مراسم پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بصورت مجازی و با حضور جمعی از برگزیدگان و سینماگران در یک محوطه بدون سقف "ایران مال" برپا شد و این رویداد به کادر درمان که در طول یکسال گذشته به دلیل شیوع کرونا، زحمات زیادی کشیدند، تقدیم شد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، جشنواره فیلم کوتاه تهران که با تاخیر چند ماه به دلیل شیوع کرونا سرانجام با زرد شدن وضعیت تهران، بصورت ترکیب مجازی و حضوری برگزار شد، برگزیدگان  در بخش مختلف معرفی شدند و پرونده این دوره بسته شد.

در این مراسم، مجید مجیدی، فرشته طائرپور، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، سفیر فنلاند و... حضور داشتند.

سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه در سخنانی کوتاه، از ۶۵ هزار بازدید مجازی که در طول جشنواره به دلیل شیوع کرونا اتفاق افتاد، خبر داد.

او با اشاره به اینکه این جشنواره بصورت حضوری و مجازی برگزار شد از همه مسئولان که در برگزاری این رویداد کمک کردند، قدردانی کرد.

سید صادق موسوی در پایان سخنانش از حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی تشکر کرد و گفت: از آقای انتظامی که به جوانان و ایده های جسورانه اعتماد می‌کند، تشکر می‌کنم. کاری که ما امسال در ارتباط با محل برگزاری جشنواره داشتیم، اینکه جشنواره به صورت ترکیبی از آنلاین و غیرآنلاین برگزار شد به خاطر اعتماد ایشان بود. در این چهار سال ما تراز برگزاری جشنواره را تغییر دادیم و پیشاپیش به برندگان تبریک می گویم.

در ادامه با حضور حریرچی، جایزه بهترین فیلم در بخش کووید ۱۹ به شهاب آب روشن برای «آن‌سینز» تعلق گرفت.
همچنین در ادامه جوایز همایش مطالعات فیلم کوتاه اهدا شد. جایزه سوم به محسن رهنما، جایزه دوم به پریسا حسین‌زاده و جایزه اول هم به احمد خوش‌نیت رسید.
خوش‌نیت بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: خوشحالم که در این همایش برای دومین بار جایزه می‌گیرم. از استاد ارجمندم نورالدین زرین‌کلک تشکر می‌کنم. همچنین یاد می‌کنم از استاد عزیزم؛ اکبر عالمی که به دلیل کرونا او را از دست دادیم.

در ادامه برگزیدگان "ایسفا" با حضور الهام حسین زاده یکی از اعضای هیات داوران ضمن تقدیر از فیلم «دکل» به کارگردانی بابک مصطفوی، مدال ایسفا را برای نوآوری در مضمون و خلاقیت در ارایه به  فیلم «ترس خود را جا به جا می‌کند» به کارگردانی ایمان صالحی اهدا کرد.

ایمان صالحی بعد از دریافت جایزه اش، آن را به بازیگران و عوامل فیلم خود تقدیم کرد.  

الهام حسین زاده در پایان این بخش از اهدای جوایز گفت: به نظرم تغییرات این روزهای جهان و کووید ۱۹ ایجاب می کند، تغییراتی در روش های سیاست های فرهنگی داشته باشیم تا از جریان غیررسمی جا نمانیم.

سپس جایزه آسیفا با حضور مریم کشکولی نیا یکی از اعضای هیات داوران اهدا شد به مهسا سامانی کارگردان انیمیشن «هبوب» رسید.

در ادامه امیر شهاب رضویان کارگردان و فعال قدیمی عرصه فیلم کوتاه هم در سخنانی از استاد اکبر عالمی، خسرو سینایی، پرتویی و... که از دنیا رفتند، یاد کرد و گفت:  امسال پنجاه و یکمین سال فعالیت فیلم کوتاه در ایران است. سینما پدیده‌ای یکپارچه است اما یکی از شاخه های آن فیلم کوتاه است. ما زمانی فیلم هشت میلیمتری می‌ساختیم. فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است و هویت مستقل دارد.

وی تصریح کرد: معتقد نیستم هرکس فیلم کوتاه می‌سازد، باید در همین عرصه بماند همه ما هم فیلم کوتاه هم فیلم‌بلند و... ساختیم. در جریان کرونا سینمای کوتاه کمتر آسیب دید چون وابسته به چرخه اقتصادی سینما نیست. معتقدم مدیران و سیاست‌مداران برای فهمیدن خوبی ها و مشکلات جامعه می‌توانند به تماشای فیلم‌های مستند و کوتاه بنشینند و روایت های صادقی پیدا می‌کنند. کشوری هستیم که صاحب سنت فیلم کوتاه هستیم.

امیر شهاب رضویان در ادامه به خلا ثبت تصاویری از تهران در سینما اشاره کرد و افزود: شهرداری و عرصه فرهنگ و هنر که باید درباره تهران فیلم می ساختند، اهمال کردند. وقتی «قصه های کیش» ساخته شد، نمادهای خوبی از مقطعی از این جزیره را ثبت کرد و حالا وقت آن است که درباره تهران فیلم هایی ساخته شود. اگر شهرداری، وزارت بهداشت، شورای شهر و سایر سازمان ها پای کار بیایند، می‌توان این فیلم ها را تولید کرد. امیدوارم کرونا یکسال دیگر پدیده ای نوستالوژیک برایمان باشد اما همین دوران را می‌توان ثبت کرد. امیدوارم دوره صدم جشنواره را هم کنار هم جشن بگیریم.

در ادامه حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این رویداد، گفت: تشکر می‌کنم که چراغ سینما و فیلم کوتاه را روشن نگه داشتند. وقتی پدیده‌ای بر جهان غالب می‌شود، می‌توان دو راه را در پیش گرفت یکی اینکه همه چیز را تعطیل کنیم و دیگری اینکه زیست کرونایی را هم تجربه کنیم و همپای آن کارها را پیش ببریم. این جشنواره راه دوم را در پیش گرفت و جا دارد از همکارانم تشکر کنم.


سپس تندیس جشنواره  و جایزه نقدی بهترین فیلم با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی به علیرضا کاویان راد برای فیلم پویانمایی «من ایرانی ام» اهدا شد.

در ادامه بزرگداشت امیر حسین لطفیان با حضور احمد مسجد جامعی، محمد حمیدی مقدم و سید صادق موسوی برگزار شد.

پیش از آغاز مراسم تقدیر، کلیپی درباره امیر حسین لطفیان (فیلمبردار و عکاس) پخش شد که در آن برخی از سینماگران درباره این هنرمند صحبت کردند.

در ادامه مراسم پایانی جشنواره فیلم کوتاه تهران، کلیپ هنرمندان درگذشته پخش شد

برگزیدگان بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه

بهنام بهزادی (کارگردان سینما و رییس هیات داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران) در سخنانی به زبان انگلیسی با هنرمندان خارجی که بصورت مجازی، جشنواره را دنبال می کردند، سخن گفت و در ادامه به زبان فارسی از برگزارکنندگان جشنواره قدردانی کرد.

هیات داوران در بخش بهترین فیلم کوتاه تجربی مسابقه بین‌الملل، فیلمی را شایسته دریافت جایزه ندانست.
جایزه بهترین مستند بخش بین‌الملل به «کاک ئیرج» ساخته جمشید "فرج وند فردا" اهدا شد.
کارگردان این فیلم این جایزه را به کادر درمان تقدیم کرد.
جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن نیز به «کاندلا» از اسپانیا رسید.
بهترین فیلم کوتاه داستانی در این بخش نیز به فیلم «دایی» از غنا اهدا شد.

برگزیدگان بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه بدین شرح معرفی شدند:

در بخش بهترین فیلمبرداری تندیس جشنواره و جایزه نقدی به وحید بیوته برای فیلم داستانی «جبرئیل» اهدا شد.  
در بخش بهترین صدا تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمدحسین مهرجو  و سید محمد کشفی برای صدای فیلم داستانی «خوناب» اهدا شد.

 در بخش بهترین فیلم نامه تندیس جشنواره و جایزه نقدی به صمد علیزاده برای فیلم داستانی «ناهید» تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلم نامه اقتباسی تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمدرضا مرادی برای فیلم داستانی «دوآل پا» اهدا شد.
 جایزه بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به فرشته توکلی برای «فروغ کوچه بن‌بست» اهدا شد.
جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن به مونا عبدالله شاهی برای «آتش سرخ» رسید.
جایزه بهترین کارگردانی مستند به آرمان قلی‌پور دشتکی برای «فرزندان خونیار» رسید.
جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی به کمال کچوییان برای «آداپت» رسید.
جایزه بهترین فیلم در سینمای ایران به حمیدرضا زبیر برای تهیه‌کنندگی «اسب سفید بالدار» رسید.
جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل به رضا فهیمی برای «سفید پوش» از ایران تعلق گرفت.
دیپلم افتخار بهترین نوآوری به لعیا میرنصیری برای بازی در «ناهید» اهدا شد

جایزه بهترین تدوین به بابک بهرام بیگی برای «فرزندان خونیار» رسید.

اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در حالی در سالن همایش‌های مجموعه ایران مال برگزار شده است که به علت شرایط کرونایی این روزها، صندلی‌ها با رعایت فاصله اجتماعی چیده شده بودند و فیلمسازانی از سراسر کشور نیز به صورت آنلاین همراه این مراسم بودند.
نیما کرمی مجری برنامه به پاس قدردانی از جامعه پزشکی و پرستاری کشور با لباس سفید بر روی سن قرار گرفت. همچنین برخی از اعضای ستاد برگزار کننده نیز جامه کادر درمان را برای احترام به این قشر زحمت کش برتن کردند.  
حضور نمایندگان وزارت بهداشت و معاون وزیر بهداشت ایرج حریرچی نیز از دیگر اتفاقات این مراسم بود. ایرج حریرچی با اهدای تعدادی از جوایز جشنواره جذابترین لباس این روزها را ماسک دانست.  
گروه موسیقی عمرانلو که از حنجره خود برای تداعی صدای ساز استفاده می‌کنند، در بخش های از برنامه اجرا داشتند.
برخی از کارگردانان نیز جوایز خود را به کادر درمانی کشور تقدیم کردند.

کد خبر 581222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha