رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سرطان، دومین علت مرگ در بین مردم ایران است، گفت: سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شیمی‌درمانی در کشور می‌شود اما به نظر من تاثیری در درمان بیماران ندارد.

سرطان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دکتر محمداسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی سرطان اظهار داشت: سالانه حدود ۱۵۰ هزار سرطان جدید در ایران شناسایی می‌شود. سالی حدود ۶ درصد در میزان ابتلا به سرطان در ایران رشد داریم اما نسبت به کشورهای غربی تعداد ابتلا در ایران کمتر است. به طوری که حدود یک‌پنجم کشورهای غربی در ایران ابتلا به سرطان داریم.



وی با بیان اینکه در هیچ کشوری به اندازه ایران رشد ابتلا به سرطان نداریم، گفت: در ایران سرطان معده کشنده‌ترین نوع سرطان است. همچنین فقر و فرهنگ دو عامل اصلی در ابتلا سرطان هستند.

دکتر اکبری با اشاره به اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است، افزود: حدود ۲۶ درصد سرطان در زنان را این نوع سرطان تشکیل می‌دهد.

سهم ارث در ابتلا به سرطان

مشاور عالی وزارت بهداشت با اشاره به نقش تغذیه نادرست،آلودگی هوا و مواد دخانی در ابتلا به سرطان، بیان داشت: بحث ارث در ابتلا به سرطان مهم است اما هیچ وقت سرطان را ارثی نمی‌دانیم. سهم ارث در ابتلا به این بیماری زیر ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به نقش موثر آلودگی هوا در ابتلا به سرطان، خاطرنشان کرد: موضوع خطرناکی مانند آلودگی هوا یکی از عوامل ابتلای افراد به سرطان است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه شایع ترین انواع سرطانها در بین مردان و زنان ایرانی به ترتیب سرطان پستان، پوست، معده، روده بزرگ و خون است، افزود: سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، خون و ریه هم شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان ایرانی است. سرطان معده، پوست، خون، روده بزرگ و ریه هم شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان ایرانی است.

اکبری با بیان اینکه میزان ابتلای کودکان به سرطان در ایران ۲.۵ درصد است، خاطرنشان کرد: اکنون بیش از ۸۰ درصد سرطان خون در کودکان درمان می شود. ضمن اینکه بعد از سرطان خون در کودکان، سرطان کلیه و مغز رایج ترین سرطان ها در بین کودکان است.

شیمی‌درمانی؛ گرانترین درمان سرطان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مهمترین مرحله تشخیص سرطان فقط جراحی است،گفت: به طوری که در درمان ۴۹ درصد آن مربوط به جراحی بوده ۴۰ درصد درمان با رادیوتراپی به اضافه جراحی و ۱۱ درصد به روش شیمی درمانی همراه با جراحی و رادیوتراپی برای درمان موثر هستند اما بالاترین هزینه درمان بیماران سرطانی مربوط به شیمی درمانی است‌.

اکبری با اشاره به علائم سرطان معده به عنوان رایج ترین سرطان در بین مردان کرد: لاغری، کم خونی و کم اشتهایی از جمله علائم ابتلا به سرطان معده است. ضمن اینکه کم خونی و تغییر رنگ مدفوع از نشانه های ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

وی با اشاره به نشانه های سرطان پستان به عنوان شایع ترین نوع سرطان در زنان، تصریح کرد: وجود توده در سینه و ترشح خونی از سینه از نشانه‌های ظاهری ابتلا به سرطان پستان در زنان است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به هزینه‌های بالای روش شیمی درمانی در درمان بیماری‌های سرطان بیان کرد: در سال ۳۰۰ میلیارد تومان در کشور هزینه داروهای شیمی درمانی است که به نظر بنده کمکی به مردم نمی کند؛ به طوری که طول عمر و کیفیت زندگی بیماران سرطانی را بهبود نمی بخشد.

وی با اشاره به اینکه باید به نیروی انسانی در درمان بیماران سرطان توجه بیشتری نسبت به دارو داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بنده معتقدم اگر سیاست ما از سمت دارو به نیروی انسانی تغییر کند، بسیار موثرتر است.

پیشرفت‌های ایران در زمینه درمان سرطان

این مسئول با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه درمان بیماران سرطانی، بیان داشت :۷۵ درصد بیماران مبتلا به سرطان پستان در مرکز تحقیقات سرطان درمان می‌شوند که این برای سازمان جهانی بهداشت بسیار تعجب آمیز است؛ همچنین بر اساس نتایج تحقیقاتی که ۱۰ سال پیش ما در این مرکز ارائه دادیم اعلام شد: در کل کشور ۷۱ درصد از بیماران سرطانی مبتلا به سرطان پستان حداقل ۵ سال زنده می ماندند، ۶۳ درصد آنان ۱۰سال زنده می ماندند اما بر اساس آخرین تحقیقات و نتایجی که ۱۰ روز پیش آن را اعلام کردیم، این عدد تغییر کرده و رشد خوبی داشته است. به طوری که اکنون ۸۳ درصد بیماران مبتلا به سرطان پستان حداقل ۵ سال زنده می ماند، ۷۵ درصد آن ها ۱۰ سال به زندگی خود ادامه می‌دهند و ۷۵ درصد بیماران در مرکز ما ۱۵سال بقای عمر دارند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به پیشرفت‌های ایران در درمان بیماران سرطانی گفت: ده سال پیش در ایران از هر ۱۰۰ بیمار سرطانی ۶۰ بیمار از بین می‌رفتند اما اکنون این عدد به حدود ۳۹ درصد رسیده به عبارتی اکنون یک سوم بیماران سرطانی جان خود را از دست می دهند که این استاندارد در ایران با استاندارد جهانی همخوانی دارد و میزان شاخص مرگ به بروز سرطان در ایران با استانداردهای جهانی هماهنگ است.

او با اشاره به علل افزایش سطح اجتماعی مردم و مراجعه زودتر به پزشک از جمله عوامل موثر در افزایش ماندگاری و زنده ماندن بیماران سرطانی در کشور است.

اکبری با اشاره به هزینه بالای درمان بیماران سرطانی گفت: درمان بیماری سرطان گرانترین درمان را در بین بیماری‌ها دارد. به طوری که حداقل دوبرابر بیماری های دیگر هزینه درمان در بردارد. همچنین در ایران سالانه ۳ هزار میلیارد تومان هزینه درمان سرطان سرطان است.

زنان مبتلا به سرطان می‌توانند باردار شوند

 مشاور عالی وزارت بهداشت در ادامه درباره باردار شدن زنان مبتلا به سرطان هم توضیح داد: هر بیمار سرطانی می تواند باردار شود اما باید به مسئله اجتماعی این بیماری نیز توجه کنند و این که باید بدانیم انجام بارداری در مبتلایان به سرطان پستان باعث طول عمر مادر و جنین می شود و بارداری در بیماران سرطانی بلامانع است.

کد خبر 581625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha