جمعه ۲۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه ورزشی: ریکاردو ریکو که خیلی دوست داشت شبیه مارکو پانتانی باشد، روز پنجشنبه مانند الگویش چهره این ورزش را لکه‌دار کرد.

بهترین شرکت‌کننده کوهستان در توردوفرانس به دلیل مثبت بودن آزمایش دوپینگش نسبت به ماده ممنوعه EPO، به‌همان سرعت که صعود کرده بود، سقوط کرد.

دوچرخه‌سوار ایتالیایی که فاتح ۲ مرحله تور شده بود و جزو مدعیان به شمار می‌رفت، در حالی که توسط ژاندارم‌ها اسکورت می‌شد، خروجی شرم‌آور از مسابقات داشت و به شهر «فوا» برده شد تا برای بازجویی تحت نظارت پلیس قرار بگیرد.

آنتوان لروا، دادستان این پرونده گفت:‌ «ریکو فعلاً آرام است. او در اظهارات اولیه‌اش همه چیز را تکذیب کرده است.»

بازرسی‌ها در هتلی که تیم «سونیه دووال» در آن اقامت داشت انجام شد و در پی این ماجرا، تیم اسپانیایی ضمن کناره‌گیری از تور، ممکن است به طور کلی به فعالیتش در دوچرخه‌سواری پایان دهد.

ماتین فرناندز، مدیرورزشی این تیم می‌گوید: «این تصمیم تیم بود و نه تصمیمی که از طرف برگزارکنندگان تور به ما دیکته شده باشد.

ریکاردو لیدر تیم‌ماست و ما نمی‌توانیم طوری رفتار کنیم که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. تا زمانی ‌که متوجه نشویم چه اتفاقی افتاده، فعالیت‌هایمان را تعلیق می‌کنیم.»

این آزمایش ریکو به مرحله چهارم تور که به صورت تایم تریل برگزار شد، باز می‌گردد و جالب اینکه دوپینگ مویسس دوئناس هم در پایان همین مرحله محرز شده بود.

دادستان تاکید می‌کند که در آزمایش بلتران و مویسس(2 دوپینگی قبلی تور)، EPO نسل‌اول دیده شده ولی نمونه آزمایش ریکو حاوی EPO نسل دوم است و این نشان می‌دهد سازمان مبارزه با دوپینگ فرانسه که مسئول کنترل توردوفرانس است، می‌تواند موادی را که تا به حال غیرقابل شناسایی بوده، تشخیص دهد.

همین دلیلی است تا برگزارکنندگان تور بابت افشای این پرونده ابراز خوشحالی کنند، حتی با وجود اینکه ریکو به دلیل عملکرد درخشانش در پیرنه، ستاره جدید مسابقات محسوب می‌شد.

پاتریس کلر، رئیس موسسه «آمائوری» که مسئول برگزاری تور است، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:‌ «این نتیجه مثبت، یک پیام امیدوار‌کننده داشت؛

ما در حال پیروزی هستیم. دلیل پیروزی ما این است که این افراد را بیرون می‌کنیم. ما در حال پایه‌ریزی یک دوچرخه‌سواری جدید هستیم و هرگز این‌قدر به خواسته‌مان نزدیک نبوده‌ایم.

نمی‌توانیم خواهان یک دوچرخه‌سواری پاک باشیم و مانع پاک‌سازی شویم.» او احتمال وجود روزهای جنجالی در ادامه تور را رد نکرد.

پت مک‌کوئد، رئیس اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواران هم تخمین زد که ماده ممنوعه جدید در بین دوچرخه‌سواران رواج یافته ولی در حال حاضر قابل شناسایی است.

برخلاف نمونه‌های قبلی دوپینگ که برای شرکت‌کنندگان گمنام اتفاق افتاده بود، برگزارکنندگان تور نمی‌توانستند در مورد ریکو که از مرحله اول سروصدای زیادی به پا کرده بود، سکوت کنند.

ریکو که پس از کسب عنوان دوم «جیرو ایتالیا» به توردوفرانس آمده بود، در 2 مرحله کوهستان فرارهایی خیره‌کننده داشت تا بیش از همیشه به پانتانی تشبیه شود.

مارکو پانتانی هم پس از فتح توردوفرانس ۹۸، به دلیل استفاده از EPO‌ محروم شد، تا اینکه در سال ۲۰۰۴ به دلیل مصرف بیش از اندازه کوکائین درگذشت.

ریکو هنگام بازداشت، پیراهن قرمز و سفید کوهستان را به تن داشت و تیم سونیه‌دووال هم توانسته بود به بهترین نتایج کوهستان برسد، چرا که لئوناردو پیه‌پولی ۳۶ ساله، هم‌اتاقی ریکو هم توانسته بود در مرحله «اوتاکام» پیروز شود.

کریستین پرو‌دوم، مدیر تور می‌گوید: «ماهم مثل شما از نمایش تیم سونیه‌دووال در کوهستان شگفت‌زده شدیم.»

توردوفرانس در سال گذشته هم تحت‌ تأثیر دوپینگ آلکساندر وینوکوروف قزاق و اخراج راسموسن از سوی تیمش درحالی که پیراهن زرد را به تن داشت، قرار گرفت. ۲ سال قبل هم فلوید لندیس، فاتح تور به دلیل استفاده از استروئید محروم شد.

کد خبر 58284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز