همزمان با اوج گرفتن چالش‌ها در ایران برای زدن یا نزدن واکسن روسی کرونا، انتشار چند خبر درباره اسپوتنیک‌وی شاید دست‌کم در کوتاه‌مدت به این بحث‌های رسانه‌ای-علمی پایان دهد.

واكسن روسي كرونا

به گزارش همشهری آنلاین، همین چند روز پیش بود که دکتر مینو محرز از تصمیم جدی خود برای نزدن واکسن روسی کرونا موسوم به اسپوتنیک‌وی خبر داد و دلیل آن را نبودن حتی یک خط مطلب از یافته‌های علمی و فرآیند تولید و آزمایش‌های بالینی آن در مراجع معتبر جهانی اعلام کرد. اندکی بعد نوبت به رئیس کمیسیون بهداشت مجلس رسید که همنوا با خانم دکتر بگوید: «معلوم است که واکسن روسی کرونا تزریق نمی‌کنم.»

این گفته‌ها که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب بسیار گسترده داشت، خیلی زود با واکنش‌های مقام‌های مسئول در وزارت بهداشت روبه‌رو شد؛ از شخص سعید نمکی وزیر بهداشت که تخطئه واکسن روسی را خیانت نامید تا سخنگوی وزارت بهداشت و مشاور وزیر که آشکارا اعلام کردند «افراد» نمی‌توانند درباره اثربخش بودن یا نبودن یک واکسن نظر بدهند و مرجع رسمی و نهایی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است.

در کشاکش این برخوردهای رسانه‌ای با یک موضوع علمی و بهداشتی که با جان و سلامتی مردم سر و کار دارد، ناگهان رسانه‌های غربی خبر دادند یافته‌های کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن روسی کرونا روی بیش از ۲۰ هزار بیمار نشان می‌دهد اسپوتنیک‌وی ۹۱.۶ درصد اثربخش است؛ آن هم روی بیمارانی که نشانه‌های ابتلا به کووید-۱۹ را بروز داده‌اند. ضمن اینکه گفته می‌شود واکسن روسی در مهار ویروس‌های جهش‌یافته هم موفق عمل کرده است.

بر اساس آنچه در گاردین و بلومبرگ از یافته‌های علمی مربوط به واکسن روسی آمده، اسپوتنیک‌وی بیشتر روی بیماران سفیدپوست و بالغ آزمایش شده که بیش از ۱۵ هزار نفر آن‌ها واکسن واقعی دریافت کرده‌اند و به یک‌چهارم هم دارونما زده‌اند. این یافته‌ها در نشریه معتبر لانست منتشر شده و نشان می‌دهد برخی دریافت‌کنندگان واکسن از عوارض نه‌چندان جدی شبه‌آنفلوانزا چون درد در محل تزریق و ضعف کلی بدن رنج برده‌اند.

اسپوتنیک‌وی چهارمین واکسن تاییدشده در جهان پس از فایزر، مدرنا و آسترازنکا خواهد بود که تزریق آن‌ها در کشورهای مختلف آغاز شده است. همزمان، مسئولان ارشد بهداشت و درمان آلمان اعلام کردند اگر واکسن‌های روسی و چینی کرونا تایید اتحادیه اروپا را بگیرند، برای مهار موج تازه کووید-۱۹ چاره‌ای جز استفاده از این واکسن‌ها ندارند. هرچند اتحادیه اروپا با بدقولی مدیران آسترازنکا در تامین واکسن هم دست به گریبان است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، از یک‌سو درگیر افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان و کشته‌های کروناست و از سوی دیگر، به دلیل تزریق تنها دو میلیون دوز واکسن در مقایسه با ۱۰ میلیون دوز بریتانیا زیر فشار منتقدان قرار گرفته است. از این رو، ناچار باید از هر جا شده واکسن کرونا تامین کند و گزینه‌های در دسترس او می‌تواند اسپوتنیک‌وی از روسیه باشد و البته نسخه چینی که اروپا هنوز به آن چراغ سبز نشان نداده است.

حالا با تایید تقریبا ۹۲ درصدی تاثیرگذاری واکسن روسی، می‌توان منتظر ورود آن به ایران در آینده نزدیک بود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی خطوط هوایی ایران‌ایر و ماهان برای وارد کردن بسته اول اسپوتنیک‌وی در روز پنجشنبه خبر داد. ماهان همان پروازی است که متهم ردیف اول وارد کردن ویروس کرونا از چین به ایران بود و حالا می‌تواند با آوردن واکسن روسی، آن پیشینه بد و شاید نادرست را تا اندازه‌ای از ذهن مردم بزداید.

کد خبر 582796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha