پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نخستین همایش پژوهشی و جشنواره موسیقی مقامی شمالغرب کشور سه شنبه با حضور جمع کثیری از هنرمندان و دوستداران هنر موسیقی در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل آغاز شد

به گزارش ایرنا؛ مدیر حوزه هنری استان اردبیل و دبیر جشنواره در آیین گشایش این رویداد هنری گفت: برای برگزاری این جشنواره 85 اثر از هنرمندان موسیقی مقامی استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل به دبیرخانه ارسال شده بود که بر اساس رای هیات داوران 16 اثر به عنوان آثار برتر به بخش مسابقه جشنواره راه یافت.

وحدت سیلیمانزاده افزود: در بخش مسابقه این جشنواره هنرمندان شرکت کننده دو رده سنی زیر 30 سال با شش گروه و بالای 30 سال در 10 گروه و در مدت دو روز به رقابت می‌پردازند.

وی گفت: در روز اختتامیه این جشنواره هیات داوران در هر دو گروه سنی نفرات اول، دوم و سوم موسیقی مقامی آذربایجان را پس از اجرای برنامه موسیقی انتخاب و معرفی خواهد کرد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره موسیقی را معرفی موسیقی اصیل مقامی خطه آذربایجان موسوم به "موسیقی موغام" اعلام و برخورداری از قابلیتهای عمیق هنری و بیان ساده و بی‌آلایش احساسات هنری را از جمله ویژگیهای موسیقی مقامی آذربایجان ذکر کرد.
سلیمانزاده، شناسایی و معرفی استعدادهای جوان موسیقی هنری در جامعه و ایجاد تنوع در عرضه انواع محصولات هنری را از جمله اهداف دیگر برگزاری این جشنواره ذکر کرد.

در این جشنواره هنری که به یاد استاد علی سلیمی موسیقیدان فقید اردبیلی برگزار شده، استاد نصرالله ناصح پور ردیف دان برجسته اردبیلی موسیقی ایرانی، پروفسور توفیق باکی خانف آهنگساز شهیر و استاد مهلت مسلم اوف نوازنده صاحب نام تار آذری از کشور جمهوری آذربایجان حضور دارند.

در حاشیه این جشنواره هنری گروه موسیقی بهاء الدین خراسانی از اردبیل به همراه پنج تن از شاگردان وی به اجرای موسیقی مقامی در دستگاه بیات شیراز پرداختند.
همچنین در این جشنواره هنری آیدین رستمی هنرمند نوجوان از شهرستان نقده به اجرای تکنوازی کمانچه آذری پرداخت.

موسیقی مقامی آذربایجان هم ریشه با موسیقی سنتی ایران و دارای دستگاه‌های راست، شور، سه گاه، چهارگاه، همایون، بیات شیراز و شوشتری است و هر کدام از این دستگاه‌ها دارای شعبه‌ها و گوشه‌های مختلفی هستند.

موسیقی مقامی آذربایجان علاوه بر دستگاه‌های اصلی یاد شده دارای چند مقام با حجم کوچک از جمله "قاتار"، "رهاب"، "شاهناز"، "بایات کورد" و "دشتی" و نیز چند مقام ریتمیک از جمله "حیراتی"، "آرازباری"، "منصوریه"، "سیمای شمس"، "اووشاری"، "حیدری"، "شکسته"، "قاراباغ شیکسته سی"، "کسمه شیکسته" و "شیروان شیکسته سی" است.

استاد علی سلیمی که این جشنواره به یاد وی برگزار شده از جمله نوازندگان صاحب نام تار آذری و آهنگساز برجسته موسیقی آذربایجان است که به سال 1301 از پدر و مادری ایرانی، اهل روستای مهماندوست اردبیل در شهر باکو چشم به جهان گشود.

وی که خالق آهنگ معروف "آیریلیق" است، موسیقی را در سنین نوجوانی نزد "احمد باکی خانف و در شهر باکو آموخت و پس از مهاجرت به ایران، قطعات و آهنگ‌های زیادی را ساخته و اجرا کرد. استاد سلیمی در سال 1376 با دنیای فانی وداع گفت

کد خبر 58242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز