یک مقام ارشد دولت کره جنوبی ابراز امیدواری کرد با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، تکلیف پول‌های بلوکه‌شده ایران و نفتکش توقیف‌شده این کشور در آب‌های خلیج فارس زودتر روشن شود.

توقيف نفتكش كره‌اي در آب‌هاي ايران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی به شرط ناشناس ماندن نام و هویت خود گفت: «ما معتقدیم شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که می‌توانیم یک راه حل فوری برای آزاد کردن نفتکش کره‌ای بیابیم. دولت کره جنوبی مذاکره با طرف ایرانی را همچنان ادامه می‌دهد و با روی کار آمدن دولت بایدن در واشنگتن امیدهایش برای حل شدن مساله افزایش یافته است.»

پیش‌تر، سیدعباس عراقچی (معاون وزیر امور خارجه ایران) اعلام کرده بود ادامه یافتن توقیف هفت میلیارد دلار پول ایران نزد دولت کره بیش از آنکه ناشی از تحریم‌های آمریکا باشد، مربوط به نبودن اراده سیاسی نزد مقام‌های سیاسی سئول است. مقام رسمی دولت کره جنوبی در پاسخ به این سخنان عراقچی گفت: «گرچه پیدا کرده راهی برای آزاد کردن پول‌های ایران زمانبر است اما اراده سیاسی ماه برای مذاکره با دولت آمریکا درباره این ماجرا بیش از هر زمان دیگر است.»

این مقام رسمی دولت کره جنوبی با تایید تاثیرگذاری تحریم‌های دولت دانلد ترامپ علیه تهران بر آزاد نشدن پول‌ها و دارایی‌های ایران، ابراز امیدواری کرد اراده دولت بایدن برای بازگشتن به توافق هسته‌ای راه بازگرداندن هفت میلیارد دلار تهران را هموار کند. وی مدعی شد یافتن راهی برای ارسال دارو، کیت‌های تشخیص کرونا و دیگر ابزار و لوازم پزشکی به ایران در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

پیش‌تر، قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی برای مذاکره درباره آزادسازی نفتکش توقیف‌شده کره‌ای به تهران سفر کرده و حتی دست به دامن مقام‌های قطری هم شده بود اما طرف ایرانی با مردود دانستن رابطه میان توقیف نفتکش و پول‌های بلوکه‌شده، از طرف کره‌ای خواسته بود زودتر پول ملت ایران را آزاد کند. به گفته تهران، توقیف نفتکش کره‌ای یک مساله فنی و در حوزه اختیار قوه قضاییه ایران است.

کد خبر 580547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha