نخستین نشست هم‌اندیشی بیش از ۲۰ معمار شاخص پایتخت با شهردار منطقه یک برای رسیدن به نظرات مشترک در امر بررسی معماری ساختمان‌های منطقه یک و ارائه راهکار در زمینه شهری توسعه‌یافته و مبتنی بر قواعد شهر و شهرسازی برگزار شد.

معماران

همشهری آنلاین_زهرا کریمی:  در این نشست معماران دغدغه‌هایشان را با محوریت ساخت ساختمان‌های باکیفیت و اجرای آن به‌صورت آزمایشی در پایتخت مطرح کردند؛ ساختمان‌هایی که با کمک مدیریت شهری و معماران درباره ایمنی جان، ایمنی ذهن، ایمنی فرهنگ، ایمنی فضای سبز، ایمنی پیاده‌راه‌ها، ایمنی بصری، افزایش کیفیت، حفظ باغ‌ها و فضاهای باز و میراث معماری معاصر و مدرن و ایجاد امکانات در شهر حرفی برای گفتن داشته باشند.

  • «رضا دانشمیر» معمار/شهر نیاز جدی به تعادل دارد 


معماران باسابقه و زبده‌ای در نشست حضور دارند که هریک برحسب سابقه و دانش خود دغدغه‌هایی در این حوزه دارند و نکات مهمی را بیان می‌کنند. «رضا دانشمیر» با ۲۹ سال سابقه در حوزه معماری، شهر را موجود زنده و در حال تغییر عنوان می‌کند و می‌گوید: «اسنادی که معماران از شهر در اختیار دارند قدیمی است. با توجه به اینکه شهر موجودی زنده و در حال تغییر است باید اسناد شهر مورد بازبینی قرار گیرند و به روز شوند.»

او معتقد است: «امروزه وقتی به شهر نگاه می‌کنیم، شهری را می‌بینیم که گویا کنترلی روی آن نیست. در حالی که ساختمان‌های شهر در مجموع باید طبق یک معماری تعریف شده باشند و برای رسیدن به این معماری در شهر نیاز است تیمی روی وضع موجود مطالعه داشته باشند که طی ۲ دهه آینده معماری شهر شکل و شمایل بگیرد و فرم شهرسازی کنترل شده باشد.

به‌عنوان مثال چنانچه در سال ۱۴۲۰ به نمای منطقه یک نگاه می‌کنیم این منطقه فرم خاصی از ریتم و هماهنگی ساختمانی در آن هویدا باشد.» دانشمیر از تداوم برگزاری جلسه با مدیران شهری می‌گوید: «امیدوارم جلسه با متفکران، مسئولان اجرایی، سرمایه‌گذاران، هنرمندان و معماران تداوم داشته باشد و به نحوی با هم کنار بیایند تا شهر بتواند به تعادل برسد.»

  • «مهرداد زواره محمدی» معمار /هدف، ارزش‌آفرینی در کیفیت معماری 

«مهرداد زواره محمدی» یکی دیگر از معماران در این نشست است؛ کسی که نقش مؤثری در برنامه‌ریزی، تعریف پروژه و طراحی ساختمان‌های منطقه یک دارد و در این نشست به بیان نکات کلیدی برای افزایش کیفیت معماری و شهر می‌پردازد. این معمار می‌گوید: «در ساختمان‌سازی ۳ رکن مدیریت شهری، معماران و طراحان و سرمایه‌گذاران و مالکان نقش محوری و کلیدی دارند.

در این نشست ۲ رکن اصلی صنعت ساختمان‌سازی یعنی معماران و شهردار در کنار هم قرار گرفته‌اند و چنانچه این دو بتوانند ارتباط نزدیک و مستمری داشته باشند به‌طور حتم اتفاقات خوبی در این حوزه برای معماری شهر رقم می‌خورد. معمارانی که در این نشست گرد هم جمع شده‌اند به سلسله مراتب مراجع تصویب و حدود اختیارات شهرداری منطقه آگاه هستند و قصد دارند در همان چهارچوب پیشنهاداتی برای ارتقای کیفیت معماری ارائه کنند. چون این گروه از معماران تجربه ایجاد ارزش افزوده کیفی در منطقه را دارند و به علت پیشرو بودن منطقه یک در شهر تصمیمات و نتایج فکری می‌تواند الگویی برای سایر مناطق تهران باشد و در نهایت شاهد شهر بهتری باشیم.»

زواره محمدی از ارزش‌آفرینی در کیفیت معماری می‌گوید: «صرفاً در این جلسه هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم که دغدغه‌هایمان را درباره ضوابط موجود مطرح کنیم و برای ارزش‌آفرینی در کیفیت معماری و در نهایت پیشنهادی با مدیریت شهری ارائه بدهیم تا در صورت استقبال بتوانیم گام‌های بعدی را برداریم. پیشنهاد این جمع ایجاد یک کمیته یا کمیسیون مشورتی از معماران مطرح است که بتوانند به‌طور مستقیم با شهردار منطقه در ارتباط باشند و از موازی‌کاری با کمیته‌های فنی موجود در شهرداری مانند کمیته‌های نما یا معماری پرهیز شود. هدف این است که در سطحی بالاتر با توجه به نگرش و دغدغه‌های امروزی به راه‌حل‌های جذاب، مفید و کارا برای ارتقای کیفیت معماری و شهر تهران و در نهایت بهتر شدن حال مردم شهرمان دست یابیم.

امیدواریم این فرایند و نتیجه مشورت‌ها، دیدگاه‌ها و راه‌حل‌های دقیق بتواند از طریق شهرداری در مراجع بالاتر تصمیم‌سازی مثل شورای عالی معماری شهرسازی، کمیسیون ماده ۵ به‌عنوان یک سند بالادست مطرح شود که با تغییر مدیریت شهری بی‌اثر نشود.»

  • «بهرام کلانتری» معمار/قوانین شهری برای ساخت بنای باکیفیت نیاز به بررسی مجدد دارد

«بهرام کلانتری» نخستین پروژه‌اش را حدود ۲۰ سال پیش در محله زعفرانیه منطقه یک شروع کرده و اکنون بیش از ۹۰‌درصد از پروژه‌هایش در این منطقه اجرا شده است.

او بر کاربرد کیفی جلسه معماران و مدیران شهری در بهبود روند تصمیم‌گیری، طراحی و ساخت پروژه‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید: «تعامل معماران و شهرداران با مدیران شهری باید به‌صورت مستقیم اتفاق بیفتد تا از این طریق معماران بتوانند تجربیات و دانش خود را برای بالا بردن کیفیت فضاهای شهری در اختیار شهرداری قرار دهند.

رعایت قواعد فیزیکی ایمنی، دسترسی و قواعد شهری به‌عنوان کف مطالبات از پروژه‌هاست و بحثی در آنها نیست. موضوع اصلی معماران در ارتباط با شهرداری‌ها دست و پنجه نرم کردن مداوم آنها با قوانین کلی و تأویل‌های غیرمنعطف است که شرایط را برای تولید کیفیت، چه در محیط داخلی ساختمان‌ها و چه در فضای شهری سخت می‌کند. به عقیده بنده ایجاد تسهیلات برای تولید کیفیت فضایی باید همگام و هم سنگ با کنترل کمی و فیزیکی پروژه‌ها اتفاق بیفتد. پیشنهاد اصلی معماران در این جلسه تشکیل یک کمیسیون مشورتی متشکل از معماران به‌صورت مستقل با هدف ارائه نظرات و پیشنهادات به بدنه مدیریت شهری برای افزایش کیفیت شهر و محیط مصنوع آن است.»

  •   «سید حمید موسوی» شهردار منطقه یک /حال خوب شهر، ارمغان نشست با صاحبان اندیشه

برپایی نشست‌های هم‌اندیشی با صاحبان اندیشه و فکر در حوزه معماری می‌تواند چهره شهر را در آینده به گونه‌ای رقم زند که مخاطبان از زندگی در آن شهر از نظر ایمنی و حال خوب آسودگی خاطر داشته باشند. همین دلیلی شد تا شهرداری منطقه یک این بستر را با نخستین نشست هم‌اندیشی ایجاد کند.

«سید حمید موسوی» درباره دلایل برگزاری این نشست می‌گوید: «شمیران از یک اغتشاش بصری رایج رنج می‌برد که نیاز است اصحاب فن، گروه‌های مرجع، استادان و منتقدان درکنار دستگاه نظارتی و مدیریت شهری قرار بگیرند تا شهر حال خوبی داشته باشد.» او می‌افزاید: «در طرح تفصیلی جامع از طرح‌های راهبردی‌ـ ساختاری استفاده کرده‌ایم تا با انعطاف‌پذیری‌های لازم پویایی را در شهر با هدف تقویت و توسعه آن ایجاد کنیم. اما مشکلات باعث شد دوباره به سمت طرح‌های توزیع کاربری و نقشه‌های یک دوهزارم برویم. بنابراین برای اجرای طرح‌های راهبردی‌ـ ساختاری نیاز به حضور تشکل‌ها و کارگروه هستیم تا بررسی کنند که اگر پهنه‌ای بنا به جمعیت و نحوه خدمت‌رسانی نیاز به تغییر دارد بتوانیم با تغییر پهنه، خدمات را در آن تقویت کنیم.»

موسوی توسعه شهر را منوط به مطالبه‌گری می‌داند و می‌گوید: «مردم، استادان و معماران باید با مطالبه‌گر بودن در ساخت شهر نقش داشته باشند که این عامل موجب ایجاد ضوابط جدید می‌شود و به دنبال آن ریل‌گذاری صحیح برای آینده شهر انجام خواهد شد و ساختمان‌هایی به‌صورت آزمایشی در منطقه طراحی شوند که از ویژگی‌هایی مانند دوستدار محیط‌زیست بودن، مناسب سازی، ایمن‌سازی و صنعتی‌سازی برخوردار باشند.»

کد خبر 584055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha