هنر ایرانی این بار در قالب دست‌سازه‌های چوبی، گالری فرهنگسرای نیاوران را زینت بخشیده‌ است.

نگاره هاي چوبي

همشهری آنلاین_ راحله‌عبدالحسینی:  در دوازدهمین نمایشگاه «هیما» آثاری از هنرمندان هنرهای چوبی در رشته‌های معرق منبت، مشبک، خاتم‌سازی، گره‌چینی، نازک‌کاری، سازسازی، خراطی، سوخت نگاری و حجم‌های چوبی به نمایش گذاشته ‌شده ‌است. این نمایشگاه علاوه بر ترویج و توسعه صنایع‌دستی سعی دارد دست‌سازه‌های هنرمندانه‌ای را به زندگی ما بیاورد که هر کدامشان به جهان زیبای هنر و صنعت ایرانی اشاره دارند.  

صنایع‌دستی ایرانی بازتابی از هویت و تاریخ کهن ماست. آداب و رسوم زندگی در تابلوهای معرق خودش را نشان می‌دهد تا هم ریزه‌کاری‌های هنر معرق را به رخ بکشد و هم از زندگی روزمره در روزگاران گذشته یاد کند. در این میان آثار برجسته معرق یا تلفیق هنر خراطی و آینه‌کاری جلوه‌ای دیگر از ظرافت و خلاقیت هنرمندان ایران‌زمین است. هنرمندان صنایع‌دستی معتقدند که حمایت از هنرمندان عرصه صنایع‌دستی می‌تواند درخشش هنر ایرانی در بازار بین‌المللی را تضمین کند و اقتصاد صنایع‌دستی را توسعه دهد. از سوی دیگر فرهنگ خرید صنایع‌دستی از هنرمندان ایرانی و نه نمونه‌های غیراصل وارداتی هم می‌تواند راهکار دیگری برای حفظ این هنر بومی باشد.  

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه ‌است.

«فریبا نظری‌پورکیایی» می‌گوید: «۸۰ درصد صنایع‌دستی کشور از سوی بانوان تولید می‌شود. در محله‌های پایتخت و مناطق بومی کشور با افرادی روبه‌رو هستیم که صاحب دانش منحصر به‌فردی در حوزه صنایع‌دستی از گذشته تا امروز هستند. این هنرهای دستی از مادران و پدران یا استادان به آنان رسیده و حالا این نگرانی وجود دارد که این دانش هنری و بومی در معرض از بین رفتن قرار بگیرد.

بارها دیده‌ایم که فردی را به‌عنوان آخرین بازمانده در یک هنر بومی و صنایع‌دستی معرفی می‌کنند. برای اینکه از خطر فراموشی یک هنر دستی بکاهیم، بخش‌های خصوصی هم می‌توانند در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این عرصه با حفظ دانش بومی صنایع‌دستی به‌عنوان میراث ناملموس فرهنگی همکاری کنند. اگر دانشی نباشد، دیگر محصولی هم نخواهیم داشت. در بخش صادرات هم این همکاری باید جزو اولویت‌ها باشد.»
 

برای بازدید از نمایشگاه نگاره‌های چوبی باید بیش از یک ساعت وقت بگذارید. در هر ۳ طبقه گالری فرهنگسرای نیاوران، تابلوهای معرق، منبت و سوخت‌نگاری و آثار حجمی چوبی از انواع سازهای ایرانی تا زیورآلات و ظروف چوبی به نمایش درآمده ‌است. در مجموع ۲۰۱  اثر شامل ۸۱ اثر حجمی، ۱۶ ساز و ۱۰۴ تابلو از هنرمندان در معرض دیدبازدیدکنندگان و علاقه‌مندان قرار گرفته ‌است. نمایشگاه تا جمعه ۱۷ بهمن ماه ساعت ۱۰ تا ۱۸ پذیرای مخاطبان این رویداد هنری است. روزهای تعطیل هم می‌توانید ساعت ۱۴ تا ۱۸ به نمایشگاه بروید. فرهنگسرای نیاوران در انتهای خیابان پاسداران، روبه‌روی بوستان نیاوران واقع شده است.  

«مهدی حیدری» هنرمند معرق‌کار ساکن محله دزاشیب که بیش از ۲ دهه است در این رشته هنری فعالیت می‌کندمی‌گوید: «معرق را از سال دوم دبیرستان شروع کردم. مدتی به‌صورت خودآموز و بعد به شکل حرفه‌ای معرق و مشبک را دنبال کردم و حالا اندوخته‌هایم را به هنرجویان آموزش می‌دهم.» او درباره تابلوی معرق برجسته که در نمایشگاه دارد می‌گوید: «معرق و منبت به شکل حجم برجسته خیلی کم کار شده است.

سعی کرده‌ام این هنر را با خلاقیت احیا کنم. بعضی مواد از جمله شاخ حیوانات، صدف و سنگ‌های طبیعی را هم برای خلق این تابلو در کنار چوب استفاده کرده‌ام. برای اجرای این کار از ابزار مختلفی مثل ابزار جواهرسازی یا حتی ابزار دندانپزشکی بهره‌ بردم.»
 

بین سازهایی که به نمایش گذاشته‌شده‌است، سازهای استاد «محمدرضا ایلدار ژاله» خودنمایی می‌کند. او می‌گوید: «خوشبختانه در این نمایشگاه هم آثار جوانان هست و هم آثار پیشکسوتان. جوانان در این حوزه بسیار بااستعداد هستند و با پشتکار و خلاقیتی که دارند، آینده خوبی هم خواهند داشت. البته جای خالی حمایت از جوانان برای صادرات هنرهای دستی همچنان حس می‌شود. هنرهای دستی برای کشور می‌تواند از صادرات نفتی هم درآمدزاتر باشد.»
 

کد خبر 581555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha