پلیس مراکز شهرهای بزرگ روسیه از جمله مسکو را به رفت‌وآمد و عمومی بسته است و کرملین در حال مقابله اعترضات طرفداران آلکسی ناوالنی، رهبر زندانی مخالف است که بزرگترین تظاهرات در این کشور در طول یک دهه گذشته است.

protests

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین طرفداران ناوالنی با وجود سرمای گزنده و تهدید دستگیری روز دوشنبه ۱۳ بهمن در اعتراض به دستگیری او به خیابان‌ها آمده‌اند. حدود ۵۰۰۰ نفر از جمله یولیا ناوالنایا، همسر ناوالنی در حال بازداشت شده‌اند که این تظاهرات سراسری در روسیه به هفته دوم خود وارد شده است.

پلیس ضدشورش و نیروهای گارد ملی در اقدامات امنیتی بی‌سابقه هفت ایستگاه مرکزی مترو مسکو را تعطیل کردند و خیابان‌ها را بستند تا مانع تکرار دوباره اعتراضات بی‌سابقه هفته گذشته شوند که ابعاد برخی از آنها از سال ۲۰۱۲ بی‌سابقه بوده است.

این تظاهرات بدون مجوز به یک بازی موش‌وگربه میان پلیس ضدشورش مسلح به باتون و شوکر برقی و معترضان در پایتخت روسیه بدل شد که به زدوخورد و بازداشت‌های خشن می‌انجامید.

مردی که ظاهرا در علمی اعتراضی روی خودش بنزین ریخته و خودش را آتش زده بود، در حالت بحرانی در بیمارستان بستری شده است.

تهدید بازداشت‌ها و خشونت ظاهرا شمار تظاهرکنندگان در مسکو را نسبت به هفته پیش کمتر کرده است. اما هزاران نفر از معترضان که از مرکز مسکو بیرون شده بودند، با شعار «پوتین دزد است» به میدان کومسوملسکایا، یک ایستگاه عمده راه‌آهن در بیرون از حصارهای امنیتی سرازیر شدند و پلیس ضد شورش صدها نفر را بازداشت کرد.

صدها نفر با شعار «آزادی!» به سوی زندان «ماتروسکایا تیشینا» در مسکو که محل نگهداری ناوالانی است، تظاهرات کردند. ناوالنی هنگام بازگشت به روسیه پس از بهبودی از مسمومیت با سلاح شیمیایی «نویچوک» که ادعا می‌شود «سرویس امنیت فدرال روسیه» (FSB) بر ضد او به کار برده بود، بازداشت شد. محاکمه او که این هفته در دادگاهی در مسکو آغاز شد، ممکن است به محکومیت او به چندین سال زندان بینجامد.

کد خبر 582380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha