چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

حریم منظری میدان نقش جهان و ورودی‌های اطراف آن با توقف خودروها و موتورها مخدوش شده است، ناهماهنگی نهادهای متولی در این ارتباط، چالشی مضاعف دیگری بر دغدغه‌های این اثر جهانی است که باید برای آن تدابیری اندیشید.

ورودی‌های میدان نقش جهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، گذر سعدی و گذر پشت مطبخ ورودی‌های اصلی میدان نقش جهان‌اند، ورودی‌هایی که گردشگران و بازدیدکنندگان را تا میدان راه می نمایند اما باید نیمروزها و عصرها قصد تماشای نقش جهان کنید و ببینید که چگونه سراسر این ۲ گذر از انبوه موتورسیکلت‌های بازاریان و خودروها انباشته است. در حالی که  دو سوی گذرهای سعدی و پشت مطبخ سکوهای سنگی گذاشته شده تا مانع پارک خودروها باشند، این موانع‌ سنگی، خود به مکانی برای پارک موتورسیکلت‌ها تبدیل شده‌اند و میانه معبر با ردیفی از خودروها قفل شده است.

از سویی دیگر در حالی که پلیس راهور اصفهان می‌گوید موتورسیکلت اجازه ورود به میدان را ندارد، مقابل ورودی و سردر بازار قیصریه،یکی از عناصر معماری زیبای میدان نقش جهان به توقفگاه موتورسیکلت‌ها تبدیل شده است. مخدوش شدن حریم منظری و بصری میدان نقش جهان با پارک شمار زیادی از موتورسیکلت‌ها و اتومبیل‌ها در میانه گذرهای اصلی و ورودی از یک سو و از سوی دیگر سرقت موتورسیکلت‌ها در ۲ گذر سعدی و پشت‌ مطبخ ابعاد این ماجرای نامانوس را در یک سایت تاریخی و گردشگری بیشتر نشان می‌دهد.

در حالی که ۲ گذر سعدی و پشت مطبخ باید ابهت میدان نقش جهان را در همان مرحله ورود به نمایش بگذارند، تمام ۲ گذر با تبدیل شدن به توقفگاه وسایل نقلیه و نبود هیچ گونه اعمال قانونی به یک ترافیک قفل تبدیل شده‌اند و تاکنون هیچ کدام از نهادهای متولی راه حلی برای این کلاف سردرگم که ناشی از برنامه ریزی غلط است نیندیشیده‌اند. 

مشکل یا نبود توقفگاه مناسب و طراحی نادرست در ساماندهی گذرهاست یا نبود اعمال قانون توسط پلیس راهور. فراتر اینکه به حتم فرهنگ‌سازی مناسبی در خصوص استفاده از توقفگاه  وجود ندارد اما در این خصوص باید گفت که اعمال قانون توسط پلیس می‌تواند اهرم خوبی برای اجرای قانونی باشد که می‌گوید وسیله نقلیه نباید وارد میدان نقش جهان شود و یا اینکه ۲ گذر سعدی و پشت مطبخ، ۲ گذر پیاده هستند و نه سواره رو؛ اگرنه چرا باید این ۲ گذر به عنوان گذر پیاده رو از سوی شهرداری به اصطلاح ساماندهی شود.

از نگاه برخی منتقدان گره کور در معضلی که گذر سعدی و پشت مطبخ را دچار ترافیک قفل شده کرده و از سویی منظر ورودی میدان نقش جهان را مخدوش کرده است شاید همین شیوه طراحی و ساماندهی این ۲ گذر است. در حالی که شهرداری می‌توانست به جای موانع سنگی برای جلوگیری از پارک خودرو، برای این ۲ گذر نگهبان اختصاص دهد و یا اینکه اگر شهرداری قادر به این کار نیست، نیروی انتظامی با نصب تابلو و دوربین، پارک خودرو و موتورسیکلت‌ها را کنترل کند.  

همچنین در حالی که  شهرداری با تعبیه توقفگاه، درست در حریم بلافصل و چسبیده به دیوار مسجد جامع عباسی ناقض این حریم و آسیب‌رسان بوده است، باید گفت توقفگاه ها در اطراف میدان نقش جهان چندان هم کم نیست، توقفگاه حکیم در شمال،  توقفگاه کرمانی در شرق، توقفگاه جنب توحیدخانه در غرب و توقفگاه باغ هشت ‌هشت هم گرچه با فاصله نه چندان دور، در اطراف میدان نقش جهان وجود دارند که متاسفانه به دلایل متعدد از جمله اصرار بازاریان برای آوردن وسایل نقلیه تا خود میدان و هم چنین اعمال نشدن درست و درمان قانون منع ورود موتورسیکلت به میدان توسط پلیس راهور، کمتر مورد استفاده هستند.

کد خبر 581510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha