کرونا در روزهای اخیر هنرمندی دیگر را به خانه ابدی برد و این بار رادیویی ها را عزادار کرد. محمدرضا حسن‌بیگی علاوه بر مطبوعات، سال ها به عنوان نویسنده، کارشناس و مجری، همکاری نزدیکی با رادیو فرهنگ داشت و علاوه بر روایت فرهنگ مردم و تهران قدیم در برنامه «هفت کوچه»، در مسابقه «کتابستان» نیز به عنوان طراح سوال و مشاور محتوایی همکاری می‌کرد.

محمدرضا حسن‌بیگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در ماه های اخیر رادیو، هنرمندانی چون حسین نورشاهی، غلامرضا جمشیدی، بتول آریایی، حجت الله نجف پور و محمد حسین حرمی (مدیر سابق رادیو تهران) را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده است.

رویا ولی زاده ـ تهیه کننده رادیو که در برنامه «کتابستان» و مدتی هم «هفت کوچه» با زنده یاد حسن‌بیگی همکاری داشت، درباره او چنین می گوید: «از زمانی که به رادیو فرهنگ آمدم در برنامه های مختلف، آقای حسن بیگی نویسنده و کارشناس برنامه ها بودند. واقعا از معدود، معدود و معدود نویسندگانی بودند که نظم و اطلاعات درست و ادب و وقار، حتی در متون نویسندگی شان هم نمایان بود.

ایشان عادت پسندیده مطالعه داشتند و با همه علم به موضوع باز هم برای برنامه به مستندات مراجعه می کردند. افتخار می کنم که در معیت ایشان برنامه هایی داشتم و با آرامش برنامه هایی را با هم پیش بردیم.

از خداوند بزرگ و مهربان برای ایشان و تمام اسیران خاک طلب مغفرت دارم و ان شاءالله پروردگار رحمان و رحیم، با ما هم به رحم و شفقت بی نهایت خود، رفتار کند.»

پرویز جمالی ـ تهیه کننده رادیو ـ که در برنامه «کتابک» رادیو فرهنگ با محمدرضا حسن‌بیگی همکاری می کرد، غم از دست دادنش را چنین توصیف می کند: «امروز وقتی این خبر تاثربرانگیز را از آقای موسوی نژاد شنیدم، واقعا شوکه شدم. دو هفته پیش بود که با آقای حسن‌بیگی تلفنی صحبت کردم.

سال‌ها در برنامه «هفت کوچه» پنجشنبه ها به عنوان‌ کارشناس در خدمت ایشان بودم و همچنین در برنامه «کتابک» که‌ ویژه برنامه کودک‌ و نوجوان  تهیه‌ و پخش می شد. علاقه به انتقال دانش، توجه به مخاطب و سواد بالا و در عین حال مطالعه و دانش به روز از ویژگی های بارز ایشان بود که برای کمتر کارشناسی این تعداد جمع خوبی را شاهد بودیم. واقعا یک استاد بااخلاق، باسواد، بامعرفت، خوش صحبت و کسی بود که رسانه رادیو را می شناخت و با عشق و علاقه با رادیو همکاری می‌کرد.»

میکاییل جبراییلی پور ـ تهیه کننده رادیو و کارگردان ـ که از دوستان مرحوم حسن‌بیگی بود، از او به عنوان نمونه بارز یک فرهیخته و انسانی دغدغه مند در حوزه فرهنگ یاد می کند و می افزاید:

«حسن‌بیگی دغدغه مند انتقال فرهنگ به دیگران بود و با عشق و علاقه دانسته های خود را در اختیار شنوندگان قرار می داد. برای درک بهتر مطالب از بیان شیوا برخوردار بود و روایتگری شیرین سخن برای فرهنگ مردم بود. ضمن تسلیت به دوستان و خانواده محترمشان دعا می کنیم ان شاءالله مهمان سر سفره مولایش باشد ...»

محمدرضا حسن‌بیگی، نویسنده و از اهالی مطبوعات روز چهارشنبه (اول بهمن ماه) و در سن ۶۹ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

در پی درگذشت این نویسنده، رادیو فرهنگ هم پیام تسلیتی را صادر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«محمدرضا حسن بیگی کارشناس دیرین برنامه های رادیو فرهنگ دار فانی را وداع گفت.     
استاد محمدرضا حسن بیگی سال ها بود که با رادیو فرهنگ به عنوان نویسنده، کارشناس و مجری همکاری نزدیکی داشت و علاوه بر برنامه کتابک برای کودکان ‌نوجوانان، هفت کوچه با روایت فرهنگ مردم و تهران قدیم در مسابقه کتابستان نیز به عنوان طراح سوال و مشاور محتوایی همراه شنوندگان بود
حسن بیگی جدا از فعالیت مطبوعاتی مولف کتاب های مختلفی چون تهران قدیم، بازارها و بازارچه ها، زیارتگاه های تهران، از بلدیه تا شهرداری، آخرین سلطان، ملکه قجر و… بود. کتاب تهران قدیم استاد بارها تجدید چاپ شده و از کتاب های مهم تهران شناسی محسوب می شود که در برنامه های رادیویی دانسته های مکتوب شده را دوباره بازخوانی کرده و بخش های جدید و دانسته های نو به آن می افزود متاسفانه استاد در این روزهای کرونایی، درگیر بیماری کرونا شد و در کمال تاسف در سن ۶۹ سالگی درگذشت.
رادیو فرهنگ این ضایعه را به جامعه فرهنگی، دوستداران و خانواده ایشان تسلیت می گوید و برای مرحوم از خداوند متعال علو درجات خواستاریم.»

کد خبر 580510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha