نایب رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در تذکری به شهردار تهران گفت: تدبیری اتخاذ شود تا رعایت دقیق مفاد طرح‌های جامع و تفصیلی در زمینه سقف تراکم‌های ساختمانی و جمعیتی شهر تهران مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

زهرا نژادبهرام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، زهرا نژادبهرام در دویست و شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به شهرداری تهران در خصوص مصوبات کمیسیون ماده ۵، گفت: پایبندی به احکام و ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران و ممانعت از ایجاد تراکم ساختمانی و بارگذاری جمعیتی مازاد بر پیش‌بینی‌های طرح جامع و تفصیلی، در سال‌های اخیر جزو شعارها و اصول مورد تاکید شورا و شهرداری تهران بوده و این مهم علی‌رغم تنگناهای مالی و اقتصادی کم‌سابقه مبتلابه مدیریت شهری در دو سال اخیر، به صورتی خدشه‌ناپذیر تداوم یافته است، به گونه‌ای که امروزه حتی منتقدین سرسخت شورای شهر نیز بر دستاوردهای این نهاد در مسیر دفاع از حق به شهر و جلوگیری از تداوم روند برج‌سازی و صدور تراکم‌های بی‌ضابطه، صحه می‌گذارند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی اما بررسی مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ توسط کمیته شهرسازی شورای شهر تهران نشان می‌دهد، صدور مجوزهای تراکم ساختمانی مازاد بر ضوابط طرح تفصیلی روند رو به رشدی به خود گرفته که از جمله آنها می‌توان به بند ۳ مصوبه ۶۱۳ مورخ ۱۳۹۹.۹.۲۴، بندهای ۲ و ۳ مصوبه ۶۱۲ مورخ ۱۳۹۹.۹.۱۰، بند ۳ مصوبه ۶۱۱ مورخ ۱۳۹۹.۸.۲۶، بند ۱ مصوبه ۶۰۶ مورخ ۱۳۹۹.۶.۳ و ... اشاره کرد.

نژادبهرام افزود: برای نمونه در بند ۳ مصوبه ۶۱۳، در منطقه ۳، احداث ۱۰ طبقه مسکونی با سطح اشغال ۴۵% در زیرپهنه R۱۲۲ مصوب شده که نه تنها بر خلاف ضوابط طرح تفصیلی است بلکه مفاد بند ۲ مصوبه ۶۱۰ کمیسیون ماده ۵ مورخ ۱۳۹۹.۸.۱۲ با عنوان وحدت رویه در ارسال موضوعات قابل طرح در کمیسیون ماده پنج که طی آن مقرر شد: «صدور مجوز ساختمانی تا آستانه ضوابط ساختمان‌های بلندمرتبه با رعایت ضوابط و مقررات طرح تفصیلی باشد» را نیز نقض کرده است و در عین حال منجر به تشدید بارگزاری جمعیتی در منطقه‌ای که بر اساس مطالعات آسیب‌شناسی طرح تفصیلی سقف جمعیتی پیش‌بینی شده طرح جامع را گذارنده، شده است.

رییس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اساساً تهیه و تصویب طرح‌های توسعه شهری به منظور تنسیق امور کاربری زمین و جلوگیری از صدور مجوزهای موردی بوده و انتظار می‌رود کمیسیون ماده ۵ شهر تهران که در سال‌های اخیر موضوعات مهمی همچون طرح جامع ۳ بعدی محدوده ۱۲۰ هکتاری برج میلاد، محور فدائیان اسلام، الحاق ۱۱۶۸ هکتار به بافت‌های فرسوده، دستورالعمل شناسایی و تدقیق اراضی ذخیره توسعه و نوسازی و ... را به تصویب رسانده است بر ادامه روند صحیح ۳ سال گذشته اصرار ورزد و از ورود به مصوبات موردی با تراکم‌های بالا که زنگ خطری برای تحقق رویکردهای مدیریت شهری فعلی به شمار می‌رود، حذر کند.

نژادبهرام افزود: لذا انتظار می‌رود شهردار تهران تدبیری اتخاذ کند تا رعایت دقیق مفاد طرح‌های جامع و تفصیلی در زمینه سقف تراکم‌های ساختمانی و جمعیتی شهر تهران در کلیه مصوبات کمیسیون مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

کد خبر 580946
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha