سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

«اسپوتنیک V»، واکسن کرونای ساخت روسیه نخستین واکسن کرونا بود که بوسیله یک کشور در جهان مورد تایید قرار گرفت.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین، واکسن کرونای اسپوتنیک V ساخت روسیه بر اساس یک ناقل ویروسی از نوع ویروس سرماخوردگی طراحی شده است. در این واکسن از دو نوع آدنوویروس عامل سرماخوردگی انسان به نام‌های Ad26 و Ad5 استفاده شده است که ژن‌های ویروس کرونا را که یک پروتئین سطحی گل‌میخی در آن را می‌سازند، به درون بدن منتقل می‌کند. این پروتئین گل‌میخ‌مانند سطحی با اتصال به گیرنده‌های سلول‌های انسانی امکان ورود ویروس به سلول و تکثیر آن را فراهم می‌کنند.

پروتئین‌های گل‌میخ‌مانند سطح ویروس با اتصال به گیرنده‌های ACE2 سطح سلول امکان ورود ویروس به درون سلول را فراهم می‌کنند

این واکسن ساخته شده بوسیله انستیتوی پژوهشی همه‌گیرشناسی و میکروب‌شناسی گامالیای مسکو که واکسن Gam-COVID-Vac هم نامیده می‌شود، در ۱۱ اوت (۲۱ مرداد) ۲۰۲۰ بوسیله وزارت بهداشت روسیه ثبت شده است.

در اغلب کشورها بر اساس راهنمای سازمان جهانی بهداشت هنگامی واکسن‌های نامزدشده برای پیشگیری از کرونا برای مصرف عمومی تایید می‌شوند که داده‌های مربوط به ایمنی و اثربخشی کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم یا نهایی آنها بوسیله سازمان‌های ناظر بین‌المللی ارزیابی و تایید شده باشند.

تایید سریع این واکسن پیش از انتشار داده‌های کارآزمایی بالینی مرحله سوم باعث بروز انتقاداتی در رسانه‌های گروهی شد و بحث‌هایی را در جوامع علمی برانگیخت.

اما نهایتا با انتشار نتایج کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن اسپوتنیک در حدود ۲۰۰۰۰ نفر در ژورنال پزشکی معتبر لنست که اثربخشی حدود ۹۲ درصدی آن را در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کرونا نشان می‌داد، اعتماد به این واکسن جلب شده است.

واکسن اسپوتنیک و واکسن آسترازنکا از یک ناقل ویروسی برای انتقال ژن‌های کروناویروس به داخل بدن استفاده می‌کنند

واکسن کرونای ساخته شده بوسیله دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی- انگلیسی آسترازنکا نیز مانند واکسن اسپوتنیک از ناقل ویروسی برای انتقال ژن‌های کروناویروس به درون بدن انسان استفاده می‌کند، اما یک آدنوویروس یا ویروس سرماخوردگی مربوط به شمپانزه‌ها در آن به کار رفته است.

کد خبر 581447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha