مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

تصاویر دوربین تله‌ای وجود پنج یوز را در منطقه توران شاهرود تائید کرده‌اند.

یوز

به گزارش همشهری انلاین به نقل از مهر، امیر عبدوس، مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه «فیروز» چهار یوزپلنگ دیگر را به توران بیارجمند شاهرود کشاند، گفت: تصاویر دوربین تله‌ای رویئت پنج یوز را تائید کرده‌اند. تصاویر دوربین‌ها نشان می‌دهد که یوز نر معروف پارک ملی توران یعنی فیروز و یوز مادر خانواده به نام تلخاب که خردادماه امسال با سه توله‌اش مورد شناسایی قرارگرفته بود در یک نقطه و به فاصله یک روز تصویربرداری شدند، ابراز داشت: مشاهده این دو یوز نر و ماده در یک نقطه احتمال تلاقی این دو و انجام جفت‌گیری و بارداری مجدد مادر خانواده را بالا می‌برد.

وی ضمن بیان اینکه این مادر ٢٤ آذرماه امسال نیز به همراه سه توله‌اش در نقطه دیگری که فیروز هم در آنجا تردد دارد نیز مشاهده‌شده بود، افزود: دوربین‌های تله‌ای منطقه همه این وقایع را ثبت و کار تحقیقاتی پیرامون آن در حال انجام است. درخت خاصی همیشه محل علامت‌گذاری فیروز بود و تقریباً در تمام سال فقط فیروز در اینجا مشاهده می‌شد، طی چند روز گذشته این مکان شاهد حضور یوز دیگری بنام فقه بوده است. فقه تابه‌حال همیشه تنها دیده شد و جنسیتش هنوز برای ما مشخص نیست اما علامت گذاری او در محل همیشه فیروز موضوع قابل‌ملاحظه‌ای است که ذهن ما را شدیداً درگیر احتمال ماده بودنش می‌کند.

عبدوس ضمن بیان اینکه به‌جز فِقِه سه یوز دیگر هم به محل علامت گذاری فیروز آمدند، تصریح کرد: ساعت ١١ شب اول دی‌ماه ٩٩ یک یوز و در ششم دی‌ماه نیز دو یوز در ساعت‌های پنج و نیم صبح و هشت و نیم شب به محل دائمی علامت گذاری فیروز آمده‌اند که هر سه تصویر از سمت چپ بدن آن‌ها است و تاکنون تصویری از آن‌ها نداشتیم. احتمال دارد هر یک از آن‌ها جدید یا اینکه یوزهایی باشند که از سمت چپ بدنشان تصویر نداشتیم. به‌هرحال سه شناسنامه با کدهای ١٢ و ١٣ و ١٤ برای آن‌ها ایجاد شد که با ثبت تصاویر بعدی بتوان با اطمینان بیشتری در موردشان اظهارنظر کرد.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در پاسخ به این پرسش که نام‌گذاری‌ها از کجا می‌آیند، اضافه کرد: واقعیت اینکه هنوز یوزهای شناسایی‌شده نام‌گذاری نشدند آن‌ها را بانام مکانی که اولین بار دیده شده‌اند ثبت کرده‌ایم دهانه فِقِه نام محلی که اولین بار فِقِه را دیده بودیم در آینده نام‌های برازنده‌ای برایشان انتخاب خواهیم کرد.

کد خبر 580873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha