مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

متخصص پوست، مو و زیبایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید ریزش مو یکی از عوارض بیماری کرونا است.

ریزش مو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا دکتر فهمیه عبداللهی گفت: معمولا ریزش موی ایجاد شده ناشی از بیماری ویروسی کووید ۱۹ ممکن است تا دوماه بعد از بهبودی نیز ادامه دار باشد ولی در نهایت سیستم ایمنی و پاسخ بدن به ویروس تعیین می‌کند که آیا پس از ابتلا به COVID-۱۹ دچار ریزش مو می‌شوید یا خیر.

 دکتر عبدالهی با بیان اینکه ریزش موی مقطعی اغلب به دنبال ابتلا به بیماری‌های گوناگون  ایجاد می‌شود، اظهار کرد: ابتلا به بیماری عفونی و تب‌دار می‌تواند عاملی برای ریزش موی مقطعی باشد.

وی کاهش وزن ناگهانی، مصرف برخی داروها، زایمان و شیردهی  را از دیگر عوامل ریزش مو ذکر کرد و افزود: با درمان علت‌های زمینه‌ای که باعث ریزش مو شده و مصرف داروهای محرک رشد مو در کنار رفع کمبودهای تغذیه‌ای، فولیکول مو تقویت می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه، بیماری‌هایی نظیر اختلالات تیروئید، کم‌خونی و بیماری‌های عفونی را از دیگر عوامل احتمالی ریزش مو ذکر کرد و ادامه داد: این بیماری‌ها می‌توانند باعث آسیب در بخشی از پوست شده که با ایجاد عفونت‌های ویروسی و قارچی ریزش مو را به دنبال دارد.

دکتر عبدالهی اظهار کرد: درمان کم کاری تیروئید و تامین کمبود ذخائر آهن و زینک با مصرف داروهای مکمل می تواند ریزش مو را به میزان قابل توجهی متوقف کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: بیماری‌هایی که با تب همراه هستند مثل آبله مرغان و سرخک  نیز از دیگر بیماری‌هایی هستند که به ریزش موی مقطعی دامن می‌زنند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی، در ادامه زایمان و دوران شیردهی را از دیگر علل شایع ریزش موی مقطعی در زنان دانست و خاطرنشان کرد: این روند ریزش مو ممکن است تا شش ماه ادامه داشته باشد و اگر درمان آغاز شود تا ۹۰ درصد موی از دست رفته جایگزین می  شود، در غیر این صورت حداکثر تا ۵۰ درصد موهای سر بازگشت دارد.

وی با بیان این که بیهوشی‌های ناشی از اعمال جراحی می تواند به میزان قابل توجهی در افزایش ریزش مو تاثیر داشته باشد، گفت: تا سه ماه بعد از عمل جراحی موی بیمار به شدت می‌ریزد که این موضوع به دلیل ناتوانی و اختلال در تغذیه وی است و با تقویت تغذیه و مصرف داروهای درمانی تا مدتی پس از بیهوشی ریزش مو برطرف خواهد شد.

دکتر عبدالهی با بیان این که ریزش مو یکی دیگر از  عوارض کروناست، خاطرنشان کرد: معمولا ریزش موی ایجاد شده ناشی از بیماری ویروسی کووید۱۹ ممکن است تا دوماه بعد از بهبودی نیز ادامه دار باشد ولی در نهایت سیستم ایمنی بدن و پاسخ بدن  به ویروس تعیین می کند که آیا پس از ابتلا به COVID-۱۹دچار ریزش مو می‌شوید یا خیر.

ریزش مو دارید؟ این مطلب را بخوانید

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: بهترین راه‌حل برای برطرف کردن ریزش موی مقطعی، درمان علت ریزش مو است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه؛ ریزش موی ناشی از ابتلا به بیماری‌های عفونی در حدی است که فرد حتی تمایلی به شانه کردن موهای خود ندارد و این در حالیست که این عارضه معمولا چند ماه بعد از بهبودی خود بخود متوقف می شود.

وی با بیان اینکه ریزش مو یکی از عوارض بیماری‌های عفونی و تب دار است، گفت: استفاده از مکمل‌ها تاثیر چندانی در روند بهبود عوارض ریزش مو ندارد و برای کاهش عوارض باید دوره بیماری طی شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که درمان ریزش مو به طور مستقیم به علت وابسته است، توضیح داد:  هیچ درمان اختصاصی و قطعی برای پیشگیری از ریزش مو وجود ندارد بلکه با بررسی عوامل اساسی در ریزش موی افراد، درمان‌های متفاوت ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر این که در برخی افراد فرآیند ریزش مو ژنتیکی است، گفت: در این موارد بر اساس سن، جنس و نوع ریزش، درمان‌های دارویی و موضعی تجویز می‌شود.

دکتر عبدالهی  در پاسخ به این سوال که آیا شوینده‌ها و شامپوها تاثیری در روند کاهش ریزش مو دارند یا خیر نیز گفت: شامپوها به تنهایی نمی‌توانند در جلوگیری از ریزش مو موثر باشند و غالبا این موضوع که مواد خاصی در ترکیبات برخی شامپوها برای کاهش ریزش مو موثر است، صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و برای جلب توجه مشتریان از آنها استفاده می شود.

وی با تاکید بر این که ترکیبات موجود در شامپوها تارهای مو و سطح خارجی پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهند، خاطر نشان کرد: حقیقت این است که اگر قرار به ریزش مو باشد، نوع شامپوی استفاده شده تاثیری در روند آن ندارد و صرفا اثرات مثبت شامپو در درمان برخی بیماری‌های پوستی سر مانند شوره یا پسوریازیس و کاهش خشکی و چربی پوست ثابت شده، اما در درمان و پیشگیری از ریزش مو نقش مهمی ایفا نمی‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، انتخاب شوینده مناسب موی سر را مورد تاکید قرار داد و افزود: انتخاب نوع شامپو از اهمیت بالایی برخوردار است به این شکل که شامپو باید با مو و پوست سر سازگاری داشته باشد و در عین حال به موها هم آسیب نرساند به طور مثال افرادیکه دارای شوره سر و یا چربی پوست هستند می‌توانند ضمن انتخاب درست شوینده سازگار با پوست و مو به میزان قابل توجهی ریزش مو را کاهش دهند.

وی با بیان این که شوره سر به علت پوسته‌های جدا شده از سر و به دنبال زیاد شدن قارچ‌های طبیعی که در سر زیست می‌کنند ایجاد می‌شود، گفت: این شامپو با دو مکانیزم شوره را بهبود می‌بخشد، یعنی حاوی موادی است که باعث جدا شدن راحت‌تر پوسته‌ها می‌شود و از طرف دیگر می‌تواند حاوی موادی باشد که به‌عنوان ضد قارچ عمل کند و شوره سر را کاهش دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر عبدالهی با اشاره به اثرات احتمالی اشعه UV آفتاب بر موی سر، خاطرنشان کرد: هنوز تاثیرات مستقیم  و مضر آفتاب بر موی سر ثابت نشده ولی این موضوع که موی سر خصوصا در تابستان می‌تواند به میزان قابل توجهی از پوست سر در برابر آفتاب محافظت کند کاملا ثابت شده است.

کد خبر 581456
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha