مقامات چینی اعلام کردند که سنگ‌های کره ماه که در ماموریت تاریخی یک فضاپیمای این کشوربه زمین بازگردانده شد، وزنی کمتر از میزان هدف اولیه دارند، اما چین هنوز مشتاق است تا این نمونه‌ها را به همکاری دانشمندان خارجی بررسی کند.

moon sample

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز چین به سومین کشوری در جهان بدل شد که توانسته‌ است نمونه‌هایی از کره ماه را با یک کاوشگر بدون‌ سرنشین به نام «چانگ-ای ۵» را به زمین بازآورد.

این کاوشگر که نامش از نام الهه اسطوره‌ای ماه در فرهنگ چینی گرفته شده است، ۱.۷۳۱ کیلوگرم نمونه از ماه به کره زمین آورد که کمتر از هدف اولیه بازگرداندن ۲ کیلوگرم نمونه است.

به گفته فی ژوآیو، سخنگوی این ماموریت تخمین زده می‌شود که این سنگ‌ها کره ماه تراکمی در حد ۱.۶ گرم در میلی‌متر مکعب داشته باشد.

با توجه به این ارقام، بر اساس مقدار نمونه‌های بازگردانده شده این کاوشگر روی کره ماه باید پس از فقط ۱۲ ساعت کارش را متوقف کرده باشد.

فی به خبرنگاران گفت: «با توجه به آزمایش‌های، تراکم و اقعی نمونه‌ها در روی سطح کره ماه نباید آنقدر بالا باشد. برنامه اولیه ما این بود که ۲۲ ساعت وقت برای تکمیل نمونه‌برداری در سطح ماه اختصاص دهیم، اما در واقع پس از ۱۲ ساعت کار ما متوقف شد.»

البته مقامات چینی می گوید هنوز آماده همکاری با همه کشورها برای بررسی این نمونه‌ها از جمله آمریکاه هستند.

شروع دوران جدید مسابقه فضایی: چین سنگ‌های ماه را به زمین می‌آورد

کد خبر 580391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha