پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نفرات برتر مسابقه موسیقی مقامی هنرمندان آذری کشور عصر چهارشنبه در پایان نخستین همایش پژوهشی و جشنواره موسیقی مقامی شمالغرب کشور در اردبیل معرفی شدند.

به گزارش از اردبیل در این مسابقه و جشنواره که با حضور جمع کثیری از هنرمندان و دوستداران هنر موسیقی و به یاد استاد "علی سلیمی " تارزن و آهنگساز برجسته موسیقی آذری در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد، هفت نفر از هنرمندان و خوانندگان موسیقی مقامی آذری که از میان 16 خواننده شرکت کننده به مرحله نهایی راه یافته بودند، به اجرای موسیقی پرداختند.

در پایان اجرای روز دوم بخش مسابقه این جشنواره که در دو گروه سنی بالای 30 و زیر 30 سال برگزار شد، در گروه سنی زیر 30 سال "ابراهیم غلامی " از استان آذربایجان شرقی پس از اجرای قطعاتی از موسیقی مقامی آذری در دستگاه راست بعنوان خواننده نخست این مسابقه معرفی شد و تندیس علی سلیمی هنرمند فقید اردبیلی را دریافت کرد.

در این مسابقه هنری "علیرضا ارجمندی" از استان اردبیل با اجرای قطعاتی در دستگاه شور به عنوان نفر دوم و "بهمن بصیری" از استان اردبیل با اجرای آواز آذری در دستگاه ماهور به عنوان نفر سوم معرفی شدند.

در گروه سنی بالای 30 سال نیز ضمن تقدیر از "آقاجان حسین زاده" از استان اردبیل با اجرای آوازسه گاه، "رامین غزنوی " از استان آذربایجان شرقی به عنوان نفر اول معرفی شد و تندیس علی سلیمی این جشنواره را دریافت کرد.

در این رقابت هنری همچنین "قاسم وطن خواه " از استان آذربایجان شرقی با اجرای آواز سه گاه زابل و نیز قدرت پورحسن از استان اردبیل با اجرای آواز موسیقی مقامی آذری در دستگاه دلکش به عنوان نفرات دوم و سوم معرفی شدند.

داوری این جشنواره هنری را که با شرکت خوانندگان و هنرمندان جوان موسیقی مقامی آذری استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل برگزار شد، "نصرالله ناصح پور" ردیف دان مشهور ایران، "ودود موذن " ، "بهاءالدین خراسانی " و نیز "استاد مهلت مسلم اوف " نوازنده برجسته تار آذری و "پروفسور توفیق باکی خانف " آهنگساز شهیر جمهوری آذربایجان بر عهده داشتند.

در پایان این رویداد دو روزه "ودود موذن" خواننده اردبیلی موسیقی مقامی آذری به همراه تار "استاد مهلت مسلم اوف" قطعاتی از آواز مقامی آذری در دستگاه شور را اجرا کرد.

این جشنواره موسیقی که با هدف معرفی موسیقی اصیل مقامی خطه آذربایجان موسوم به "موسیقی موغام " و نیز شناسایی و معرفی استعدادهای جوان موسیقی هنری در جامعه و ایجاد تنوع در عرضه انواع محصولات هنری برگزار شد، عصر چهارشنبه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

در این جشنواره هنری، "استاد نصرالله ناصح پور" ردیف دان برجسته اردبیلی موسیقی ایرانی، "پروفسور توفیق باکی خانف" آهنگساز شهیر و "استاد مهلت مسلم اوف " نوازنده صاحب نام تار آذری از کشور جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

موسیقی مقامی آذربایجان هم ریشه با موسیقی سنتی ایران و دارای دستگاههای راست، شور، سه گاه، چهارگاه، همایون، بیات شیراز و شوشتری است و هر کدام از این دستگاهها دارای شعبه ها و گوشه های مختلفی هستند.

موسیقی مقامی آذربایجان علاوه بر دستگاههای اصلی یاد شده دارای چند مقام با حجم کوچک از جمله "قاتار"، " "رهاب" "شاهناز"، "بیات کورد" و "دشتی" و نیز چند مقام ریتمیک از جمله "حیراتی" "آرازباری"، "منصوریه" ، "سیمای شمس" ، "اووشاری"، "حیدری"، "شکسته"، "قاراباغ شیکسته سی"، "کسمه شیکسته" و "شیروان شیکسته سی" است.

استاد علی سلیمی که این جشنواره به یاد وی برگزار شد، از جمله نوازندگان صاحب نام تار آذری و آهنگساز برجسته موسیقی آذربایجان است که به سال 1301 از پدر و مادری ایرانی ، اهل روستای مهماندوست اردبیل در شهر باکو چشم به جهان گشود.

وی که خالق آهنگ معروف "آیریلیق" است، موسیقی را در سنین نوجوانی نزد "احمد باکی خانف " در شهر باکو آموخت و پس از مهاجرت به ایران، قطعات و آهنگهای زیادی را ساخته و اجرا کرد.
استاد سلیمی در سال 1376 با دنیای فانی وداع گفت.

کد خبر 58246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز