رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: دیگر خشونت علیه کودکان فقط محدود به درهای بسته یک اتاق یا قلدری در مدرسه نیست، خشونت و آزارهای سایبری خشونت‌های رایجی هستند که کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت تجربه می‌کنند؛ موضوعی که شاید برای والدین غیرقابل درک باشد.

جرائم سایبری - کودکان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در چهارمین روز از "پویش مردمی کودکان سایبری" با عنوان "کودکان سایبری، خشونت سایبری" اظهارکرد: کودکان درک درستی از خشونت سایبری ندارد. خشونت سایبری علیه کودکان در زمره‌ جدی‌ترین خشونت‌هایی است که کودکان نسل جدید در معرض آن قرار دارند و تا حدود زیادی مشابه نمونه‌های زورگیری و قلدری در زندگی واقعی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه خشونت‌های سایبری به‌طور فزاینده‌ای در بین کاربران اینترنت در حال رشد است، خشونت سایبری را هر نوع ایجاد ترس، تهدید و آزاری عنوان کرد که می‌تواند به شکل‌های مختلف در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اتفاق بیفتد، گفت: با توسعه فضای مجازی و رواج شبکه‌های اجتماعی، دیگر خشونت علیه کودکان فقط محدود به درهای بسته یک اتاق یا قلدری در مدرسه نیست، خشونت و آزارهای سایبری خشونت‌های رایجی هستند که کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت تجربه می‌کنند؛ موضوعی که شاید برای والدین غیرقابل درک باشد.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا یادآور شد: همان‌گونه که خشونت در فضای حقیقی تعریف گسترده‌ای دارد و هر عملی که حاصلش "بدرفتاری" از هر نوع باشد، در گروه خشونت جا می‌گیرد، در فضای مجازی نیز این امر صادق است.

رجبی بابیان اینکه خشونت سایبری علیه کودکان و نوجوانان زنگ خطر به صدا درآمده‌ای برای همه والدین است که فرزندانشان به‌راحتی به اینترنت دسترسی دارند، اظهارکرد: کودکانی که مورد خشونت سایبری قرار می‌گیرند، قربانیانی هستند که هیچ جایی برای پنهان شدن و مخفی شدن از اراذل‌ و اوباش سایبری ندارند. از این‌رو اضطراب و استرسی که به آن‌ها وارد می‌شود بسیار بیشتر از حد تحمل کودک است.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا افزود: یکی از علل اصلی گرفتار شدن کودکان و نوجوانان در دام اوباش سایبری، وب‌گردی آنان در صفحات و گروه هایی است که افراد ترویج‌دهنده خشونت در آنان حضور دارند و با پیش کشیدن بحث‌های نامربوط یا توهین‌آمیز و فحاشی به دنبال مطرح کردن خود و متشنج کردن فضای سایبری هستند.

وی ادامه داد: اوباش سایبری با خشونت و تهدید کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به دنبال باج‌گیری‌های متفاوت از آن‌ها هستند.

رجبی در خصوص نکاتی که والدین برای مقابله با خشونت سایبری علیه کودکان و نوجوانان باید بدانند، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا والدین با انواع آزارها و خشونت‌های سایبری آشنایی داشته باشند و مصادیق آن‌ها را به فرزندان خود آموزش دهند.

وی افزود: به فرزندانتان بیاموزید که آزار، تهدید و شوخی با هویت دیگران خنده‌دار نیست و می‌تواند تبعات جدی به دنبال داشته باشد و به‌نوعی خشونت سایبری است.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تأکید کرد: والدین باید به فرزندان حضور هدفمند در فضای مجازی را یادآوری کنند و آنان را از پرسه زدن‌های کنجکاوانه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نهی کنند.

رجبی با بیان اینکه والدین هرگز نمی‌توانند نظارت همه جانبه‌ای بر زندگی سایبری فرزندانشان داشته باشند، از والدین خواست که با نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی که فرزندشان با آن‌ها کار می‌کند، آشنا شوند تا بتوانند ارتباط بهتری با فرزند خود ایجاد کنند.

وی راهکار مقابله با این گونه خشونت‌ها را در رفتار خود کاربران دانست و گفت: با توجه به اینکه فضای مجازی هیچ حدومرزی ندارد، کاربران با رفتارشان می‌توانند برای آن حد و مرز مشخص کنند و مانع انتشار ناهنجاری‌ها در این فضا شوند.

رجبی افزود: اگر نمی‌خواهیم فرزندانمان گرفتار خشونت سایبری شوند نباید به‌عنوان یک ترویج‌دهنده خشونت سایبری فعالیت کنیم.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در ادامه گفت: اگر فرزندتان یک خشونت و آزار سایبری را تجربه کرد، در این شرایط او بسیار وحشت‌زده، نگران و افسرده است.این وظیفه والدین است که از فرزند خود در برابر عوارض خشونت سایبری حمایت کنند.‏

وی افزود: پیدا کردن مقصر در این شرایط کمکی به بهبود وضعیت نمی‌کند و بسیار آسیب‌زننده است. بدون قضاوت فقط سعی کنید به فرزندتان اطمینان خاطر بدهید که او در سایه امنیت شما قرار دارد و این شرایط تغییر خواهد کرد.

رجبی ادامه داد: اگر آزار سایبری یک خشونت جدی باشد که همه زندگی کودک را در معرض تهدید قرار داده و کودک شما دچار ترس و اضطراب شدید و غیرقابل‌کنترل شده باشد حتماً به روان‌شناس حاذق مراجعه کنید.‏

وی همچنین در خصوص روند قضائی رسیدگی به خشونت سایبری علیه کودکان و نوجوانان گفت: والدین باید در گام اول با حفظ ادله دیجیتال خشونت سایبری، به دادسرای جرایم رایانه‌ای شکایت کنند و به همراه مرجوعه قضائی ادله دیجیتال خود را تحویل پلیس فتا دهند تا فرد خاطی که مرتکب این جرم شده شناسایی و دستگیر شود.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در پایان از کاربران درخواست کرد توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و آن‌ها را به کار ببندند تا در معرض این‌گونه موارد قرار نگیرند و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir با بخش مرکز فوریت‌های سایبری درمیان بگذارند.

کد خبر 583119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha