وزیر نفت با اشاره به شکست تحریم‌ها علیه صنعت نفت گفت: صادرات نفت ایران و دسترسی به پول آن در روزهای اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.

زنگنه وزير نفت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه در حاشیه مراسم افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: شرکت‌ها با امید زیاد در نمایشگاه حضور دارند و نمایشگاه نمایانگر شکست تحریم‌ها علیه صنعت نفت است زیرا اگر زنده نبود این نمایشگاه کاری از پیش نمی‌برد. شرکت‌های ایرانی تقاضا برای خدمات می‌دهند و می‌توانند کار کنند.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری پیشین آمریکا می‌خواست صادرات نفت ایران را به صفر برساند گفت: داغ صفر شدن صادرات را به جگرشان گذاشتیم. تلاش سازندگان و خون رزمندگان برای اعتلای جمهوری اسلامی ارزشی برابر دارد. همه‌گیری کرونا از اسفند سال گذشته امکان بهره‌برداری و تولید نفت و گاز را متوقف کرد اما زندگی مردم باید ادامه پیدا می‌کرد و با توقف تولید نفت و گاز زندگی متوقف می‌شد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه صنعت نفت به سرمایه‌گذاری بیشتر و منابع مالی نیاز دارد، گفت: تا بتوانیم از تمام ظرفیت این مجموعه صیانت می‌کنیم و طرح‌ها را با اتکا به تجهیزات ایرانی پیش می‌بریم‌. در حال حاضر در پروژه‌های بالادستی در خشکی نزدیک ۸۰ درصد تجهیزات از داخل تامین می‌شود و در قراردادها تصریح شده که پیمانکاران حق خرید از خارج ندارند. در بخش‌هایی ضعف داریم که یکی از آنها تامین لوله‌های بدون درز فشار بالا و لوله‌های سی.آر.اس است.

زنگنه وصعیت گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان را مطلوب دانست و ادامه داد: در ماه‌های اول سال آینده گاز منطقه زابل وصل می‌شود. وی یکی از دلایل تعویق در گازرسانی به سیستان و بلوچستان را تمرکز لوله‌سازان برای تامین لوله‌های گوره جاسک عنوان کرد و گفت: ظرفیت لوله‌سازان محدود است و اولویت با گروه جاسک بود. با این حال، گازرسانی داخل شهرها در جریان است و تاخیر جدی ندارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در جریان تحریم تجربه‌های جدیدی به دست آوردیم، افزود: درباره بازاریابی و انتقال پول در صورت رفع تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان به شرایط پیش از تحریم می‌رسیم. درباره وضعیت صادرات نفت و رفع تحریم‌ها در دولت جدید آمریکا و ریاست جمهوری جو بایدن هم باید گفت من پیشگو نیستم اما مقام‌های سیاسی ما پیام‌ها را روشن داده‌اند.

زنگنه در پایان گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی برای زمستان سال آینده به برداشت ۱۵ میلیون متر مکعب می‌رسد.

کد خبر 580538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha