمایه‌گذاری در هالیوود با تشخص و حیثیت همراه است. درست همان‌طور که یک شرکت هندی به خریدن ماشین‌های گرانی مانند رولز رویس دست می‌زند. در خاورمیانه، در هند و شاید هم در چین پول فراوانی هست که می‌تواند به هالیوود جاری شود.»

دارندگی و برازندگی ... برخی از افراد و شرکت‌ها با کمال میل حاضر هستند به خاطر نام و شهرت، سرمایه خود را به خطر بیندازند.

دویچه وله

کد خبر 58407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز