سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه سه روز پیش از رسیدن طرح استیضاح دانلد ترامپ از مجلس نمایندگان، درباره شیوه برگزار شدن جلسه محاکمه مذاکره کردند و برای آغاز این فرآیند در هشتم فوریه به توافق رسیدند.

ترامپ در حال سخنراني

به گزارش همشهری آنلاین، در حالی که رئیس مجلس نمایندگان روز گذشته از ارسال طرح استیضاح ترامپ به سنا در روز دوشنبه خبر داده بود، چاک شومر به عنوان رهبر اکثریت دموکرات سنا اعلام کرد جلسه‌های محاکمه رئیس جمهوری پیشین از هفته دوم فوریه آغاز می‌شود. پیش‌تر سناتورهای جمهوریخواه خواسته بودند استیضاح دست‌کم یک هفته به تاخیر بیفتد تا ترامپ فرصت کافی برای مرور پرونده و آمادگی حضور در سنا را داشته باشد.

با رسیدن طرح استیضاح همراه با نامه نانسی پلوسی در روز دوشنبه، مجلس سنا از روز سه‌شنبه فرآیند رسمی استیضاح ترامپ را آغاز می‌کند. پس از آن وکلای ترامپ حدود دو هفته برای بررسی مفاد طرح و آمادگی حضور در جلسه‌های محاکمه وقت خواهند داشت. رئیس جمهوری پیشین آمریکا متهم به تشویق به شورش در کنگره شده و مجلس نمایندگان طرح استیضاح او را با همین اتهام تصویب کرده است.

شومر اعلام کرد میچ مکانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا جزئیات برنامه‌های مربوط به استیضاح را اعلام خواهد کرد افزود: «سنا جلسه‌های محاکمه استیضاح دانلد ترامپ را برگزار خواهد کرد. این یک محاکمه عادلانه خواهد بود. اشتباه نکنید، یک محاکمه برگزار می‌شود.» ترامپ نخستین رئیس جمهوری تاریخ آمریکاست که دو بار استیضاح می‌شود و اگر با رای دو سوم سناتورها محکوم شود، دیگر هرگز نمی‌تواند شغل و جایگاه دولتی داشته باشد.

به این ترتیب، علاوه بر ۵۰ سناتور دموکرات دست‌کم باید ۱۷ سناتور جمهوریخواه هم موافق فرآیند استیضاح باشند تا محاکمه ترامپ به نتیجه برسد؛ اتفاقی که به احتمال فراوان رخ نمی‌دهد تا استیضاح دوم بی‌نتیجه بماند.

کد خبر 580675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha