کارگردان فیلم سینمایی «زالاوا» با موضوع جن‌گیری گفت: نقد خرافات و سوءاستفاده از باورهای مردم مسأله فیلم ماست.

زالاوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «زالاوا» عصر امروز در سالن برج میلاد برگزار شد.

ارسلان امیری، کارگردان فیلم زالاوا، در ابتدای این نشست گفت: دوست داشتم اولین فیلمم شبیه به خودم و دغدغه‌ام باشد. دیدن جن یا ارتباط داشتن به آن یک داستان عام است. داستان‌هایی شفاهی درباره موضوعات متافیزیکی می‌شنیدیم و برایم سوال بود چطور این خرافه‌ها باعث درام خواهد شد. 

وی افزود: پدرم بازنشسته ارتش است و در خاطراتش گفت جد ما جنی را در کردستان تسخیر کرده بود و او به جد ما خدمت می‌کرد تا اینکه همسر جد ما به جن حسادت می‌کند و سنجاق او را باز می‌کند و جن را فراری می‌دهد.

کارگردان «زالاوا» اضافه کرد: ما در این فیلم وارد مبحث درام می‌شویم و وارد موضوعات مذهبی آن نمی‌شویم، بلکه سوءاستفاده از باورهای مردم است که مساله فیلم ماست. 

نوید پورفرج، بازیگر اصلی زالاوا، هم گفت‌: حدود ۲۰ روز سکانس مواجهه با مردم طول کشید و حفظ رکورد بسیار سخت بود، به همین دلیل پیچیده و سخت اما جذاب بود.

کارگردان اثر هم توضیح داد: نوید پورفرج سه ماه کردی سورانی را تمرین کرد و همزمان فارسی با لهجه کرمانشاهی را هم تمرین کرد و در عین حال باید طوری صحبت می‌کرد که مخاطب فارسی‌زبان متوجه شود و کمتر نیاز به زیرنویس فارسی باشد. 

  •  زالاوا نمادین است و هر جایی می‌تواند رخ دهد

امیری تصریح کرد: زالاوا مختص فرهنگ کُردی نیست و داستان آن هر جای دنیا می‌تواند رخ دهد. این فیلم نمادین است و لطفاً اقوام ایرانی را با برچسب زدن به جان هم نیندازید. من فیلم را در کردستان ساختم چون بازی کردن در زمین خودمان راحت‌تر است، دوستان و همشهریان من در ساخت این فیلم کمک بسیار کردند. 

کارگردان فیلم درباره همسرش، آیدا پناهنده، و نقش او در ساخت زالاوا گفت: خانم پناهنده فقط دو ماه در بنیاد سینمایی فارابی بود و زالاوا ۶ ماه پس از خروج ایشان از شورای تصویب فیلمنامه فارابی مصوب شد، ضمن اینکه خانم پناهنده رقیب و دشمن فیلم ماست. 

امیری تأکید کرد: من فیلمی درباره جن نساختم و جرأت ساختش را هم ندارم. فیلم درباره باورهای عجیب و غریب و خرافه و تعصب شکل می‌گیرد. در واقع قصه جن دستمایه رسیدن به این مقوله است. 

سمیرا برادری، تهیه‌کننده فیلم، هم بیان کرد: در ساخت زالاوا تأکید داشتیم به فرهنگ مردم توهین نکنیم.

وی درباره اینکه آیا زالاوا در گیشه فروش خوبی خواهد داشت یا خیر گفت: رسالت ما به عنوان فیلمساز استفاده از بازیگران خوب است و نباید مونوپل گیشه در دست عده‌ای خاص باشد. 

محمد رسولی، فیلم‌بردار زالاوا، گفت: بزرگترین چالش کارگردانی ارسلان امیری بود چون سینما را از او یاد گرفتم. قرار بود فیلمنامه یک ژانر مشخص نباشد و این دکوپاژ را دشوار می‌کرد، ضمن اینکه قرار نبود با بزک تصویر، وحشت بیشتری را به فیلم تزریق کنیم.

محمدحسین کرمی، طراح صحنه زالاوا، گفت: ما نمی‌خواستیم با کارهای عجیب مخاطب را بترسانیم بلکه با یک شیشه مربای ساده حس ترس را القا کردیم. 

پوریا رحیمی‌سام، بازیگر نقش جن‌گیر فیلم با نام «آمردان»، ضمن قدردانی از کادر درمان گفت: من با ارسلان امیری از جشنواره فیلم کوتاه آشنا شدم و از ۴ سال پیش در جریان تولید زالاوا بودم، ابتدا هم قرار بود نقش دیگری را بازی کنم اما قسمتم آمردان شد که نقش ویژه‌ای محسوب می‌شود. لهجه و زبان هم چالش بزرگی برای ما داشت. ما اگر از پس ایفای نقش برآمدیم، مرهون بازیگران کنارمان هستیم. 

علی عباسی، چهره‌پرداز زالاوا، هم گریم بازیگران این فیلم را یکی از سخت‌ترین تجربیاتش دانست. 

فریدون حامدی، بازیگر کُردزبان «زالاوا» هم، یکدست شدن بازیگران متفاوت در این فیلم را یکی از دشواری‌های آن دانست. 

کد خبر 583008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha