پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سفر به عراق با آیت‌الله العظمی علی سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان جهان دیدار و گفتگو می‌کند.

پاپ فرانسيس و آيت‌الله سيستاني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، این نخستین سفر یک رهبر کاتولیک‌های جهان در تاریخ به کشور عراق خواهد بود که گفته می‌شود روزهای پنجم تا هشتم مارس انجام می‌شود. قرار است پاپ فرانسیس در این سفر به شهرهای بغداد، موصل در شمال و منطقه تاریخی و باستانی اور در دهانه دو رود دجله و فرات برود. اور جایی که مسیحیان معتقدند حضرت ابراهیم(ع) در آن به دنیا آمده است.

لوییس ساکو، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک کلدانی در عراق اعلام کرد پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی به احتمال فراوان در یک «محفل خصوصی و بدون مراسم رسمی مرسوم» با هم دیدار و درباره مسائل روز جهان گفتگو خواهند کرد. به گفته ساکو، انتظار می‌رود این دو رهبر بلندپایه اسلام و مسیحیت یک سند موسوم به «برادری انسان برای صلح جهان» و محکوم کردن افراط‌گرایی امضا کنند.

پاپ فرانسیس سال ۲۰۱۹ در دیدار با شیخ احمد محمد الطیب، امام جماعت مسجد الازهر و رهبر بزرگ سنی یک سند با همین مضامین امضا کرده بود. عراق زمانی مامن بیش از ۱.۵ میلیون مسیحی بود اما پس از حمله سال ۲۰۰۳ ارتش آمریکا، درگیری‌های داخلی پس از آن و ورود داعش بیش از یک میلیون مسیحی ناچار به مهاجرت شدند و امروز حدود ۴۰۰ هزار نفر از پیروان حضرت مسیح(ع) در عراق زندگی می‌کنند.

مقام‌های رسمی واتیکان اعلام کردند زمینه‌های سفر تاریخی پاپ فرانسیس به عراق در حال انجام شدن است؛ از جمله اعزام گروه‌های امنیتی برای فراهم‌سازی ورود پاپ، دعوت از نمایندگان رسانه‌های گروهی و آماده‌سازی هواپیمای اختصاصی رهبر کاتولیک‌های جهان. گرچه عراقی‌ها برای تامین امنیت پاپ و هیات همراه تضمین داده‌اند اما شاید شیوع گسترده کرونا در آخرین لحظه‌ها این سفر را به تعویق بیندازد.

کد خبر 581853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha