یکی از همان تازه جوان‌هایی بود که با شوق بسیار به خانه شاهین سرکیسیان می‌رفت تا آنچه را او درباره تئاتر می‌گفت، با گوش جوان بشنود. این تازه جوان حالا «بزرگ آقا»ی بازیگری ماست؛ علی نصیریان که امروز ـ ۱۲ بهمن ماه ـ ۸۶ ساله می‌شود.

علی نصیریان

به گزارش همشهری آنلاین علی نصیریان  که نقش‌هایی منحصر به فرد و ماندگار در تاریخ هنرهای نمایشی ایفا کرده است، عضو گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر است و در سال ۱۳۸۰ به‌ عنوان چهره ماندگار ایرانی در رشته بازیگری تئاتر و سینما شناخته شد و نشان درجه یک هنری را دریافت کرد.

وی زاده ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۱۳ در یکی از محله‌های جنوبی تهران است. در کودکی شیفته تعزیه و روحوضی شد و این شیفتگی، پای او را به صحنه تئاتر گشود و او را بدجوری پابند هنر کرد.

او نزد اسماعیل مهرتاش و شاهین سرکیسیان مشق هنر کرد. در جامعه باربد، تئاتر سعدی و گروه هنر ملی تجربه‌هایی گرانسنگ به دست آورد.

در دوره‌ای که حتی کتابی در دسترس نوآموزان هنر نبود، در خانه سرکیسیان چشم به دهان این مرد می‌دوخت تا آنچه را درباره تئاتر می‌گوید، ببلعد. سرکیسیان که از نگاه نصیریان بنیانگذار تئاتر نوین ایران است، در همین خانه، نوآموزان جوان را جمع می‌کرد و به هر یک سرنخی داد تا چیزی یاد بگیرد و  بزرگترین خدمت را به آنان کرد چراکه شاگردان او هر یک کسی شدند.

جوانان مشتاق در خانه او بسیار آموختند و با شخصیت‌هایی مانند شاملو، خجسته کیا، سیمین دانشور، جلال آل احمد و امیرحسین جهانبگلو آشنا شدند.

وی از هنرستان هنرپیشگی تهران فارغ‌التحصیل شد و فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۳۱ با بازی در تئاتر جامعهٔ باربد آغاز کرد.

نصیریان دوره‌ای را در تئاتر جامعه باربد، زیر نظر استادانی مانند رفیع حالتی و اسماعیل مهرتاش گذراند. همچنین به مدت یک سال کارآموز این گروه تئاتری شد. دو سال بعد نیز دوره یک ساله دیگری را در کلاس‌های تئاتر سعدی به مدیریت حسین خیرخواه گذراند.

وی در این دوران تئاترهای فراوانی مانند امیر ارسلان، بنگاه تئاترال، بازرس، آگهی ازدواج، پهلوان کچل، چوب به دست‌های ورزیل، طلسم حریر، مرد ماهی گیر، استعمال دخانیات ممنوع، مردی که مرده بود و خود نمی‌دانست، عروسی باقرخان، بازی سیاه، آی بی کلاه، آی باکلاه، بهترین بابای دنیا، بیگانه‌ای در خانه و آنتیگون را یا به اجرا رساند و یا در آنها به ایفای نقش پرداخت.

هزاردستان و تئاترهای تلویزیونی مانند سوزن‌بانان از جمله کارهای به یاد ماندنی او است. و در سال ۱۳۳۵ جایزهٔ نخستین مسابقهٔ نمایشنامه‌نویسی را برای نمایش بلبل سرگشته دریافت کرد.

فیلم گاو نخستین فعالیت سینمایی او بوده است. نصیریان در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایرانی در رشتهٔ بازیگری تئاتر و سینما شناخته شد.

علی نصیریان در سن ۸۴ سالگی در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۷)، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم مسخره‌باز کسب کرد و تبدیل به مسن‌ترین فردی شد که این جایزه را دریافت کرده‌است.

کد خبر 582961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha