رئیس سازمان دامپزشکی علت اولیه تلفات دسته‌جمعی برخی گونه‌های پرندگان مهاجر را در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان در مازندران در روزهای اخیر طبق بوتولیسم یا نوعی مسمومیت غذایی اعلام کرد.

میانکاله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی‌اصفر ماکنعلی دلیل بروز بوتولیسم را در تالاب بین‌المللی میانکاله در مازندران و خلیج گرگان  را ناشی از  ورود مواد آلی خاکی حاصل  لاشه موجودات زنده، برگ پوسیده درختان و سایر فلورهای طبیعی دیگر علام کرد و گفت: افزایش سطح  مواد آلی در داخل آب تالاب میزان اکسیژن را در سطح این منبع آبی کاهش می دهد و با چنین شرایطی احتمال تکثیر میکروارگانیسم های خاص که تولید بیوتوکسین می کنند نیز افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل نوع تغذیه برخی از پرندگان از گونه‌های پرندگان مهاجر بسته به نوع تغذیه شامل چنگر معمولی و فلامینگو میزان تلفات آنها نسبت به سایر گونه ها بیشتر می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: اگر تالاب را به عنوان یک اکوسیستم و موجود زنده در نظر بگیریم، راکد ماندن آب همزمان ورود لاشه موجودات زنده، برگ پوسیده درختان و سایر فلورهای طبیعی می‌تواند باعث شیوع بوتولیسم شود که نمونه آن در سال گذشته در تالاب بین‌المللی میانکاله مشاهده شد.  

ماکنعلی اضافه کرد: فرضیه اولیه ما پس از بررسی میدانی و انجام نمونه‌گیری از لاشه پرندگان بیماری آنفلوانزای و نیوکاسل بود که در سال‌های قبل نیز در برخی مناطق همانند تالاب سرخرود سابقه داشت، امادر بررسی آزمایشگاهی این فرضیه‌ها به‌طور کامل رد شد.

وی اضافه کرد: اگرچه بوتولیسم به عنوان یکی از بیماری‌های اصلی مرگ پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله از سوی گروه اقدام سازمان دامپزشکی کشور مورد تایید قرار گرفت، ولی سایر عوامل تاثیر گذار بر روند افزایشی تلفات پرندگان که شامل  فلزات سنگین، سموم و عوامل باکتریایی نیز در دست بررسی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد : قطعا تا پایان هفته جاری نتایج تمام آزمایشاتی که از سوی گروه اقدام سازمان دامپزشکی در افزایش تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان انجام گرفت اعلام خواهد شد.

جمع آوری سریع لاشه پرندگان راهکار پیش‌دستانه

رییس سازمان دامپزشکی کشور یکی از راهکارهای مهم برای کاهش تلفات پرندگان مهاجر را تسریع در جمع‌آوری لاشه‌های برجای مانده  در داخل و خارج از تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان اعلام کرد و گفت : دستگاه تراکسور به عنوان یکی از تجهیزات آبی و خشکی برای پایش و جمع‌آوری سریع لاشه‌های پرندگان به‌زودی از تالاب میقان به منطقه انتقال داده می‌شود.

دکتر ماکنعلی اظهار داشت: تسریع در جمع‌آوری لاشه‌های پرندگان از سطح آب و خشکی می تواند میزان تلفات جدید را در مقایسه با سال قبل تا حدود ۹۰ درصد کاهش دهد و  این تجهیزات در روز می‌توانند به‌اندازه حدود ۱۰۰ نفر در پایش کمک کار باشند.

پیدا شدن لاشه تعدادی از پرندگان مهاجر در میانکاله اواخر روز شنبه این هفته رسانه‌ای شد و طی چند روز گذشته بر اساس آمار اعلام شده از سوی محیط زیست مازندران تلفات در میانکاله و خلیج گرگان به بیش از ۳۰۰ قطعه رسیده است.

کد خبر 582675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha