جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت گفت: تعداد ۵ میلیون ابزار آموزشی مورد نیاز است؛ چراکه ۳ میلیون محصل از هیچ یک از ابزارهای آموزشی بهره‌مند نیستند و از طرفی فقط حدود ۱۲ درصد دانش‌آموزان به صورت مستقل ابزار آموزشی هوشمند در اختیار دارند.

آموزش آنلاین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، جواد حسینی، جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت، درباره شناسایی دانش‌آموزان کم‌برخوردار و ارائه تبلت به آن‌ها اظهار کرد: طبق آمایشی که انجام شده است، تقریبا ۳ میلیون نفر از دانش‌آموزان در سراسر کشور به تفکیک استان‌ها و مدارس مشخص شدند که از تجهیزات هوشمند آموزشی بی‌بهره‌اند.

حسینی گفت: در کنار این ۳ میلیون نفر، ۲ میلیون نفر هم هستند که ابزار آموزشی آن‌ها عاریه‌ای است و بعضا از گوشی یا تبلت پدر یا مادر خود استفاده می‌کنند. در عین حال همین پدران کارشان به گونه‌ای است که نبودن گوشی همراه به کار آن‌ها لطمه می‌زند. 

وی اظهار کرد: با این تفاسیر به طور کلی تعداد ۵ میلیون ابزار آموزشی نیاز است، ولی آن تعداد که از هیچ یک از ابزارهای آموزشی برخوردار نیستند، ۳ میلیون نفرند. از طرفی فقط حدود ۱۲ درصد از دانش‌آموزان کشور ابزار آموزشی هوشمند شخصی و مستقل در اختیار دارند و بقیه از گوشی و تبلت مادر، پدر یا اشخاص دیگر استفاده می‌کنند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش ما در طرح هدایت این است که با جذب منابع دولتی و منابع عمومی مثل بانک‌ها، شهرداری‌ها و منابع مردمی اعتبارات تهیه کنیم. تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار ابزار هوشمند (گوشی تلفن همراه و تبلت) به دانش‌آموزانی که نیاز داشتند، اهدا شده است. علاوه بر این تعهد، تامین منابع برای تهیه تجهیزات برای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز هم در قالب تفاهمنامه‌هایی با بخش خیرین و استانداری‌ها صورت گرفته است که تلاش می‌کنیم به سمت تهیه این ابزارها پیش برویم. 

حسینی درباره استان‌هایی که بیشترین تلاش را برای تهیه تبلت و گوشی هوشمند داشته‌اند، گفت: استان‌هایی که تاکنون در این زمینه بیشترین تلاش را داشته‌اند؛ بوشهر و یزد هستند که برای بیش از ۶۲ درصد دانش‌آموزانی که نیازمند بودند، تجهیزات آموزشی تهیه و اهدا کرده‌اند. 

وی افزود: ما با موسسات مختلف خیریه‌ای جلساتی داشتیم و تفاهمنامه‌هایی امضا کردیم که آخرین آن با موسسه «مردم» بوده که تامین سه هزار تبلت را هدف‌گذاری کردیم‌ و بنا شد ۱۵۰۰ تبلت ما و ۱۵۰۰ تبلت را آن‌ها بدهند و این جریان ادامه دارد. همچنین موسسه خیریه گیتی‌نژاد تهیه ۲۰ هزار تبلت را تعهد کرده است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به این سوال که اولویت دریافت تبلت یا گوشی هوشمند با کدام دانش‌آموزان است، گفت: اولویت ما دانش‌آموزان مناطق محروم، عشایری و حاشیه شهرهای بزرگ است که از هیچ گونه وسیله آموزشی بهره‌مند نیستند. در کنار این‌ها دستور داده شده که از ۶۰۰ هزار کامپیوتر موجود در مدارس برای آموزش دانش‌آموزان استفاده شود. به این صورت که در گروه‌های دو تا پنج نفره با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی از کامپیوترهایی که داخل مدارس هستند، استفاده کنند تا از جریان آموزش باز نمانند. 

حسینی در پاسخ به این سوال که دانش‌آموزانی که در مناطق محروم هستند و به ابزارهای آموزشی دسترسی ندارند، چطور می‌توانند درخواست خود را برای تهیه تبلت به شما اعلام کنند، گفت: نظام ارتباطی ما با سازمان آموزش و پرورش بعد از ستاد، ادارات کل استان‌ها هستند. بعد از آن روسای کل استان و سپس روسای مدارس هستند. مدیران مدارس با خانواده‌ها و دانش‌آموزان در ارتباطند و اطلاعاتی را که دریافت کرده‌اند، با توجه به استان‌ها جمع‌بندی و سپس برای ما ارسال می‌کنند. 

وی تاکید کرد: بنابراین مدیر مدرسه است که تشخیص می‌دهد کدام دانش‌آموزان گوشی ندارند. مدیر مدرسه باید با تک‌تک دانش‌آموزان در ارتباط باشد و بداند دانش‌آموزان چگونه آموزش می‌بینند و آن‌ها را به فرایند آموزش برگرداند. مدیر مدرسه همان‌طور که مسئول مدرسه فیزیکی است، مسئول مدرسه مجازی هم است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیر با تک‌تک معلمان و دانش‌آموزان در ارتباط است و می‌داند هر کدام از دانش‌آموزان از چه نوع آموزشی استفاده می‌کنند. این که ما می‌گوییم ۷۲ درصد دانش‌آموزان مدارس استثنایی از فضای مجازی استفاده می‌کنند، یعنی ۲۸ درصد مابقی از روش‌های دیگر استفاده می‌کنند و معنایش این نیست که این‌ها از آموزش دورند. ضمن اینکه معلم باید در جریان این روش‌ها باشد و بر آن نظارت داشته باشد.

کد خبر 583618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha