رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم می‌گوید: وقتی طرح توسعه پارس جنوبی می‌خواست شروع شود، خیلی‌ها باور نداشتیم که یک روزی نفت ایران به صورت کامل تحریم شود

رستم قاسمى وزير نفت دولت دهم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر رستم قاسمی درباره طرح توسعه پارس جنوبی گفت: قبل از اینکه دور اول تحریم شویم، فکر نمی‌کردیم و دوستان به لحاظ مؤلفه‌های بازارهای بین المللی می‌آمدند و استدلال می‌کردند و معتقد بودند نمی‌شود نفت تحریم شود.

وی گفت: ولی عملاً تحریم نفت وجود داشت، ما بنزین وارد می‌کردیم و تجهیزات نفت وابسته بود و ما روزی که تحریم شدیم یک دستگاه دکل حفاری دریایی در کشور متعلق به ایرانی‌ها نداشتیم.

روایتی از سفر رهبر انقلاب به عسلویه

رستم قاسمی گفت: روزی که تحریم‌ها شروع شد یکی از صحبت‌هایی که حضرت آقا در سفر به عسلویه در فروردین ماه سال ۹۰ گفتند همین بحث بود و بحث جدی که در جلسه‌ای که با دوستان نفت داشتند مطرح شد ما دکل حفاری نداریم و اینها متعلق به خارجی‌هاست و در حال فعالیت هستند و تعداد زیادی از آنها رفته اند و تعدادی دارند می‌روند و ما هیچ توانایی در بخش دریایی نداریم ما ابزار کار نداریم. حضرت آقا در اتوبوسی که داشتند از منطقه بازدید می‌کردند فرمودند برای این مشکل  چکاری می‌توانیم بکنیم؟ نگران بودند و مشکل خیلی جدی بود این تنها در حوزه تجهیزات بود و شرکت‌های خارجی قبل از تحریم‌ها درفرآیند نفت حضور داشتند و خیلی از شرکت‌های خارجی بودند و بسیاری از این ابزارهای حفاری و سرویس‌ها توسط خارجی‌ها انجام می‌شد.

رستم قاسمی در پاسخ به سوالی درباره خروج شرکت‌های خارجی از ایران در دوران تحریم گفت: بعضی از این شرکت‌ها دوستانه رفتند و من در سفرهای خارجی که داشتم به من می‌گفتند ما مجبور به رفتن شدیم و نگران خانواده بودیم و دوست داریم اگر تحریم برداشته شد ما را به عنوان رها کننده کار نگاه نکنید و بعد از تحریم‌ها با ما همکاری کنید.

قاسمی گفت: من روزی که وزارت نفت را ترک کردم می‌توانم این را با آمار ارقام بگویم ۱۹ یا ۲۰ دستگاه حفاری در پارس جنوبی مشغول کار بودند که همگی تحت مالکیتی شرکت‌های ایرانی بود. پارس جنوبی هیچگاه این همه دستگاه حفاری به خود ندیده بود. در زمان تحریم ما حساب کردیم اگر بخواهیم پارس جنوبی را تا اواسط ۹۳ یا حداکثر ۹۴ با یک تغییراتی پیش بینی نشده داشته باشیم حساب کردیم اگر ۲۴ تا دستگاه حفاری دیگر در پارس جنوبی داشته باشیم می‌توانیم در آن زمانبندی باشیم. ۲۰ دستگاه دیگر دستگاه حفاری آماده مشغول به کار بودن بودند و این یک کار تاریخی در صنعت نفت کشور بود.

تا سال ۹۲ هیچ شرکت خارجی نماند

وی در ادامه این گفت وگو افزود:  با صنعتگران مختلف جلساتی برگزار شد و از آنها خواسته شد تا تجهیزات مورد نیاز ما را تولید کنند به عنوان مثال از پمپ سازها، ولو سازها و.... خواسته شد نمونه ایرانی این تجهیزات را تولید کنند و ما با هر قیمتی آن را تهیه کنیم و کالاهای باور نکردنی را تولید کردیم تا پایان شال ۹۲ هیچ شرکت خارجی برای ما نماند. ملی شدن صنعت نفت دو گام است یک گام نفت است یک گام توسعه صنعت نفت است. ما ملی شدن صنعت نفت را در تحریم‌ها کامل کردیم.

کد خبر 581852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha