بیشتر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در شهرهای ایران توسط مردان صورت می‌گیرد و به همین دلیل کلانشهرهای کشور چه در کالبد و چه در باطن مردانه شده‌اند.

میزگزد همشهری با اعضای شورای شهر

به گزارش همشهری‌آنلاین، فضاهای عمومی شهری مکان‌هایی هستند متعلق به همه شهروندان. وقتی محیطی امن، سالم، جذاب و البته دلنشین در شهر برای زنان و مردان ایجاد می‌شود به ‌معنای برقراری عدالت شهروندی است. یعنی طراحی این شهر آرمانی به‌گونه‌ای است که همه گروه‌های سنی، اجتماعی، جنسی و... از امکانات موجود بهره‌مند می‌شوند. 

یافتن چنین مشخصه‌هایی در تهران کار سخت و در برخی موارد غیرممکن است؛ چراکه بی‌تعارف سهم مردان از شهر بیش از زنان است و اکثر فضاهای عمومی و امکانات شهری در اختیار مردان قرار دارد. بخشی از جامعه‌شناسان و شهرسازان معتقدند تهران چون اصلا توسط مردان طراحی شده است، برای زنان دلنشین نیست و از این‌رو بانوان در پایتخت با چالش‌هایی مواجه هستند.

به همین‌ خاطر نقاط فراوانی از شهر مهیای حضور امن و بی‌دغدغه زنان نیست. موضوع از آن جهت اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که نسل‌های آینده در دامن زنان، پرورش می‌یابد و هرچقدر زنان امنیت و نگرانی‌های کمتری داشته باشند، فرزندان توانمندتری در آینده وارد عرصه شهری و جامعه می‌شوند. 

بی‌تردید، مادران نه فقط برای خود در زندگی شهری، بلکه همیشه نگاه دغدغه‌مند برای فرزندانشان دارند. در این بین، یک‌تجربه تلخ می‌تواند حضور یک‌ مادر، زن یا یک‌ دختر را در شهر و فضاهای شهری کمرنگ کند؛ چراکه او احساس ناامنی می‌کند. 

بر همین اساس اعضای شورای شهر پنجم به‌خصوص ۶ عضو زن شورا در کنار مدیریت شهری فعالیت‌هایی را برای ارتقای سطح امنیت زنان در شهر از یک‌سو و به‌کارگیری بانوان مستعد در رده‌های مدیریتی از سوی دیگر در دستور کار قرار داده و در ۳سال گذشته تلاش کرده‌اند تا عدالت اجتماعی را در ارائه خدمات شهری به زنان برقرار کنند و در نهایت کوشش کنند در برنامه‌هایشان شهری شاد و زیست‌پذیر برای زنان که نیمی از جمعیت پایتخت را تشکیل می‌دهند، به‌ وجود آورند. البته که در این مسیر، نقدهایی به اقدامات صورت‌گرفته وارد می‌شود اما بخشی از کارها هم با سنگ‌اندازی‌ها و موانعی مانند محدودیت‌های اعتباری برخورد کرده و آنچنان که خواسته اعضای زن شورای شهر و مدیریت شهری بوده، پیش نرفته است.

اگرچه ۶‌عضو زن پارلمان شهری معتقدند که تمام تلاش‌شان را به ‌کار گرفته‌اند تا مواردی چون ناامنی اجتماعی و نابرابری در توزیع امکانات را کاهش دهند و زمینه‌های حضور مدیران موفق زن در پست‌های مدیریت شهری را فراهم سازند.

همچنین آنها می‌گویند در ۳سال گذشته مشارکت زنان در اداره محلات شهر و افزایش حضور زنان در شهر همیشه از دغدغه‌های اصلی آنها بوده و موفقیت‌هایی هم در این زمینه به‌دست آورده‌اند. 

آنها می‌گویند می‌خواهند پیش از پایان دوره مدیریت شهری و شورای شهر پنجم کارنامه قابل‌قبولی از خود به یادگار بگذارند. سالروز تولد دخت پیامبر حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن، فرصت مناسبی بود تا با زنان پارلمان شهری دور یک میز بنشینیم و درباره دغدغه زنان در شهر، بهبود کیفیت زندگی زنان و اقدامات شورا و مدیریت شهری برای تبدیل‌شدن تهران به شهری شاد و زیست‌پذیر و البته دوستدار زن گفت‌وگو کنیم.

در این میزگرد، زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری، شهربانو امانی، رئیس کمیته حمل و نقل، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت و بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران به سوالات گوناگونی درباره امنیت و رفاه زنان در شهر، به‌کارگیری زنان در سطوح مدیریتی شهرداری و انتخابات و زنان پاسخ داده‌اند.

داستان زنان و شهر در میزگرد همشهری را می‌توانید در اینجا بخوانید.
 

کد خبر 582855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha