فرماندار دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد از وزارت میراث فرهنگیخواست تا کاوش کامل گورستان ۴۵۰۰ ساله دهستان سادات‌محمودی در این شهرستان، اجازه آبگیری به سد خرسان ۳ را از وزارت نیرو بگیرد.

سد خرسان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، عبدالحمید پناهی تاکید کرد: انتظار داریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا پایان کاوش کامل این گورستان، اجازه آبگیری سد خرسان ۳ را به وزارت نیرو ندهد.

وی گورستان سادات محمودی دنا را میراث فرهنگی مردم این دیار و یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین گورستان‌های ایران دانست و خاطرنشان کرد: این گورستان تنها گورستان دوران عیلامی در استان و نشان‌دهنده هویت مردم این سرزمین است.

فرماندار دنا قدمت گورستان دهستان سادات محمودی دنا را نشان‌دهنده ارتباطات مردم این دیار با شهر سوخته در شرق و بین‌النهرین در غرب دانست و یادآور شد: سابقه تاریخی آن به بیش از ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد و معتقدیم نجات‌بخشی آثار آن باید به طور کامل انجام گیرد.

پناهی با اشاره به کوه کیخسرو در تاریخ ایران ادامه داد: در کوهپایه دنا آثاری از گورستان‌های قدیمی مشهور به گورستان لما، لهسواره و ده پایین وجود دارد که باید از آنها محافظت کرد.

وی تاکید کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی- اقتصادی باید طوری برنامه‌ریزی شود که خدشه‌ای به این فرهنگ ۴۵۰۰ ساله وارد نشود و وزارت میراث فرهنگی بر اجرای سد جدید خرسان ۳ نظارت داشته باشد تا این آثار زیر آب مدفون نشوند.

باستان‌شناسان برای اولین بار گورستانی ۴۵۰۰ ساله را در زاگرس میانی پشت سد خرسان ۳ کشف کردند. آنها تاکنون بیش از ۳۰۰ شیء شاخص یافته‌اند که نشان می‌دهد گله‌داران استان کهگیلویه و بویراحمد با شهر سوخته، تمدن هلیل‌رود جیرفت و شهداد، دوره مفرغ لرستان و تمدن ۷ هزار ساله حصار دامغان در ارتباط بوده‌اند. باستان‌شناسان با توجه به وسعت یک کیلومتری گورستان، احتمال می‌دهند بزرگ‌ترین گورستان عیلامی کشور را در منطقه سادات محمودی کهگیلویه و بویراحمد کشف کرده‌اند.

کد خبر 581590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha