در یک ابتکار زیست ‌محیطی جدید، زباله‌های جمع‌آوری شده از قله اورست به آثار هنری تبدیل خواهد شد.

زباله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، قرار است از زباله‌های جمع‌آوری شده از قله اورست آثاری هنری خلق شده و در نگارخانه‌ای در همان نزدیکی به نمایش گذاشته شود. هدف از این کار تاکید بر اهمیت و لزوم جلوگیری از تبدیل بلندترین قله جهان به یک زباله‌دانی است.     

بطری‌های اکسیژن‌ استفاده شده، چادرهای پاره، نردبان‌های کوهنوردی شکسته و قوطی‌ و پلاستیک‌های مصرف‌شده سال‌هاست بلای جان کوه اورست و محیط پیرامونش شده است؛ این زباله‌ها یا در محیط رها شده و یا در گودال‌های روباز سوزانده می‌شوند، اشتباهی زیست‌محیطی که آلودگی آب و خاک را به همراه دارد.   

تامی گوستافسون (Tommy Gustafsson) مدیر پروژه و بنیان‌گذار پایگاه اطلاع‌رسانی و مرکز بازیافت ساگارماتا نکست از کلید خوردن یک طرح جدید خبر می‌دهد که طی آن هنرمندان بومی و خارجی از زباله‌های جمع‌آوری شده از اورست آثار هنری خلق خواهند کرد و به مردم محلی آموزش داده می‌شود که چگونه زباله را به گنج تبدیل کنند.

گوستافسون می‌گوید: می‌خواهیم نشان دهیم که چگونه می‌توان پسماند جامد را به آثار هنری ارزشمند تبدیل و از این راه کارآفرینی و درآمدزایی کرد. امیدواریم بتوان دیدگاه مردم درباره زباله را تغییر داده و مدیریت کنیم.

محصولات و آثار هنری نهایی به منظور آگاهی‌افزایی زیست‌محیطی به نمایش گذاشته شده یا به عنوان سوغاتی به فروش می‌رسند و درآمد حاصل صرف حفاظت از منطقه خواهد شد. 

با توجه به آن که به دلیل محدودیت‌های کرونایی امسال تعداد گردشگرانی که به اورست می‌آیند نسبت به سالهای گذشته کمتر خواهد بود، این گالری در فاز آزمایشی بهار امسال برای مردم محلی افتتاح می‌شود.

به گفته فینجو شرپا (Phinjo Sherpa) از دست‌اندرکاران این طرح ابتکاری که من را برگردان (carry me back) نام دارد، طی اجرای این طرح در مسیر برگشت به هر گردشگر و راهنما یک کیسه یک کیلوگرمی حاوی زباله داده می‌شود تا آن را با خود به فرودگاه لوکلای نپال برده تا زباله‌های جمع‌آوری شده از آنجا با هواپیما به شهر کاتماندو منتقل شوند.

در سال ۲۰۱۹، بیش از ۶۰ هزار کوهنورد و راهنما از بلندترین قله جهان بازدید کردند. از همین رو، شرپا می‌گوید با کمک گرفتن از گردشگران می‌توان حجم بالایی از زباله‌های اورست را جمع‌آوری کرد.  

کوه اورست با ۸ هزار و ۸۴۸ متر ارتفاع، مرتفع‌ترین کوه و بلندترین نقطه‌ کره زمین که در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز میان منطقه ساگارماتای نپال و تبت در چین قرار دارد.

کد خبر 581961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha