سردار محمدجواد زاده کمند*: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مدت خدمت سربازی به یک سال کاهش یافت و این تصمیم به یکباره تمامی پادگان‌ها و مرزها را از وجود سربازان خالی کرد

بیگانگان و رژیم عراق از این امر سوء استفاده کردند و یک جنگ 8 ساله به ایران تحمیل شد. بعد‌ها ‌در سال 82 مصوبه‌ای داشتیم که مدت سربازی از 24 ماه به 20 ماه در مناطق عادی‌، 19 ماه در مناطق بد آب و هوا، 18 ماه در مناطق مرزی و 17 ماه در مناطق عملیاتی کاهش یافت و مدت اعتبار این طرح 5 سال بود که با توجه به پایان مهلت آن دوباره از سوی ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد جدیدی مطرح و به تصویب رسید که ‌اعتبار این طرح هم 2 سال است و به موجب آن خدمت از 24 ماه به 20 ماه در مناطق عادی، 18 ماه در مناطق محروم و بد آب و هوا و 17ماه در مناطق عملیاتی کاهش یافته است و مناطق مرزی با توجه به شرایطی که هر منطقه دارد نیز در بین 3 دسته فوق تقسیم می‌شود.

اینک 20 سال از بازنگری قانون نظام وظیفه گذشته است و همان‌گونه که با افزایش جمعیت، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور پیشرفت کرده‌اند، باید برای بهره‌برداری بیشتر از نیروی عظیم جوانان تحصیل کرده‌، در ساختار خدمت سربازی تغییرات اساسی ایجاد شود.
بر همین اساس، پیش‌نویس اصلاح بخشی از قانون خدمت وظیفه عمومی در قالب 60 جلسه کارشناسی در سطح ستاد کل نیروهای مسلح و با حضور کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهیه شد که رویکرد این طرح، رفع اشکالات فعلی در بحث خدمت وظیفه عمومی و خوشایند‌سازی مدت زمان خدمت سربازی است که در صورت تصویب نهایی این طرح افزایش ارائه تسهیلات به سربازان به‌ویژه در حوزه حقوق و مزایا پیش‌بینی شده است.

از طرف دیگر، سیستم وظیفه عمومی هر کشوری بستگی به عوامل مختلف مانند وضعیت جغرافیایی، فرهنگ حاکم بر کشور، تهدیدات علیه کشور، سیاست‌های دفاعی، وضعیت اقتصادی و... دارد. بنابراین انجام چنین طرحی مستلزم انجام کار کارشناسی دقیق و همه جانبه از سوی کارشناسان و متولیان امر است.

روشی که هم‌اکنون در حال اجراست، روشی است که پاسخگوی نیاز ملی بوده و در حال حاضر متناسب با نیازهای نیروهای مسلح است که باید تلاش کنیم اشکالات موجود را برطرف و این 2 سال خدمت سربازی را بیش از گذشته به 2سال رشد و تعالی جوانان تبدیل کنیم.  

با توجه به راه‌اندازی سیستم مکانیزه در 200 شهر کشور باید گفت هم‌اکنون با راه‌اندازی این طرح انجام بسیاری از امور مشمولان به شکل غیر‌حضوری انجام می‌شود که ‌در سال 87 این سیستم را به کل کشور توسعه می‌دهیم و همچنین ارائه خدمات به مشمولان از طریق دفاتر «پلیس+10» گام جدیدی است که امسال این اقدام در کل کشور انجام می‌گیرد.

توسعه تحقیق و پژوهش، رشد اعتلای سطوح علمی و توانمندی کارکنان سازمان وظیفه عمومی و توسعه خدمات به مردم با هدف تکریم ارباب‌رجوع از جمله برنامه‌های سازمان وظیفه عمومی در سال 87 است که با هماهنگی انجام شده بخشی از خدمات سازمان به دفاتر پلیس+10 منتقل شده است و هم اکنون مشمولان می‌توانند بعد از تهیه مدارک خود فرم‌های تکمیل شده را به دفاتر پلیس+10 تحویل دهند. بعد از آن مدارک  از سوی کاربران دفاتر مذکور در سیستم ما ثبت شده و کارهای بعدی آن انجام می‌شود؛ این اقدام باعث می‌شود تا مدت رسیدگی به کارهای مشمولان حداقل 15 روز کاهش یابد.    

‌متاسفانه برخی از افرادی که اطلاعات کافی از وظیفه عمومی ندارند مورد سوء‌استفاده افراد سودجویی که وعده صدور کارت پایان خدمت و یا معافیت می‌دهند، قرار می‌گیرند که در این زمینه هشدار می‌دهیم هیچ مکانی خارج از سازمان وظیفه عمومی ‌مسئولیت صدور کارت معافیت را ندارد و هر مرجعی که چنین ادعایی کند، کذب است. همچنین ‌بازرسی سازمان وظیفه عمومی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در زمینه تخلفات و جعل است.

*رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا

کد خبر 58108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز