هیچ‌چیز بهتر از خانه‌ای تمیز نیست. وقت خانه‌تکانی رسیده است، آستین‌های خود را بالا بزنید. خانه‌تکانی جزئیات زیادی دارد به همین خاطر در این مطلب فهرستی کلی برای خانه‌تکانی دوره‌ای فراهم کرده‌ایم.

خانه‌تكاني

به گزارش همشهری آنلاین، هیچ‌چیز بهتر از خانه‌ای تمیز نیست. وقت خانه‌تکانی رسیده است، آستین‌های خود را بالا بزنید. خانه‌تکانی جزئیات زیادی دارد به همین خاطر در این مطلب فهرستی کلی برای خانه‌تکانی دوره‌ای فراهم کرده‌ایم. این لیست خانه‌تکانی آسان را به روزانه، هفتگی، ماهانه، سه و شش ماهه و سالانه دسته‌بندی کردیم تا بتوانید نظم بهتری به کارهای خود بدهید.

► خانه‌تکانی روزانه

تمیزی و شستشو باعث کاهش عوامل بیماری‌زا در خانه می‌شود. بعضی از وسایل کاربردی که باید به صورت روزانه تمیز شوند عبارتند از:

  • قهوه‌ساز و چای‌ساز را روزانه تمیز کنید

احتمالا دستگاه قهوه‌ساز و چای‌ساز خود را هر چند وقت یک‌بار تمیز می‌کنید. اما در جریان باشید که ۵۰ درصد از این لوازم برقی مصرفی خانگی حاوی قارچ و میکروب هستند. به‌خصوص آنهایی که گرما تولید می‌کنند. برای این‌که مطمئن شوید هیچ باکتری و میکروبی را نمی‌خورید باید این دستگاه‌ها را روزانه تمیز کنید.
تمام قطعات قابل باز شدن قهوه‌ساز و چای‌ساز را روزانه جدا کرده و با آب گرم و صابون بشویید. بخش بیرونی آن را با دستمال پاک کنید. به صورت ماهانه هم داخل آنها را با سرکه و آب بشوید.

  • سینک ظرف‌شویی را تمیز و ضدعفونی کنید

برای پاک کردن روزانه سینک ظرف‌شویی از یک اسفج مناسب استفاده کنید، سپس سینک را با آب گرم و یک قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده پر کنید و بگذارید پنج دقیقه بماند. سپس بشویید و بگذارید در هوای آزاد خشک شود.

می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. آن را روی لکه بپاشید بعد بشویید. جوش شیرین بوی بد سینک را هم از بین می‌برد. اگر می‌خواهید استیل شفاف شود از یک پاک‌کننده مناسب استیل و یک اسفنج معمولی استفاده کنید.

► خانه‌تکانی هفتگی

تمیز کردن کف خانه یا برق انداختن آشپزخانه از کار همیشگی هستند، اما تنها کارهایی نیستند که هر چند روز یکبار باید سراغ آنها بروید. می‌توانید برای این‌که مجبور به انجام خانه تکانی آسان هفتگی در یک روز نشوید برای آن برنامه بریزید. هر روز هفته یکی از کارها را انجام دهید. مثلا دوشنبه‌ها فقط جارو بزنید و سه‌شنبه‌ها مایکروویو را تمیز کنید.

  • داخل مایکروویو را تمیز کنید

مایکرویو جزو لوازمی از خانه است که به صورت روزانه استفاده می‌شود ولی برعکس دستگاه گریل بعد از هربار استفاده نیاز به تمیز کردن ندارد. در ضمن استفاده از تمیزکننده شیمیایی ممکن از در دراز مدت به مایکروویو صدمه بزند. به همین دلیل برای تمیز کردن مایکروویو کافی است یک فنجان آب و چند قاشق غذاخوری سرکه را برای چند دقیقه داخل مایکروویو قرار دهید تا گرم و بخار شود. سپس پنج دقیقه قبل از باز کردن در همان‌جا باقی بماند. سپس کاسه را برداشته و داخل مایکروویو را با اسفنج پاک کنید. می‌توانید از آب لیمو و جوش شیرین هم استفاده کنید.
 واشر لاستیکی اطراف در را با یک اسفنج مرطوب شده با آب و جوش شیرین غوطه‌ور تمیز کنید و برای شیشه مایکروویو از مخلوط ۵۰/۵۰ سرکه و آب استفاده کنید و بگذارید خشک شود. برای از بین بردن بوی داخل مایکروویو یک کاسه جوش شیرین داخل آن قرار دهید و در را ببندید تا بوها را به خود جذب کند.

  • سرویس بهداشتی و حمام را ضدعفونی کنید

مهم نیست که حمام و سرویس بهداشتی شما چقدر تمیز به نظر می‌رسد، لازم است هر هفته آنها را خانه تکانی و ضدعفونی کنید. نگذارید سرویس بهداشتی و کاشی‌های حمام به هیچ وجه زرد شود. مایع سفیدکننده را با آب مخلوط کنید و در اسپری بریزد. با دستکش و برس و اسپری کردن این ترکیب کل سرویس بهداشتی و حمام را تمیز کنید. بهتر است بعد از اسپری کردن موارد روی سطوح چند لحظه صبر کنید و سپس آنها را بشوید تا بهتر اثر کند. می‌توانید از ترکیب سرکه و آب هم استفاده کنید.

برای تمیز کردن بهتر کاشی‌ها می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و پراکسیدهیدروژن خمیر درست کنید و با آن سطوح کاشی را بشویید.

برای این‌که کپک و میکروب‌ها روی سطوح نماند هنگام دوش گرفتن و پس از آن پنجره را باز کنید یا فن حمام را روشن کنید. مراقب باشید که در تمیزکاری سراغ ترکیب‌های خطرناک نروید.

  • اسفنج‌ها را ضدعفونی کنید

اسفنج‌ها و ابرهای ظرف‌شویی را به طور مرتب ضدعفونی کنید. سفیدکننده را در آب مخلوط کنید و اسفنج را مدت پنج دقیقه در آن قرار دهید تا باکتری‌ها و میکروب‌ها از بین بروند.
سرکه هم باکتری‌ها را از بین می‌برد می‌توانید اسفنج را در سرکه به مدت پنج دقیقه بخیسانید.
می‌توانید اسفنج را در ظرف آبی قرار داده و مدت یک یا دو دقیقه داخل مایکروویو قرار دهید. یا آن را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. ماشین ظرف‌شویی و مایکروویو ۹۹ درصد میکروب‌ها را از بین می‌برند.

► خانه‌تکانی

بعضی کارها را نیاز نیست هر روز انجام دهید. اما باور کنید اگر تمام کردنشان را پشت گوش بیندازید و هر ماه سراغشان نروید، خانه‌تکانی سالانه هم برایتان سخت می‌شود. سعی کنید هر ماه سراغ کابینت‌ها بروید و تمیز کردن آنها را به خانه‌تکانی بعدی موکول نکنید.

  • ماشین لباس‌شویی را تمیز کنید

ماشین لباس‌شویی به دلیل مواد شوینده و نرم‌‎کننده‌ها زود به زود کثیف می‌شود. بنابراین لازم است هر ماه آن را تمیز کنید تا بو نگیرد. برای تمیز نگه داشتن ماشین لباس‌شویی بلافاصله بعد از شستشوی لباس‌ها آنها را از ماشین لباس‌شویی خارج کنید و بعد از آن درِ ماشین لباس‌شویی را باز بگذارید تا کامل خشک شود.
واشرهای ماشین لباس‌شویی را با یک برس یا اسفنج نرم پاک کنید. برای این کار از نصف فنجان سفیدکننده مخلوط با آب استفاده کنید بعد از پاک کردن آنها را خشک کنید.

  • ماشین ظرف‌شویی را تمیز کنید

معمولا با گذشت زمان مواد غذایی و شوینده‌ها داخل ماشین ظرف‌شویی جمع می‌شوند که منبع آلودگی هستند. به همین دلیل باید تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی را در برنامه خانه تکانی آسان هر ماهه خود قرار دهید. برای این منظور دو فنجان سرکه را در مخزن مواد شوینده آن بریزید و ماشین ظرف‌شویی را بدون مواد شوینده روشن کنید. فیلتر ماشین ظرف‌شویی را خارج کنید و بشویید. با یک مسواک نرم تمام بخش‌های آن را تمیز کنید و دوباره جا بزنید.
برای تمیزی بیشتر پس از هر بار شستشو قفسه پایینی را بیرون بکشید و باقی‌مانده‌های احتمالی غذا را پاک کنید. با استفاده از اسفنج یا پارچه مرطوب لکه‌های روی در پاشیده شده را پاک کنید.

  • جارو برقی را تمیز کنید

کیسه جاروبرقی را قبل از این‌که کامل پر شود خالی کنید تا مکش آن بهتر شود. معمولا وقتی سه‌چهارم کیسه پر شده باشد کیسه باید عوض شود. اگر کیسه کثیف یا پاره شده است حتما آن را عوض کنید. فیلتر جاروبرقی را هم تمیز کنید. اگر فیلتر پاره شده آن را عوض کنید. سرهای و برس‌های جاروبرقی را هم تمیز کنید. این جزئیات با سطوح منزل شما مرتبط هستند و بهتر است مرتب تمیز شوند. به خصوص اگر کرک و مو به آن چسبیده، آنها را جدا کنید.

  • خانه‌تکانی هر سه تا شش ماه

خانه‌تکانی میان مدت را از یاد نبرید. اصلا باور کنید که خانه‌تکانی آسان با همه قانون‌هایی که دارد، گاهی باید بی‌قانون و بدون برنامه‌ریزی انجام شود.

  • بالش‌ها را بشویید

هر شب برای استراحت سراغ بالش خود می‌روید پس باید از تمیزی آن هم مطمئن شوید. بالش‌های فیبری را داخل ماشین لباس‌شویی بگذارید و در یک دور ملایم و با آب گرم و محلول ملایم صابون بشویید سپس آبکشی با آب سرد انجام دهید و روی دور خشک‌کن بگذارید. اگر دو بالش را به طور همزمان در ماشین لباس‌شویی می‌گذارید دقت کنید که نسبت به هم عمودی باشند تا به دستگاه فشار نیاید. بعد از خشک شدن بهتر است آنها را چند ساعت در آفتاب بگذارید تا بو نگیرند.

  • اجاق گاز را تمیز کنید

در خانه‌تکانی چند ماهه حتما اجاق گاز را در نظر داشته باشید. سطوح گاز را با اسفنج مرطوب پاک کنید. تمام تکه‌های باقی مانده و سوخته غذا را تمیز کنید. برای جلوگیری از کثیفی‌های بعدی می‌توانید سینی گاز را با فویل بپوشانید.
داخل فر را هم تمیز کنید. قفسه‌های فر را خارج کنید و آنها را کامل با آب گرم تمیز کنید و بعد از خشک شدن جای خود قرار دهید. با اسفنج و شیشه پاک‌کن، لکه‌های شیشه فر را تمیز کنید.

  • پرده حمام را بشویید

پرده‌های حمام به این علت که همیشه در معرض رطوبت هستند کپک می‌زنند و منبع میکروب هستند به همین دلیل شستن آنها را در برنامه خانه‌تکانی شش ماهه خود قرار دهید. می‌توانید آنها را داخل ماشین لباس‌شویی بشویید. اگر خیلی کثیف است از خیر آن بگذرید و یک پرده جدید نصب کنید.

  • به کمدها سر و سامان دهید

تمیز کردن کمدهاو همه وسایل داخلشان را در برنامه میان‌مدت‌تان جا دهید. هر فصل یکبار کفش‌ها را تمیز کنید و کفش‌های نامناسب برای فصل را در کمد بگذارید. حتما خودتان حواستان هست که باید به شکل دوره‌ای اتاق بچه‌هارا هم مرتب و پاکسازی کنید.

► خانه‌تکانی سالانه

برای تمیزکاری سالانه بهتر است ابتدا سراغ سخت‌ترین قسمت‌های خانه‌تکانی بروید و بعد ساده‌ترین‌ها را تمام کنید. در ادامه چند نکته مهم در انجام خانه‌تکانی سالانه را برایتان توضیح می‌دهیم.

  • فرش‌ها را کامل تمیز کنید

اگر در خانه فرش‌های زیادی دارید لازم است تمیزی آنها را در خانه‌تکانی سالانه انجام دهید. برایاز بین بردن لکه‌های روی فرش دو بطری اسپری بردارید یکی را با آب سرد پر کنید و در دیگری یک فنجان آب گرم و کمی مایع ظرف‌شویی بریزید. بطری دوم را روی لکه اسپری کنید و با پارچه روی آن بمالید بعد آب سرد اسپری کنید و با پارچه دیگری خشک کنید. می‌توانید از حوله‌های کاغذی هم برای خشک کردن استفاده کنید.
با مقداری جوش شیرین می‌توانید فرش‌های کهنه را نو کنید. مقداری جوش شیرین را روی فرش بریزید و بعد از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه آن را جارو کنید.

برای پاک کردن لکه قهوه و چای یک قاشق غذاخوری صابون مایع، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و دو فنجان آب گرم را مخلوط کنید و با استفاده از پارچه سفید لکه قهوه و چای را با آن تمیز کنید و سپس با آب سرد پاک کنید.

برای شستشوی کامل فرش بهتر است از موسسات شستشوی فرش کمک بگیرید تا فرش‌هایتان را بشوید.

  • پنجره‌ها را پاک کنید

برای خانه‌تکانی خانه و تمیز کردن شیشه‌ها یک روز خشک و ابری را انتخاب کنید. ابتدا گرد و غبار روی پنجره را با دستمال مایکروفایبر یا روزنامه پاک کنید. سپس با شیشه شور آن تمیز کنید. می‌توانید لای پنجره‌ها را با جاروبرقی تمیز کنید. اگر پنجره از قاب خارج می‌شود آن را درآورده و با آب داغ و اسفنج خوب بشویید.

پرده‌ها را همزمان خارج کنید و در ماشین لباس‌شویی بشوید و در خشک‌کن خشک کنید و سریع آویزان کنید تا چروک نشوند.

برای پاک کردن شیشه‌ها می‌توانید پاک‌کننده شیشه خانگی درست کنید. برای این کار دو پیمانه آب را با یک پیمانه سرکه سفید و یک‌چهارم لیوان الکل ۷۰ درصد ترکیب کنید. آنها را با اسپری برای تمیز کردن شیشه‌ها به کار ببرید.

همیشه هنگام تمیز کردن پنجره‌ها یک طرف شیشه را افقی و طرف دیگر را عمودی تمیز کنید تا رگه‌های کمتری روی سطح شیشه باقی بماند.

منبع: good house keeping

کد خبر 582430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha