سومین جشنواره ملی مد و لباس سی‌پال با حضور سهیلا جبری مدیر جشنواره،  خاتون شهبازی دبیر جشنواره و جمعی از اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیئت داوران، چهره های پیشکسوت حوزه دوخت‌های سنتی و شورای عالی معماران جشنواره  روز جمعه سوم بهمن ماه در  فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

سی پال

سهیلا جبری در این نشست با اشاره به چالش‌های موجود در مسیر برگزاری سومین دوره جشنواره سی‌پال در پی شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های متعدد دررابطه با برپایی جلسات، کارگاه‌های آموزشی و در نهایت شیوه برگزاری، گفت : به ‌رغم همه مشکلات به وجود آمده، بنا شد تا با تلفیقی از روش‌های حضوری و مجازی،  برنامه‌های مورد نظر را پیش ببریم و در نهایت تلاش کردیم با برپایی نمایشگاهی مجازی از آثار برگزیده در بخش‌های مختلف، نمایشی منحصربه فرد از هنر هنرمندان کشورمان را در معرض دید عموم قرار دهیم.

وی افزود: دوره نخست جشنواره با شعار فرهنگ و اصالت ایرانی، دوره دوم با محوریت جاده ابریشم و سومین دوره سی‌پال با عنوان مد و معماری در حالی برگزار شد که در این دوره تلاش کردیم تا جایگاه ویژه‌ای برای نوجوانان و دانشجویان در راستای شرکت در این رویداد ایجاد کنیم چرا که معتقدیم یکی از رسالت‌های سی‌پال از بدو شکل گیری، توجه به کشف استعدادهای علاقه‌مند به حوزه مد و لباس از سراسر کشور بوده است.

جبری در ادامه به تأسیس شورای عالی معماری با تکیه بر موضوع این دوره از جشنواره اشاره و تصریح کرد: در ادامه مسیر نیز بنا داریم همه ساله و بنا بر موضوع جشنواره، یک شورای تحصصی متشکل از کارشناسان و اساتید امر ایجاد کنیم و در این دوره نیز به گفته اعضای این شورا به گونه‌ای هنرمندانه و حرفه‌ای از دریچه مد به مقوله معماری پرداخته شد.

خاتون شهبازی،  دبیر جشنواره سی‌پال  هم در رابطه با این جشنواره گفت : حضور یکایک همراهان سی‌پال در همه ادوار سبب شده که چراغ این رویداد روشن بماند و در سال جاری که به واسطه شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری جشنواره مشابه دو سال قبل وجود نداشت، همچنان با بازدیدها و استقبال درخور مخاطبان از نمایشگاه مجازی مواجه شدیم و خرسندیم که بخشی از هنرمندان از مسیر این رویداد موفق به ثبت سفارش برای آثار خود شدند و توانستند در فضایی تعاملی، فعالیت خود را رونق و گسترش دهند.

چشم انداز این جشنواره بعد از این دوران تغییر کرد و بر مبنای بسترسازی برای استعدادها وپذیرش این تغییر و تغییر با تغییر صورت گرفت و بعد از آن ایجاد انگیزه جمعی را در دستورکار قرار دادیم و به طور مشخص به دنبال پیدا کردن استعدادها و ایجاد فرصت برای آنها پرداختیم.

وی همچنین افزود: در این سال سخت ایجاد انگیزه جمعی و فرصت سازی و استعدادیابی برای خانواده سی پال درسال ۱۳۹۹ در راس امور قرارگرفت. فراخوان سومین دوره جشنواره سی پال در خرداد ماه سال جاری با محوریت مد ومعماری اعلام و این فرصت ایجاد شد که دوستانی که به مد و معماری علاقمند هستند در این حیطه تحقیق کنند و حضور موثر داشته باشند. فراخوان منتشر شده در ۱۰ بخش اصلی مد و لباس منتشر شد واز ابتدای کار هدف سی پال بنا نهادن بر فن آوری بود و در واقع اولین جشنواره اینترنتی مد ایران بودیم.

شهبازی همچنین ادامه داد: در دوران درگیری با کرونا موضوع فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار شد وپس ازاعلام فراخوان، کلوپ سی پال به شکل مجازی تشکیل شد و دوستان زیادی عضو این مجموعه شدند و از فرصت های آموزشی و هم افزایی و انتقال تجربه استفاده کردند و یکی از موضوعاتی که در این سال دنیال کردیم بحث هم افزایی و ایجاد فرصت هایی بود که به توسعه کسب و کار کمک می کند پیرو مذاکره با پارک فناوری و ایرتکس نمایشگاهی با غرفه های مجازی تشکیل شد که درآن شرکت کنندگان امکان معرفی کسب و کار و شرایط کاری خود را پیدا کردند این نمایشگاه مورد استقبال ۲۵هزار نفر قرارگرفت و فرصت های خوبی برای یهم افزایی و توسعه کسب وکار فراهم شد.

در پی این موضوع کارگاههایی به شکل مجازی برگزار شد که مهمترین حسن آن حضور اساتید و حضور هنرجویان از شهرهای متفاوت بود و این امکان فراهم شد که آموزش به صورت سراسری و عادلانه برای همه خانواده سی پال به شکل یکسان فراهم شود. بازخورد آموزشها در جشنواره سوم کاملا مشاهده می شود، تغییر مسیر و نوع تفکر و دیدگاه در خروجی کار هنرجویان به لطف حضور اساتید عزیز و آموزشهای خوبی که داشته اند کاملا مشهود است.

بعد از برگزاری اولین نمایشگاه آنلاین مد ایران اولین جشنواره انلاین مد ایران در بستر فن آوری با رویکرد کاملا جدی یک گالری برگزار شد و اکتیران برای نمایش آثار میزبان ما بود.

۲۸۷۵ا اثر تا ۱۵ آبان ماه که آخرین مهلت آثاربود در سایت سی پال بارگذاری شد و در حدود ۲۵ هزار ساعت دوستان سی پال مشغول کار بودند، خوشحالیم که آثار طی دو ماه بررسی و داوری شد. محوریت اصلی استعدادیابی و حمایت که از موضوعات مهم س پال است باعث شد دوستانی که در یک بخش شرکت کرده بودند آثارشان به بخش های دیگر هم ارسال شود تا اگر توانمندی در بخش های دیگر هم دارند شناسایی شوند و بتوانند فعالیت خود را ادامه بدهند. با وجود اینکه این جشنواره به شکل مجازی برگزار شد اما به اندازه سه جشنواره حضوری زمان و انرژی صرف شد و از همه اساتیدی که در این راستا به ما کمک کردند سپاسگزاریم.

عبادرضا اسلامی،  رئیس فرهنگسرای نیاوران و میزبان این نشست نیز در سخنانی ضمن تقدیر از حضور اساتید در این مجموعه به بیان دغدغه‌های فرهنگی و هنری خود پرداخت و تأکید کرد نظر به مشکلات به وجود آمده برای فعالان عرصه‌های هنری به ویژه مد و لباس، مجموعه فرهنگسرای نیاوران به عنوان حامی در کنار این عزیزان خواهد بود. توجه به مقوله حفظ و احیای دوخت‌های سنتی از مسیر جشنواره سی‌پال، تأکید بر ضرورت آموزش مد نویسی در کشور به دلیل وجود نارسایی‌های فراوان در امر تولید محتوا، تقدیر از ارسال مقالات و پایان نامه‌های موضوعی متعدد به جشنواره، تأکید بر لزوم خودکفایی هر چه بیشتر در میان برندهای حوزه مد و لباس و همچنین حمایت از رونق تولید و کسب و کارهای موجود در این حیطه، توجه به حوزه عکاسی مد، تأکید بر لزوم همراهی شهرداری‌ها با رویدادهایی همچون سی‌پال به منظور تخصیص فضای آموزشی، توجه ویژه به حوزه طراحی و تولید کفش و تأکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به جایگاه رسانه در توسعه فعالیت‌های حوزه مد و لباس در راستای انتقال اخبار و پیام به مخاطبان از جمله موضوعات مطرح در این نشست از سوی حضار بود.
در آخر از برگزیدگان‌ رشته های مختلف تقدیر شد؛ هستی غلامی همدانی، رتبه اول طراحی لباس و مریم آشوری فر، رتبه اول طراحی جواهر و زیورآلات را کسب کردند.

کد خبر 580869

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز