دویست و هفتادمین جلسه شورای شهر تهران، سه مصوبه مهم برای تهران داشت. تصویب یک فوریت لایحه «طرح جامع پسماند تهران»، رای مثبت به طرح ارتقاء ظرفیت‌های گردشگری پایتخت و تبدیل تهران به مقصد گردشگران و تصویب طرح ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) مهمترین دستور جلسات امروز پارلمان شهری پایتخت بود.

شوراي شهر تهران

همشهری آنلاین- مجید جباری: بررسی یک فوریت لایحه شهرداری تهران درباره «طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران» در دویست و هفتادمین جلسه پارلمان شهری، روی میز شورا قرار گرفت که  اعضاء به این طرح یک فوریتی که ۶ محور در حوزه‌های مربوط به اجرای یکپارچه مدیریت پسماند دارد، رای دادند.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران در باره این لایحه گفت: «طرح جامع پسماند در بازه زمانی ۲ ساله و با استفاده از یک تیم مجرب در حوزه دانشگاهی و اجرایی پس از برگزاری ۲۳۰ جلسه برای افق ۲۰ ساله نهایی شده است. همچنین برای اینکه این طرح صرفا مطالعاتی نباشد، یک برش دو ساله از آن را شروع کرده‎‌ایم و بخش‌‎هایی از آن را به‌صورت اجرایی پیش می‌بریم.» پس از ارائه توضیحات علیپور، یک فوریت لایحه شهرداری با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.

ارتقاء ظرفیت‌های گردشگری تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار بعدی‌شان، «طرح الزام شهرداری تهران با توجه به ظرفیت‌های گردشگری در فرآیند بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران و ایجاد لایه گردشگری در نقشه‌های این طرح» را به تصویب رساندند. به این ترتیب، شهرداری تهران ملزم شد که ظرفیت‌های گردشگری تهران را در ۹ محور ارتقا دهد.

علی اعطا در جریان بررسی این دستور جلسه، گزارش کمیسیون معماری و شهرسازی را قرائت کرد و در تشریح آن گفت: این طرح به صورت مشترک توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و معماری و شهرسازی تهیه شده است و یک ماده واحده دارد.

او ادامه داد: در راهبردهای طرح جامع شهر تهران و در ماده ۲۴ و ۷۲ برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران، در بحث توسعه گردشگری پایدار، پیش‌بینی‌ شده است که شهرداری با کمک سایر مراجع ذی‌صلاح اقدام اساسی در این خصوص را انجام دهد. شهرداری تهران باید از تاریخ مصوب، برنامه جامع ارتقاء ظرفیت‌های گردشگری شهر تهران را تهیه کند و به شورا بیاورد.

بعد از سخنان اعطا،‌ این طرح به بحث و بررسی گذاشته شد و پس از سخنان موافقان و مخالفان، این دستور جلسه هم در نهایت با ۱۱ رای به تصویب رسید.

برندسازی، تبدیل تهران به مقصد گردشگری، اعمال مدیریت یکپارچه در موضوعات گردشگری به لحاظ بهره‌برداری و جاذبه‌های گردشگری، شناسایی پتانسیل‌ها، بازنگری ساز و کارها و استفاده از مجموعه ظرفیت‌های مشارکت بخش خصوصی و دولتی از جمله محورهای پیش‌بینی شده در این طرح است.

ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست

در ادامه جلسه دویست و هفتادم پارلمان شهری پایتخت، نمایندگان مردم در شورای شهر، طرح ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهر تهران را به تصویب رساندند. بر این اساس، ماموریت‌های مربوط به حوزه HSE ذیل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تجمیع می‌شود و نام این سازمان نیز به سازمان مدیریت پیشگیری و مدیریت بحران، بهداشت و ایمنی محیط کار تغییر پیدا می‌کند.

کلیات این طرح ابتدا با اکثریت قاطع آراء تصویب شد و اعضای شورا در جریان بررسی جزئیات آن، پیشنهاداتی ارائه دادند و جزئیات طرح بعد از چکش‌کاری اعضاء به تصویب رسید.

در جریان بررسی جزئیات طرح، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد حذف کلمه HSE را داد که ۱۱ رای آورد. اما در ادامه سید حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، نام سازمان مدیریت پیشگیری، مدیریت بحران، بهداشت و ایمنی محیط کار را برای عنوان سازمان پیشنهاد کرد که آن هم توانست اکثریت آراء را کسب کند.

کد خبر 583679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha