یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

آمارها از ورود بخش خرده‌فروشی اقتصاد ایران به دوره رونق حکایت دارد؛ هرچند این رونق بیش از آنکه ناشی از بهبود اوضاع این بخش باشد، متأثر از رشد تورم عمومی در این ماه است.

خرده فروشی

به گزارش همشهری‌آنلاین، در دی‌ماه امسال، شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به شامخ در بخش خرده‌فروشی اقتصاد ایران با ۱۹/۶ درصد افزایش به ۵۴ واحد رسیده و عملاً این بخش را از رکود چندین ماهه خارج کرده است.

تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده از سوی معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران نشان می‌دهد در دی‌ماه ۹۹، شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش یا فرایند کار در بخش خرده‌فروشی به ۵۷ واحد رسیده که بیشترین میزان شاخص‌ها در بین پنج مؤلفه اصلی شامخ بود.

در مقابل شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی نسبت به ماه قبل بیشترین تغییر را داشته و با کاهش ۴۴/۶ درصدی تا ۲۷ واحد نزول کرده است. این موضوع در شامخ کل اقتصاد نیز مشهود بود و دلیل آن طولانی شدن زمان انتظار کسب‌وکارها برای گشایش اقتصادی و کاهش شیوع کرونا و درنتیجه تلاش آن‌ها برای کاهش هزینه از مسیر امتناع از استخدام جدید عنوان شده بود.

از دیگر نکات مهم شامخ خرده‌فروشی در دی‌ماه، رشد ۱۲/۹ درصدی شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم موردنیاز تولید است که مستقیماً به افزایش ۱۵/۱ درصدی شاخص قیمت محصولات تولید شده منجر شده است.

بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده و طبق اعلام فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور، این‌گونه به نظر می‌رسد که وضع خرده‌فروشی در کشور رو به بهبود بوده و چون عدد به‌دست‌آمده بالاتر از ۵۰ است، این واحدها در وضعیت رونق به سر می‌برند.

البته بر اساس تحلیل برخی از شاخص‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که افزایش شاخص شامخ خرده‌فروشی، صرفاً به معنای بهبود اوضاع این بخش نیست چراکه شاخص میزان فروش کالا و خدمات در دی‌ماه نسبت به ماه قبل ۹/۳ درصد افزایش یافته در حالی‌ که میزان سفارش جدید مشتریان ۱۳/۴ درصد کمتر شده است.

می‌توان نتیجه گرفت این افزایش ممکن است ناشی از افزایش ۱/۴ درصدی نرخ تورم در دی‌ماه باشد. همچنین بالاتر بودن رشد شاخص قیمت محصولات تولید شده از رشد شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم موردنیاز تولید نیز از عواملی است که اثرگذاری تورم بر آمارهای شامخ دی‌ماه را تأیید می‌کند.

کد خبر 583731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha