مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

دشت گل محمدی داراب که بزرگ‌ترین دشت گل دیم در جهان به شمار می‌رود، به تازگی برای ثبت جهانی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

برداشت گل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، داراب بزرگ‌ترین دشت گل محمدی جهان را در قلب خود جای داده است، این پهنه با برکت که در روستاهای لایزنگان، نوایگان شکرویه و مروارید گسترده شده، فقط یکی از پتانسیل‌های کم‌نظیر داراب در حیطه کشاورزی و گردشگری طبیعی است. سالانه مقادیری از گل محمدی تولید شده در قالب عرقیات و گلاب فرآوری‌ می‌شود اما به نسبت حجم تولید و وسعت این محصول ارگانیک، خام‌فروشی بیشتر و فرآوری کمتر است.

وسعت دشت گل محمدی شهرستان داراب هفت هزار هکتار است و سالانه هفت هزار تُن گل محمدی از آن تولید می‌شود که از این میزان پنج هزار تُن دیم و دو هزار تُن کشت آبی است. از هفت هزار تن گل تولیدی، حداکثر دو هزار تن فرآوری و بخش اعظم آن به صورت خام‌ به بازارهای هدف ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ثبت جهانی دشت گل محمدی داراب در دست اقدام بوده و هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است. در این زمینه اصلاح و توسعه باغ‌های گل محمدی باید در دستور کار قرار گیرد و توسعه یابد. مقدمه ثبت جهانی دشت گل، مستندسازی و ترجمه مقاله‌ها به انگلیسی برای مطرح شدن این ظرفیت در عرصه بین‌المللی است.

حسین پژمان اظهار کرد: طی سه سال گذشته در روستای لایزنگان به شناسایی آفات و دفع آنها پرداخته و اکنون سرفصل جدیدی در راستای ثبت جهانی این مجموعه تعریف شده که همان اصلاح و توسعه باغ‌ها است.

کد خبر 580307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha