از زمان شیوع ویروس کرونا تولیدکنندگان واکسن در جهان با به‌کارگیری روش‌های مختلف، آزمایش روی ویروس کرونا را آغاز و تلاش کردند سریع‌تر واکسن موثر این بیماری تولید شود.

واكسن كرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محققان در کشورهای مختلف آزمایش‌ها و تحقیقاتی را روی ۱۰ها نمونه آزمایشگاهی واکسن انجام داده‌اند که برخی از آنها به مرحله آزمایش انسانی رسیده، برخی وارد مراحل پایانی بررسی شده و چندین مورد از این واکسن‌ها موفق به اخذ مجوز استفاده اضطراری شده‌اند.

در ادامه به برخی از این واکسن‌ها که توزیع و تزریق آنها در کشورها آغاز شده اشاره شده است.

واکسن اسپوتنیک وی

روسیه توانست اولین واکسن کروناویروس در جهان موسوم به اسپوتنیک V (اسپوتنیک ـ وی) را ثبت کند. پس از آن آزمایش‌های بالینی این واکسن در روسیه با مشارکت ۴۰ هزار داوطلب انجام شد. تاکنون بیش از ۵۰ کشور جهان برای دریافت بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن درخواست داشته‌اند و مجوز استفاده از این واکسن در چندین کشور صادر شده است.

این واکسن تاکنون مجوز استفاده اضطراری را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده است، اما واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل اواخر ژانویه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری تاس گفته است: روسیه انتظار دارد سازمان بهداشت جهانی به زودی واکسن کروناویروس را تایید کند.

وزیر بهداشت آلمان نیز با اشاره به کمبود واکسن کروناویروس در اروپا گفته است که می‌توان از واکسن‌های کروناویروس ساخت چین و روسیه برای غلبه بر کمبود فعلی استفاده کرد هرچند این اقدام مستلزم تایید آژانس دارویی اروپاست.

واکسن فایزر /بیو ان تک

انگلیس اولین کشور در جهان بود که واکسن کروناویروس فایزر /بیو ان تک محصول مشترک دو شرکت‌ آمریکایی و آلمانی را تایید کرد و هشتم دسامبر ۲۰۲۰ اولین داوطلب که یک زن ۹۰ ساله بود در برابر بیماری کوویدـ۱۹ واکسینه شد.

همچنین در یازدهم دسامبر این واکسن توانست مجوز استفاده اضطراری را از سازمان غذا و داروی آمریکا به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ دریافت کند. براساس این مجوز توزیع و تزریق واکسن در ایالات متحده آغاز شد.

علاوه بر این، اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز پیش از این اعلام کرد که به دنبال موافقت اداره دارویی اروپا با استفاده از واکسن شرکت‌های «فایزر» و «بیو ان تک» برای پیشگیری از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹»، مجوز استفاده از این واکسن را صادر کرده است.

در نهایت بعد از تأیید واکسن کرونای فایزر ـ بیوان‌تک در چندین کشور، سازمان جهانی بهداشت نیز مجوز اضطراری استفاده از این واکسن را صادر کرد. 

واکسن آسترازنکا

واکسن آسترازنکا که محصول شرکت داروسازی انگلیسی ـ سوئدی است دومین واکسن تایید شده در انگلیس است که اوایل سال جاری میلادی اولین تزریق این واکسن انجام گرفت.

همچنین اتحادیه اروپا استفاده از واکسن کروناویروس آسترازنکا را برای همه بزرگسالان تأیید کرده است که بر اساس اعلام آژانس دارویی اتحادیه اروپا اثربخشی این واکسن در آزمایش‌های بالینی حدود ۶۰ درصد بوده است. این سومین واکسن تایید شده در اتحادیه اروپاست.

مکزیک و کویت نیز از دیگر کشورهایی هستند که استفاده اضطراری از واکسن کروناویروس آسترازنکا را تایید کرده‌اند.

واکسن مدرنا

این واکسن که محصول یک شرکت داروسازی آمریکایی است در ۱۸ دسامبر سال گذشته توانست مجوز استفاده اضطراری را از سازمان غذا و داروی این کشور اخذ کند. با صدور مجوز استفاده اضطراری، واکسن کروناویروس مدرنا برای تزریق در افراد ۱۸ سال و بالاتر توزیع شد.

همچنین مدرنا سومین واکسن کروناویروس تایید شده در انگلیس است که نخست وزیر این کشور اوایل ماه ژانویه خبر تایید آن را اعلام کرد.

واکسن مدرنا دومین واکسن کروناویروس است که مجوز استفاده اضطراری از آن در اتحادیه اروپا مورد تایید قرار گرفت.  

واکسن‌های کروناویروس ساخت چین

واکسن سینوفارم که محصول کشور چین است توسط اداره ملی محصولات پزشکی این کشور برای استفاده عمومی تایید شده است. همچنین بنابر اعلام وزارت بهداشت امارات این واکسن در این کشور نیز ثبت شده است و برزیل، اندونزی و ترکیه هم از جمله خریداران واکسن چینیِ سینوفارم هستند.

همچنین سینوواک دیگر واکسن کروناویروس تولید چین است که تاکنون محموله ای از این واکسن به اندونزی و ترکیه ارسال شده است.

کد خبر 582804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha