دود کردن اسفند و استفاده از پیاز و سیر و برخی گیاهان دارویی علاوه بر خوشبوکنندگی فضای منزل سبب ضد عفونی و تصفیه هوای خانه نیز می شود. در شرایط امروز دنیا با شیوع بسیار ویروس کرونا ، هر روز بر تعداد قربانیان افزوده می شود. سازمان های بهداشتی ، از مردم می خواهند با مهار شیوع این بیماری مهلک ، برای حفظ سلامتی باید اقدامات اساسی انجام داد.

گیاهان دارویی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصر ایران، قبل از اقدام به ضدعفونی کردن و از بین بردن ویروس‌ها، بهتر است دقایقی هوای آزاد و تمیز را از طریق باز کردن درب و پنجره ، جایگزین هوای سنگین و ثابت محیط کنید تا از گسترش میکروب و ویروس ها جلوگیری کنید.

دود کردن اسفند و استفاده از پیاز و سیر و برخی گیاهان دارویی علاوه بر خوشبوکنندگی فضای منزل سبب ضد عفونی و تصفیه هوای خانه نیز می شود. در شرایط امروز دنیا با شیوع بسیار ویروس کرونا ، هر روز بر تعداد قربانیان افزوده می شود. سازمان های بهداشتی ، از مردم می خواهند با مهار شیوع این بیماری مهلک ، برای حفظ سلامتی باید اقدامات اساسی انجام داد.

یکی از این اقدامات ضد عفونی کردن محیط پیرامون و وسایلی است که در طول شبانه روز با آنها در تماس هستیم.  یکی از عوامل مهم در تکثیر و تولید انوع ویروس ها ، عدم جریان هوا در یک مکان است. قبل از اقدام به ضدعفونی کردن و از بین بردن ویروس ها ، بهتر است دقایقی هوای آزاد و تمیز را از طریق باز کردن درب و پنجره ، جایگزین هوای سنگین و ثابت محیط کنید تا از گسترش میکروب و ویروس ها جلوگیری کنید.

اسپند یکی از مهم ترین گیاهان آنتی باکتریال و تصفیه کننده هوای محیط در طب سنتی است ، دود کردن آن ،علاوه بر تسکین اعصاب و آرامبخشی، از شیوع آلودگی های ویروسی نظیر سرماخوردگی نیز پیشگیری می کند، برای افزایش خاصیت ضد عفونی کنندگی ، کندر را به همراه اسپند می سوزانند. همچنین دود کردن اسپند به همراه گلپر و زاج نیز علاوه بر خوشبوکنندگی فضای منزل ، موجب تصفیه هوا و ضد عفونی شدن آن می شود.

 خاصیت ضدعفونی کنندگی و جرم گیری سرکه به عنوان اسید طبیعی ، باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. افزودن چند قطره ازسرکه (اسید استیک )به آب و جوشاندن آن موجب تصفیه هوا و ضد عفونی کردن منزل می شود. علاوه بر این موجب از بین رفتن بوهای قلیایی موجود در منزل نیز می شود. حتی می توان چند قطره سرکه را با آب رقیق کرد و در محیط اتاق اسپری کرد. البته افرادی که مبتلا به آسم و بیماری های تنفسی هستند نباید از این روش سنتی استفاده کنند.

عنبر نسا خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و دود کردن آن موجب ضد عفونی شدن هوا ،دفع حشرات ، و استنشاق آن باعث درمان سردردهای عصبی،سینوزیت، میگرن و درد های عضلانی می شود. سیر و پیا با خاصیت آنتی باکریالی خود ، موجب جذب میکروب هامی شوند. برای ضد عفونی کردن منزل ، آنها را برش داده و در جاهای مختلف قرار دهید. استفاده از بخور سیر و یا پیاز نیز برای پاکسازی فضای منزل بسیار مفید است.

بخور اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی و ضد میکروب، ضد سر درد، درمان کننده سرما خوردگی، سینه درد وسرفه است، استفاده از بخور بابونه نیز موجب ضدعفونی کرد محیط می شود و استنشاق آن برای درمان اضطراب، استرس، بی خوابی و به عنوان آرامبخش مفید است.

بخور و سوزاندن گیاه مریم گلی (سالویا) برای ضد عفونی کردن محیط ،آرامبخشی و درمان فشار های عصبی بسیار مفید است.علاوه بر این دم نوش این گیاه آنتی باکتریال در درمان عفونت های مجرای داخلی ،فواید بسیاری دارد . استفاده از بخور و دود کردن مریم گلی باعث معطر شدن و پاکسازی هوا و همچنین رفع آلودگی محیط می شود.

نخل پروانه دارای ساقه های نازک و متعدد و متراکم است. این گیاه برای رفع آلودگی هوا بسیار مفید باشد. این گیاه آپارتمانی که به سرخس بوستون نیز شناخته می شود ، در نور کم هم رشد می کند اما نیاز به نور غیرمستقیم خورشید دارد.

گل داوودی با رنگ های شاد بنفش و صورتی که دارد موجب نشاط و شادابی افراد می شود. گل داوودی برای تصفیه هوا بسیار موثر هستند و مواد سمی و خطرناک مانند فرمالدهید، بنزن، آمونیاک، زایلن و تولوئن را از بین می برد.

آلوئه ورا یکی از گیاهانی است که با تولید اکسیژن بسیار در شب ، یکی از بهترین تصفیه کننده های هوا از نظر سازمان فضایی آمریکا (ناسا) محسوب می شود.

گیاه مارپیچی ، هوای آلوده را به خوبی تصفیه می کند و باعث بهبود کیفیت هوای خانه و دفتر کار می شود.

اکالیپتوس Eucalyptus گیاه بومی کشور استرالیا است . این گیاه دارای سابقه طولانی در درمان سرماخوردگی، سینوزیت و ضد عفونی کردن هوای محیط است و بیشتر به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی، مشهور است. این گیاه با داشتن سرعت خوب رشد می تواند آلاینده های موجود در هوا مانند مونوکسید کربن ،فرمالدهید و بنزن را تصفیه کند. این گیاه می تواند دود و بوی ناشی از پخت وپز را از بین ببرد. بنابراین بهترین مکان برای نگهداری گیاه عنکبوتی ، فضای آشپزخانه است.

کد خبر 580302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha