پژوهشگران در انگلیس در حال جذب داوطلب برای نخستین کارآزمایی بالینی برای بررسی اثربخشی دادن استفاده از یک نوع واکسن کرونا برای تزریق اول و نوع دیگر واکسن برای تزریق دوم است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین مقامات دولت انگلیس این کارآزمایی بالینی را که بوسیله دانشگاه آکسفورد انجام می‌شود و هزینه آن را کارگروه واکسن دولت فراهم می‌کند، «بسیار مهم» توصیف کردند.

در این کارآزمایی ۸۲۰ فرد داوطلب در سنین بالای ۵۰ که تا به حال واکسن نزده‌اند در دوز یا تزریق اول واکسن آکسفورد/آسترازنکا یا واکسن فایزر/بیونتک را دریافت می‌کنند. سپس گروهی از این افراد برای تزریق دومشان در ۱۲ هفته بعد نوع متفاوت واکسن با واکسن اولشان را دریافت می‌کنند، و بقیه افراد در تزریق دومشان همان واکسن تزریق اول را دریافت خواهند کرد.

مقامات بهداشتی انگلیس قبلا گفته بودند که در موارد استثنایی هنگامی فردی برای دریافت دوز دوم واکسنش مراجعه می‌کند و نوع واکسنی تزریق اولش در دسترس نیست، می‌توان واکسن از نوع دیگری را برای تزریق دوم استفاده کرد.

دانشمندان با انجام این کارآزمایی بالینی می‌خواهند دریابند آیا استفاده از دو نوع واکسن در یک نفر در مقایسه با استفاده از یک نوع واکسن در یک نفر میزان حفاظت مشابهی ایجاد می‌کند یا میزان حفاظت کمتر یا بیشتر می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند با توجه به اینکه میزان عرضه انواع واکسن بوسیله کارخانه‌ها برای استفاده در بیماران ممکن است کاهش یا افزایش یابد، اطلاعات به دست آمده از این پژوهش نه تنها برای انگلیس بلکه برای سایر کشوهای جهان هم سودمند است.

همچنین این امکان هم وجود دارد که دادن واکسن‌های کرونا از دو نوع متفاوت باعث حفاظت بیشتری در برابر گونه‌های جدید واگیرتر کروناویروس که در انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل ظهور کرده‌اند، شود.

کد خبر 583150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha