چاپ دفترچه‌های تامین اجتماعی از ابتدای اسفند متوقف می‌شود و طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی از این تاریخ به بعد ارائه خدمت در زمان مراجعه به پزشک و مؤسسات تشخیصی‌درمانی با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی میسر خواهد بود.

دفترچه بیمه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، از اول اسفندماه سال‌ ۱۳۹۹ صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی متوقف خواهد شد و تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان بهره‌مند شوند.

در بخشنامه‌ای که ابتدای هفته از سوی سازمان تامین اجتماعی منتشر شد آمده است که با توجه به فراهم شدن امکان ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و...)، در بستر الکترونیک برای تمامی پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، چاپ دفترچه‌های درمانی جدید از اول اسفند سال ۱۳۹۹ متوقف می‌شود.

در همین رابطه بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی به نکات زیر توجه کنند:

۱- در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.

۲- تمامی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند.

۳- تمامی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند:

روش اول: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش دوم: شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴*، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش سوم: شماره‌گیری #۱*۱۴۲۰*۴*، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش چهارم: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش پنجم: شماره‌گیری #۱۶۶۶*، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

۴- در مواردی که بیمه‌شده بر اساس نتایج دریافتی از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.

۵- تمامی بیمه‌شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می‌توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه‌شدگان ملاحظه کنند.

۶- تمامی پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند.

در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی...) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام می‌کند.

۷- در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و...) میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی‏ / شناسنامه ‏/ دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب‏‏/مرکز درمانی (ترجیحا در قطع A۵) اقدام می‌کند.

۸- پزشکان غیرطرف قرارداد همانند پزشکان طرف قرارداد می‌توانند با اتصال به سامانه‌های الکترونیک سازمان یا سامانه‌های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام نمایند. در صورت عدم امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و...)، پزشک می‌تواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب‏/موسسه در یک برگ تجویز و تحویل بیمار کند.

۹- در صورت عدم نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمار می‌تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانه‌ها یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

۱۰- تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمه‌شده ثبت می‌شود. بنابراین استفاده از کدملی «غیر» و «من‌غیرحق» ضمن مغایرت با موازین حقوقی می‌تواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل کند.
 

کد خبر 584034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 60
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    52 5
    با دفترچه که راحتر بودیم نسخه سوم برای اطلاع خودمون باقی میموند .پول که نمی دید دفترچه ها رو هم حذف کردید.چرا بیمه‌‍های دیگه اینکار رو نمی کنند ؟ بالاخره سر نسخه ای که مصرف میشه بازم هم هزینه داره که متوجه پزشکان میشه.به لطف شما درصد زیادی از داروها آزاد هستند.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    52 12
    بسیار عالی است. فقط تکلیف بیمه های تکمیلی افراد چه خواهد شد و هزینه های درمان چگونه مشخص خواهد شد
    • غلامرضا لطفی IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
      31 4
      با دفترچه راحتر بودیم ،ضمنا بیمه ما اتیه سازان حافظ هست قطعا برامون مشکل ایجاد میشود کسی که تلفن همراه لمسی نداره برای ثبت نام چکار کنه؟ ترا خدا بر گردانید به دفترچه، من خودم وهمسرم بیماری کنسر(سرطان)داریم الان با بیمه اتیه سازان حافظ مشکل پرداخت هزینه هست ،وای بحال حذف دفترچه پیشنهاد قبل از حذف دفترچه زیر ساختار میسر شود
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    66 6
    تامین اجتماعی خیلی هزینه درمانی پرداخت میکرد. ی دفترچه را هم حذف کرد. اینهمه پول در ۳۰ سال اجباری میگیرن هیچ خدماتی نمیدن.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    81 3
    خیلی خدمات تامین اجتماعی مطلوب بود باحذف دفترچه مطلوب ترخواهدشد .هرجامراجعه کنی اعلام میکنن سیستم قطعه بایدآزادحساب کتید.دزدی آشکاردرروزروشن
  • فرخ شهبندی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    69 4
    سلام نحوه پرداخت پول داروهای تجویزی و یا خدماتی چون ازمایشگاه و رادیولوژی چگونه اشت.؟ دفترچه را حذف کردن تا صد درصد پول دارو و خدمات را از بیمه شده بگیرند... قبلا بهای دارو و خدمات و سهم سازمان و بیمه شده در دفترچه ثبت میشد اما وقتی نسخه الکترونیک است چگونه محاسبه میشود.... ترفند جدید سازمان برای ضایع کردن حق بیمار بیمه شده
  • داریوش IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    52 4
    خیلی خوب هزینه درمان را تامین میکرد تازه دفترچه را هم حذف کردند! تازه با این وضعیت اینترنت و قطعی شبکه در حین کار چه شود.واقعا حیف که ۳۰ سال باید حق بیمه بدیم و بعدش هم اینطور...
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    41 2
    اگر قدم مثبتی بود حتما برای دفترچه های خدمات درمانی و کشوری و لشکری انجام میدادید مثل همانند سازی کارای خوب برا اونا درد و مصیبت برای ما
  • ناشناس IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    33 5
    تامین اجتماعی چون زیر ساخت ضعیفی داره و حضوری خدمات درستی نداره چه برسه به غیر حضوری ؛حذف دفترچه و کارهای دیگر غیر حضوری فقط باعث ناراحتی مردم میشود و بس.صابون عملکرد ضعیف این سازمان به تن مردم خورده است.اصلا جوابگو نیستند.خدا بخیر کند.
  • US ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    44 6
    فقط داریم بیمه پرداخت می کنیم ! خیلی سیستم اینترنتی درستی داریم که می خواهید دفترچه رو بردارید ؛ این همه خلاقیت از ذهن کی تراوش می کنه !
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    57 8
    سلام،ببخشید ماالان که به پزشک مراجعه میکنیم منشی حتی زحمت استعلام وضعیت دفترچه هارابه خودش نمیده امر میکنن که خودما،این کار رو انجام بدیم،چه شرایطی رو تهیه دیدن که بدون دفترچه کارمون راه بیفته.تازه اونی که گوشی نداره تکلیفش چیه؟اول کارهای اولیه را انجام بدید مراکز درمانی مخصوصا مطب های خصوصی رو توجیه کنید بعد قانون جدید رو اجرا کنید.ما هم از دل وجان میپذیریم.
  • سلیمان صالح IQ ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    35 8
    من مستمری بگیر تامین اجتماعی هستم ولی وقتی*1420*4* رو شماره گیری میکنم کد ملی را وارد میکنم در پاسخ میگویند شما مشمول دریافت خدمات درمانی نیستید!!!!
  • صادق IE ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    بیمه تامین اجتماعی خیلی...میکند که ۳۰ سال از حقوق ما به اجبار برداشت میکند و از یک دفترچه بیمه که اندازه ...هم ارزشی ندارد را حذف میکند واقعا دارید به ملت ظلم میکنید خدا ظالمین را نابودکند.
  • م IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    حالا همه مشکلاتمون حل شده فقط دفترچه بیمه الکترونیکمون مونده بود که اونم حل شد ب لطف خدا و مسئولین